Περίληψη
Αυτή η διδακτορική διατριβή εξετάζει τις αναπαραστάσεις έμφυλων ταυτοτήτων από το πεδίο της εργασίας και τις διαπροσωπικές σχέσεις εντός και εκτός του νοικοκυριού μέσα από τις αγγλικές έντυπες «λαϊκές» μπαλλάντες και τη μακρά ιστορία τους. Ειδικότερα, ξεκινώντας από τις αρχές του 17ου αιώνα και φτάνοντας ως και τα μέσα του 19ου αιώνα, εξετάζονται οι εργασιακές ταυτότητες των πρωταγωνιστών και των πρωταγωνιστριών των μπαλλαντών και ο έμφυλος καταμερισμός της έμμισθης και της άμισθης εργασίας στην Αγγλία πριν και μετά τη Βιομηχανική Επανάσταση μέσω μίας μικροϊστορικής προσέγγισης μακροσκοπικής οπτικής, η οποία αξιοποιεί εργαλεία από την κοινωνική ιστορία, την οικονομική και πολιτισμική ιστορία, την ιστορία του φύλου και την πολιτισμική ανθρωπολογία. Το πρώτο κεφάλαιο εμβαθύνει στο ζήτημα των μπαλλαντών. Εξετάζει την ιστορία τους, τους ανθρώπους που εμπλέκονταν στην παραγωγή και τους τρόπους διακίνησής τους καθώς και τη λειτουργικότητά τους στο δεδομένο κοινωνικό-ιστορικό πλαίσιο, αναδεικ ...
Αυτή η διδακτορική διατριβή εξετάζει τις αναπαραστάσεις έμφυλων ταυτοτήτων από το πεδίο της εργασίας και τις διαπροσωπικές σχέσεις εντός και εκτός του νοικοκυριού μέσα από τις αγγλικές έντυπες «λαϊκές» μπαλλάντες και τη μακρά ιστορία τους. Ειδικότερα, ξεκινώντας από τις αρχές του 17ου αιώνα και φτάνοντας ως και τα μέσα του 19ου αιώνα, εξετάζονται οι εργασιακές ταυτότητες των πρωταγωνιστών και των πρωταγωνιστριών των μπαλλαντών και ο έμφυλος καταμερισμός της έμμισθης και της άμισθης εργασίας στην Αγγλία πριν και μετά τη Βιομηχανική Επανάσταση μέσω μίας μικροϊστορικής προσέγγισης μακροσκοπικής οπτικής, η οποία αξιοποιεί εργαλεία από την κοινωνική ιστορία, την οικονομική και πολιτισμική ιστορία, την ιστορία του φύλου και την πολιτισμική ανθρωπολογία. Το πρώτο κεφάλαιο εμβαθύνει στο ζήτημα των μπαλλαντών. Εξετάζει την ιστορία τους, τους ανθρώπους που εμπλέκονταν στην παραγωγή και τους τρόπους διακίνησής τους καθώς και τη λειτουργικότητά τους στο δεδομένο κοινωνικό-ιστορικό πλαίσιο, αναδεικνύοντας την πολυεπίπεδη λειτουργία τους και την ώσμωσή τους με τις ευρύτερες επιδιώξεις, ανάγκες και προσδοκίες μίας κοινωνίας σε φάση μετασχηματισμού. Στο δεύτερο κεφάλαιο, το οποίο εστιάζει στα μέλη της οικογένειας-νοικοκυριού, εξετάζονται ο καταμερισμός της εργασίας και οι σχετικές στερεοτυπικές αναπαραστάσεις εντός του οικιακού πλαισίου. Συγκεκριμένα, εξετάζονται διάφορα μέλη της οικιακής ομάδας, ανάλογα με τη θέση και τον ρόλο τους (το ανδρόγυνο και τα παιδιά του, οι άγαμοι και οι ανύπανδρες, οι χήροι και οι χήρες όπως και οι οικιακοί βοηθοί και οι μαθητευόμενοι). Επισημαίνονται οι αλλαγές στις έμφυλες σχέσεις, οι διεργασίες και οι ανακατατάξεις στο εσωτερικό της οικογένειας-νοικοκυριού υπό την επίδραση των ραγδαίων οικονομικών αλλαγών και της ανάδυσης της αγγλικής εργατικής τάξης. Στη συνέχεια, το τρίτο κεφάλαιο εστιάζει σε μορφές εργασίας στον πρωτογενή, στον δευτερογενή και στον τριτογενή τομέα της οικονομίας. Στο πλαίσιο της κάθε κατηγορίας εξετάζονται οι εργασιακές ταυτότητες ανδρών και γυναικών, οι σχετικές στερεοτυπικές αναπαραστάσεις αλλά και ο έμφυλος καταμερισμός εργασίας και η παιδική εργασία εκτός του πλαισίου του νοικοκυριού. Αναδεικνύονται οι παράγοντες διαμόρφωσης των στερεοτυπικών αναπαραστάσεων που αφορούν τις εργασιακές ταυτότητες. Παράλληλα, η «νοσταλγικότητα» που εκφράζεται στις έντυπες «λαϊκές» μπαλλάντες του πρώτου μισού του 19ου αιώνα για μία παρελθούσα και χαμένη «χρυσή εποχή», καθώς και το νέο ταξικό πρόσημο που αποκτούν πολλές μπαλλάντες της εποχής συνδέονται με τη διεύρυνση των «μεσαίων» στρωμάτων και της απόπειρας εδραίωσής τους και στη δημόσια σφαίρα. Ακολουθεί το τέταρτο κεφάλαιο, το οποίο είναι αφιερωμένο στις στερεοτυπικές αναπαραστάσεις της εργασίας και του φύλου σε συνάρτηση με το αξιακό σύστημα. Ειδικότερα, εξετάζονται το ιδανικό της εργατικότητας και η δαιμονοποίηση της οκνηρίας, η σύνδεση της σεξουαλικότητας με την τιμή και την ανηθικότητα, το θάρρος ως βασικό χαρακτηριστικό του ηρωικού χαρακτήρα και η άσκηση βίας - με αποκορύφωμα την ανθρωποκτονία - ως βασικό χαρακτηριστικό του αντιήρωα και τέλος μέσω των τραγουδιών που πραγματεύονται την αντιστροφή των έμφυλων ρόλων εξετάζονται οι αλλαγές στα προβαλλόμενα ιδανικά και στις στερεοτυπικές αναπαραστάσεις των οποίων η ρευστότητα και η πολυσημία συνδέεται με το ραγδαία μεταβαλλόμενο κοινωνικο-οικονομικό και πολιτισμικό περιβάλλον και ένα ανάλογα ρευστό αξιακό σύστημα. Η εξέταση των έντυπων «λαϊκών» μπαλλαντών φέρνει στην επιφάνεια στρατηγικές κοινωνικής πειθάρχησης και παραδειγματισμού, προσωπικές και συλλογικές μικρο-στρατηγικές επιβίωσης αναδεικνύοντας έναν πλούσιο, πολύχρωμο, ανομοιογενή κόσμο. Στο σύμπαν των μπαλλαντών αντικατοπτρίζονται οι τεκτονικές αλλαγές που σημειώνονται στην αγγλική κοινωνία από την προβιομηχανική στην πρώτη βιομηχανική εποχή μέσω των προβαλλόμενων έμφυλων και εργασιακών ρόλων και των στερεοτυπικών αλλά όχι ανελαστικών αναπαραστάσεών τους.