Προδιαγραφές σχεδίασης εικονικών περιβαλλόντων για άτομα με διαταραχές αυτιστικού φάσματος: μία μελέτη Delphi

Περίληψη

Οι τεχνολογίες Εικονικής Πραγματικότητας (ΕΠ) και οι «δυνατότητές» τους (affordances) θεωρούνται ένα μοναδικό εργαλείο με σημαντικά πιθανά οφέλη για άτομα με αυτισμό (παρέμβαση/εκπαίδευση). Ερευνητές έχουν αναπτύξει ποικίλα εικονικά περιβάλλοντα και εφαρμογές για την εξάσκηση πολυάριθμων δεξιοτήτων (π.χ., κοινωνικές, επικοινωνιακές, λειτουργικές δεξιότητες, δεξιότητες ζωής, συμπεριφορικές, συναισθηματικές, αισθητηριακές και κινητικές). Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν κοινά αποδεκτές ή συγκεκριμένες προδιαγραφές σχεδίασης για την ανάπτυξη τέτοιων εικονικών περιβαλλόντων. Παρόλα αυτά έχουν υπάρξει προσπάθειες περιγραφής τους που βασίζονται κυρίως στις «δυνατότητες» (affordances) της ΕΠ. Με την παρούσα μελέτη προσπαθήσαμε να δώσουμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο (framework) προδιαγραφών σχεδίασης για εικονικά περιβάλλοντα για την εξάσκηση δεξιοτήτων ατόμων με αυτισμό. Οι προτεινόμενες προδιαγραφές σχεδίασης έχουν οργανωθεί βάσει τεσσάρων κλινικών προφίλ αυτισμού (δηλ., ήπιος αυτισμός με/χωρίς νοητι ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

VR technologies and their qualities (affordances) are viewed as a unique tool with significant potential benefits for supporting (intervening/training) individuals with autism. Researchers have developed several virtual environments and applications for the training of numerous skills (e.g., social, communication, daily living/functional, behavioral, emotional, sensory, and motor skills). Currently, there are no universal or specific design guidelines for developing such virtual environments. However, there have been a few attempts at their description that are primarily based on VR’s affordances. Thus, we attempted to provide a comprehensive framework of design guidelines for virtual environments that target the training of skills of individuals with autism. The proposed design guidelines were organized per four autism profiles (i.e., mild ASD with and without ID, severe ASD with and without ID) and targeted training skills. Each design guideline had 4 (+1) components/elements, depend ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/50950
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50950
ND
50950
Εναλλακτικός τίτλος
Design guidelines for virtual environments for individuals with autism spectrum disorders: a Delphi Study
Συγγραφέας
Καλυβιώτη, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Μικρόπουλος Αναστάσιος
Μορφίδη Ελένη
Τζιμογιάννης Αθανάσιος
Σούλης Σπυρίδων-Γεώργιος
Tripodis Yorgos
Beekman Leah
Κουτρομάνος Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Ειδική εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Αυτισμός; Εικονική πραγματικότητα; Προδιαγραφές Σχεδίασης; Μελέτη Delphi
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., χαρτ., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.