Εποικοδομητική προσέγγιση της διδασκαλίας της σωματιδιακής δομής της ύλης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Περίληψη

ΤΗΕ ΑΙΜ OF THE DISSERTATION WAS TO STUDY THE PERFORMANCE OF A CURRICULUM ADDRESSED TO GREEK PRIMARY SCHOOL CHILDREN,AGED 11 YEARS.THE CURRICULUM AIMED TO THE DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC CONCEPTS SUCH AS:STATES OF MATTER,PHYSICAL AND CHEMICAL PHENOMENA, ATOMISTIC IDEA I.E THE IDEA OF THE UNCHANGEABLE ELEMENTARY BUILDING BLOCK,EVAPORATION,DISSOLVING,E.T.C. THE CURRICULUM DESIGH WAS BASED ON THE PREMISES WHICH CONSTITUTE THE CONSTRUCTIVISTIC PERSPECTIVE FOR TEACHING AND LEARNING.TEACHING STRATEGIES WERE BASED ON PUPILS INITIAL KNOWLEDGE(PRE-CONCEPTIONS) AND AIMED TO FACILITATE PUPILS CONCEPTUAL CHANGE.THE CURRICULUM WAS IMPLEMENTED IN THREE PRIMARY SCHOOLS,LOCATED IN DIFFERENT SOCIOECONOMICAL ARES,BY THREE DIFFERENT TEACHERS.IN EACH SCHOOL THERE WERE EXPERIMENTAL AND CONTROL CLASSES WHOSE LEARNING OUTCOMES WERE COMPARED.THE ANALYSIS OF PUPILS ANSWERS IN BOTH POST TESTS SHOW THAT:(A) GREEK PUPILS ALTERNATIVE IDEAS ANS SYNTHETIC PARTICLE MODELS ARE SIMILAR TO ONES FOUND IN RELATIVE WORKS ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/12327
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/12327
Εναλλακτικός τίτλος
Teaching the particulate nature of matter at the primary school level a constructinst approach
Συγγραφέας
Βλάχος, Ιωάννης
Ημερομηνία
1999
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Φυσικών Επιστημών. Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος
Εξεταστική επιτροπή
Κόκκοτας Παναγιώτης
Βοσνιάδου Στέλλα
Τριλιανός Αθανάσιος
Καλκάνης Γεώργιος
Κωστόπουλος Δημήτριος
Κουλαϊδης Βασίλης
Χατζηνικήτα Βασιλεία
Λέξεις-κλειδιά
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση; Διδασκαλία; Μαθητές; Σωματιδιακή δομή ύλης; Εποικοδομητισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
500 σελ. : εικ., πίνακες