Η ρηματική όψη σε δίγλωσσα παιδιά: η επίδραση γλωσσικών γνωστικών και περιβαλλοντικών παραγόντων

Περίληψη

Στόχος της παρούσας διατριβής είναι να εξετάσει την κατάκτηση της ρηματικής όψης (λεξικής και γραμματικής) στην Ελληνική σε δίγλωσσα παιδιά υπό το πρίσμα της γλωσσικής κυριαρχίας, του (δι)γραμματισμού, των αναπτυξιακών και λεξιλογικών διαφορών, καθώς και της πρώτης γλώσσας (αν κωδικοποιεί ή όχι την όψη), λαμβάνοντας υπόψη γνωστικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Η διγλωσσία αποτελεί έναν ευρύ πεδίο με πολλές παραμέτρους (Grosjean 1989). Πολλοί περιβαλλοντικοί παράγοντες (γλωσσικό εισερχόμενο, εκπαίδευση/γραμματισμός, κοινωνικό-οικονομικό επίπεδο, μ.ά.), αλλά και γλωσσικοί παράγοντες (γλωσσική κυριαρχία) επηρεάζουν τη γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη ενός δίγλωσσου ατόμου (Gathercole & Thomas 2009, Bialystok 2010). Σε ό,τι αφορά τη ρηματική όψη, σε ορισμένες γλώσσες γραμματικοποιείται (Ελληνική, Αλβανική), ενώ σε άλλες όχι (Γερμανική). Η κατάκτησή της αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη (κυρίως στη δεύτερη γλώσσα) (Montrul & Slabakova 2003). Συχνά παρατηρείται μια ασυμμετρία ως προς την κα ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present study is to investigate the acquisition of grammatical and lexical aspect in Greek with bilingual children who speak German and Albanian as the other language. In this study we explore the effect of various factors, such as language dominance, (bi)literacy, age, vocabulary level, first language, cognitive skills and other environmental factors. Bilingualism is a heterogeneous area, which is affected by a variety of variables (Grosjean 1989). For instance, environmental factors, such as input, educational setting, literacy, socioeconomic status etc., have an impact on a bilingual person’s linguistic and cognitive skills (Gathercole & Thomas 2009, Bialystok 2010). With respect to aspect, there are languages in which aspect is grammaticalized, i.e. in Greek and Albanian, while in others, i.e. in German, aspect is not grammaticalized. The acquisition of aspect is challenging, especially in the second language (Montrul & Slabakova 2003). Moreover, there seems to be an ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/38009
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/38009
ND
38009
Εναλλακτικός τίτλος
Verbal aspect in bilingual children: linguistic, cognitive and environmental effects
Συγγραφέας
Δόση, Ιφιγένεια (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2016
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδοπούλου Δέσποινα
Τσιμπλή Ιάνθη-Μαρία
Μαρίνης Θεόδωρος
Γιαννακίδου Αναστασία
Κάτσος Ναπολέων
Μασούρα Ελβίρα
Παπαφράγκου Άννα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Ρηματική όψη; Διγλωσσία; Γνωστικές ικανότητες; Γραμματισμός; Εκπαιδευτικό σύστημα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
xxii, 348 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)