Η περίληψη στο πλαίσιο του σχολικού γραμματισμού: προβλήματα - προκλήσεις

Περίληψη

Αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη των πρακτικών διδασκαλίας της περίληψης σε τάξεις Δημοτικών Σχολείων και η καταγραφή των προβλημάτων που οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν στην προσπάθεια μετάβασης από παραδοσιακές διδακτικές λογικές –σύμφωνα με τις οποίες η περίληψη παράγεται αποπλαισιωμένα και χωρίς σαφή επικοινωνιακό στόχο– σε πρακτικές που απαιτούν την κατανόηση και επεξεργασία της δομής και του νοήματος ολόκληρου του κειμένου αλλά και τη μελέτη πολλών κειμένων και τη σύνθεση πληροφοριών από πολλά κείμενα-πηγές. Λαμβάνοντας υπόψη τις θεωρητικές προτάσεις (ψυχογλωσσολογικές και κειμενοκεντρικές) που έχουν διατυπωθεί στη βιβλιογραφία σχετικά με τη διδασκαλία της περίληψης, καθώς επίσης και τη θεωρία των κειμενικών ειδών της σχολής της Αυστραλίας, η παρούσα μελέτη διερευνά και αναλύει με κριτικό τρόπο τις διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιήθησαν σε δύο τάξεις, Δ΄ και Στ΄ Δημοτικού, μέσω των οποίων πραγματώνεται η πρόσβαση των μαθητών/τριών σε απαιτητικές στρατηγικές όπως ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this research is to delineate elementary students’ summarization skills as arising out of the teaching practices used in two classrooms (fourth and sixth grade) and document teachers’ attempt to introduce students to strategies needed to be used for producing texts that involve the use of summarization skills. The study delineates the challenges facing teachers as they make the transition from traditional practices and outdated stances toward texts,, which promote a view of summaries as texts produced out of the context and as lacking a clear communication goal, to practices arising out of new genre-based textbooks which require that texts be seen as text genres and as units of communication. Drawing from the literature and in particular from two main research strands on summarization (the psycholinguistic and genre-based approaches) which focus mainly on the strategies students use for producing summaries and considerably less on the analysis of the final texts, as well as ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/44921
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/44921
ND
44921
Εναλλακτικός τίτλος
Summarization practices in the context of school literacy: problems and challenges
Συγγραφέας
Κουνούπης, Κυριάκος (Πατρώνυμο: Ανέστης)
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Κωστούλη Τριανταφυλλιά
Αποστολίδου Βενετία
Μητακίδου Χριστοδούλα
Αΐδίνη Αθανάσιος
Παπαδημητρίου Φωτεινή
Φίστα Ευαγγελία
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Κειμενοκεντρική προσέγγιση; Στρατηγικές περίληψης; Πρακτικές σύνθεσης λόγου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
586 σ., εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)