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This doctoral dissertation examines the representations of gender identities in the fields of work and interpersonal relationships, both inside and outside the household, through the English broadside ballads and their long history. In particular, starting from the beginning of the 17th century and up to the mid-19th century, the occupational identities of the protagonists of the ballads and the gender division of paid and unpaid work in England, prior to and after the Industrial Revolution, are examined through a microhistorical approach from a macroscopic perspective that employs tools from social history, economic and cultural history, gender history and cultural anthropology. The first chapter focuses on ballads. It examines their history, the people who were involved in their production and their distribution as well as their functionality in the given socio-historical context, highlighting their multilevel function and their osmosis with the broader aspirations, needs and expecta ...
This doctoral dissertation examines the representations of gender identities in the fields of work and interpersonal relationships, both inside and outside the household, through the English broadside ballads and their long history. In particular, starting from the beginning of the 17th century and up to the mid-19th century, the occupational identities of the protagonists of the ballads and the gender division of paid and unpaid work in England, prior to and after the Industrial Revolution, are examined through a microhistorical approach from a macroscopic perspective that employs tools from social history, economic and cultural history, gender history and cultural anthropology. The first chapter focuses on ballads. It examines their history, the people who were involved in their production and their distribution as well as their functionality in the given socio-historical context, highlighting their multilevel function and their osmosis with the broader aspirations, needs and expectations of a society undergoing transformation. The second chapter, which focuses on the members of the family-household, examines the division of labour and the relevant stereotypical representations within the domestic context. Specifically, different members of the household group are examined, depending on their position and role (husband and wife and their children, married and unmarried, widowers and widows, domestic servants and apprentices). Furthermore, changes in gender relations, processes and rearrangements within the family-household, under the influence of rapid economic change and the emergence of the English working class, are discussed. The third chapter focuses on forms of work in the primary, secondary and tertiary sectors of the economy. Within each category, the occupational identities of men and women, the relevant stereotypical representations but also the gender division of labour and child labour, outside the context of the household, are examined. The shaping factors of the stereotypical representations concerning the occupational identities are highlighted. At the same time, the "nostalgia" for a past and lost "golden age" expressed in the broadside ballads of the first half of the 19th century, as well as the new class connotations that many ballads of the time acquire, are linked to the expansion of the "middling sort" and their attempt to become established in the public sphere as well. The fourth chapter is devoted to the stereotypical representations of work and gender in relation to the value system. In particular, the ideal of hard work and the demonization of laziness, the connection of sexuality with honor and immorality, courage as a key characteristic of the heroic character and the use of violence - culminating in homicide - as a key characteristic of the antihero are examined. Changes in projected ideals and stereotypes whose fluidity and multiplicity are linked to the rapidly changing socio-economic and cultural environment and a correspondingly fluid value system are examined through songs dealing with the reversal of gender roles. Overall, examining the broadside ballads brings to the surface strategies of social discipline and example, personal and collective micro-survival strategies, highlighting a rich, colorful, heterogeneous world. In the universe of ballads the tectonic changes that take place in English society, from pre-industrial to the first industrial age, are reflected through the projected gender and labour roles and their stereotypical but not inelastic representations.
περισσότερα