Η γονεϊκή εμπλοκή στην εκπαίδευση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες: η οπτική των γονέων και εκπαιδευτικών με μεικτή μεθοδολογική προσέγγιση
Περίληψη
Η παρούσα διατριβή διερευνά με μεικτή μεθοδολογική προσέγγιση τις απόψεις εκπαιδευτικών και γονέων μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες (ΜΔ) σχετικά με τη γονεϊκή εμπλοκή. Ειδικότερα, στην ποσοτική προσέγγιση, με βάση την τυπολογία της Epstein (1992, 1995) περί γονεϊκής εμπλοκής, διερευνώνται οι απόψεις των γονέων σχετικά με τους Τύπους και τις πρακτικές γονεϊκής εμπλοκής, το γονεϊκό ρόλο και την αποτελεσματικότητα τους, το σχολικό κλίμα, και τη χρήση των κοινωνικών τους δικτύων κατά την εκπαίδευση των παιδιών τους με ΜΔ. Επιπροσθέτως, διερευνώνται οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη γονεϊκή εμπλοκή, τις πρακτικές γονεϊκής εμπλοκής, και το γονεϊκό ρόλο
Η γονεϊκή εμπλοκή στην εκπαίδευση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες: η οπτική των γονέων και εκπαιδευτικών με μεικτή μεθοδολογική προσέγγιση
Περίληψη
Η παρούσα διατριβή διερευνά με μεικτή μεθοδολογική προσέγγιση τις απόψεις εκπαιδευτικών και γονέων μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες (ΜΔ) σχετικά με τη γονεϊκή εμπλοκή. Ειδικότερα, στην ποσοτική προσέγγιση, με βάση την τυπολογία της Epstein (1992, 1995) περί γονεϊκής εμπλοκής, διερευνώνται οι απόψεις των γονέων σχετικά με τους Τύπους και τις πρακτικές γονεϊκής εμπλοκής, το γονεϊκό ρόλο και την αποτελεσματικότητα τους, το σχολικό κλίμα, και τη χρήση των κοινωνικών τους δικτύων κατά την εκπαίδευση των παιδιών τους με ΜΔ. Επιπροσθέτως, διερευνώνται οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη γονεϊκή εμπλοκή, τις πρακτικές γονεϊκής εμπλοκής, και το γονεϊκό ρόλο ). Κατά την ποσοτική προσέγγιση της γονεϊκής εμπλοκής, οι αναλύσεις καταδεικνύουν σημαντικά αποτελέσματα όσον αφορά τη γονεϊκή εμπλοκή, αφού για τους γονείς αναδεικνύεται σημαντικότερος ο Τύπος 1 (Γονεϊκή μέριμνα), ενώ για τους εκπαιδευτικούς ο Τύπος 5 (Λήψη αποφάσεων). Σε σχέση με τις πρακτικές ενίσχυσης της γονεϊκής εμπλοκής στην εκπαίδευση μαθητών με ΜΔ, σπουδαιότερος για τους γονείς φαίνεται ο Τύπος 4 (Κατ’ οίκον μάθηση), ενώ για τους εκπαιδευτικούς ο Τύπος 2 (Επικοινωνία σχολείου και οικογένειας). Επιπρόσθετα, τα ευρήματα αναδεικνύουν μία σειρά στατιστικά σημαντικών αποτελεσμάτων ως προς τις απόψεις γονέων και εκπαιδευτικών όσον αφορά τη γονεϊκή εμπλοκή και τις πρακτικές ενίσχυσής της, το γονεϊκό ρόλο, και την αποτελεσματικότητα των γονέων στην εκπαίδευση των παιδιών τους με ΜΔ σε σχέση με τα κοινωνικό-δημογραφικά χαρακτηριστικά τους.Κατά την ποιοτική προσέγγιση της γονεϊκής εμπλοκής, προκύπτει ότι η γονεϊκή εμπλοκή, για γονείς και εκπαιδευτικούς, συνδέεται περισσότερο με την επικοινωνία γονέα-εκπαιδευτικού και λιγότερο με τη λήψη αποφάσεων και τη συμμετοχή στη διαδικασία αξιολόγησης των ΜΔ του μαθητή. Σημαντικό εύρημα ως προς τη λήψη των αποφάσεων είναι ότι οι μισοί εκπαιδευτικοί Γ.Ε. και οι περισσότεροι γονείς δε συμμετέχουν στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης. Επιπλέον, γονείς και εκπαιδευτικοί συνδέουν το ρόλο τους στην εκπαίδευση των παιδιών με ΜΔ περισσότερο με την εκπαιδευτική και συναισθηματική στήριξη του παιδιού με ΜΔ. Η «συνεργασία» σχολείου/οικογένειας συνδέεται με την «επικοινωνία», μεταξύ άλλων παραγόντων.Τα αποτελέσματα της ποσοτικής/ποιοτικής προσέγγισης συζητούνται ως προς την προώθηση της γονεϊκής εμπλοκής στην εκπαιδευτική διαδικασία γενικότερα και την ένταξη ειικές γονεϊκής εμπλοκής, το γονεϊκό ρόλο και την αποτελεσματικότητα τους, το σχολικό κλίμα, και τη χρήση των κοινωνικών τους δικτύων κατά την εκπαίδευση των παιδιών τους με ΜΔ. Επιπροσθέτως, διερευνώνται οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη γονεϊκή εμπλοκή, τις πρακτικές γονεϊκής εμπλοκής, και το γονεϊκό ρόλο στην εκπαίδευση των μαθητών με ΜΔ. Οι παραπάνω μεταβλητές ελέγχονται ως προς τη διαφοροποίησή τους, με βάση τα κοινωνικό-δημογραφικά χαρακτηριστικά γονέων/εκπαιδευτικών. Στην ποιοτική προσέγγιση, με βάση τη θεωρία των Κοινοτήτων της Πρακτικής (ΚτΠ) των Wenger, McDermott, & Snyder (2002), διερευνώνται οι απόψεις γονέων/εκπαιδευτικών σχ ...
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The present study aims to investigate, via a concurrent mixed-methods research design, parent/teacher perceptions of parental involvement in the education of students with learning difficulties (LD). Specifically, based on Epstein’s typology (1992, 1995), for the purpose of quantitative data collection, the ‘Family and community involvement in the elementary and middle grades: parent survey’ (Sheldon & Epstein, 2007) was administered to 228 parents (151 mothers and 77 fathers), as well as the ‘School and family partnerships: Surveys’ (Epstein & Salinas, 1993) to 358 teachers (232 regular teachers, RET and 126 special education teachers, SET) in order to measure parent/teacher perceptions of parental involvement (involvement Types), parent/teacher practices and parent role in children’s with LD learning, as well as parent perceptions of their efficacy to enhance their children’s learning, school climate and networking in the education of their children with LD. The differences among par ...