Περίληψη
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και του διαδικτύου με τις λεγόμενες Web 2.0 υπηρεσίες τα τελευταία 20 έτη έχει οδηγήσει σε σημαντική διαφοροποίηση του εκπαιδευτικού εποικοδομήματος συντελώντας σε σημαντικό βαθμό στη μετάβαση από τη διδασκαλία στη μάθηση. Την ίδια στιγμή, όμως, το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αγνοεί σε σημαντικό βαθμό αυτές τις εξελίξεις βασισμένο σε σταθερές και διδακτικά βιβλία που προϋπήρχαν της εποχής αυτής. Σε αυτό το πλαίσιο οι κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια με θρυαλλίδα την COVID-19 εποχή απέβησαν καταλυτικές για την αλλαγή παραδείγματος και την αντιμετώπιση των προβληματισμών που ανέκυψαν. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) σε αυτό το συνεχώς διαμορφούμενο περιβάλλον θεωρείται καθοριστικός και θα μπορούσε αυτός να βοηθηθεί στο λειτούργημά του από την πολιτεία. Αντί αυτού η επαγγελματική του ανάπτυξη επαφίεται αποκλειστικά στον ίδιο. Η παρούσα Διατριβή φιλοδοξεί να απαντήσει σε αυτούς τους προβ ...
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και του διαδικτύου με τις λεγόμενες Web 2.0 υπηρεσίες τα τελευταία 20 έτη έχει οδηγήσει σε σημαντική διαφοροποίηση του εκπαιδευτικού εποικοδομήματος συντελώντας σε σημαντικό βαθμό στη μετάβαση από τη διδασκαλία στη μάθηση. Την ίδια στιγμή, όμως, το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αγνοεί σε σημαντικό βαθμό αυτές τις εξελίξεις βασισμένο σε σταθερές και διδακτικά βιβλία που προϋπήρχαν της εποχής αυτής. Σε αυτό το πλαίσιο οι κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια με θρυαλλίδα την COVID-19 εποχή απέβησαν καταλυτικές για την αλλαγή παραδείγματος και την αντιμετώπιση των προβληματισμών που ανέκυψαν. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) σε αυτό το συνεχώς διαμορφούμενο περιβάλλον θεωρείται καθοριστικός και θα μπορούσε αυτός να βοηθηθεί στο λειτούργημά του από την πολιτεία. Αντί αυτού η επαγγελματική του ανάπτυξη επαφίεται αποκλειστικά στον ίδιο. Η παρούσα Διατριβή φιλοδοξεί να απαντήσει σε αυτούς τους προβληματισμούς. Προσπαθώντας να αξιοποιήσει διάφορα Web 2.0 εργαλεία καθώς και το υλικό ελεύθερης χρήσης που είναι διάσπαρτο στο διαδίκτυο προτείνει μια όσο το δυνατόν τεκμηριωμένη πρόταση επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ΔΕ σε θέματα επικαιροποίησης των γνώσεων τους καθώς και σε ζητήματα που άπτονται των ζητημάτων που θέτει. Στην εργασία εξετάζεται ο ρόλος των Web 2.0 εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία και σκιαγραφούνται μέθοδοι της εκπαίδευσης ενηλίκων όπως η αυτοκατευθυνόμενη μάθηση, οι συμμετοχικές μέθοδοι και η ανεστραμμένη τάξη ώστε να εξεταστεί ο ρόλος τους σε μια επιμόρφωση εκπαιδευτικών ΔΕ. Το κύριο μέρος της Βιβλιογραφικής Ανασκόπησης επικεντρώνει στους λεγόμενους Ανοικτούς Ανοικτούς Πόρους (ΑΕΠ) και στα Ανοικτά Μαθήματα δίνοντας έμφαση στα λεγόμενα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (ΜΑΔΜ) που τα χαρακτηριστικά τους πιστεύουμε ότι ανταποκρίνονται σε σημαντικό βαθμό στην προβληματική που θέτουμε. Η έρευνα της εργασίας μας πραγματοποιήθηκε σε όλα τα λεγόμενα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα (Open Courses) και σε όλα τα ΜΑΔΜ που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς ΔΕ. Εξετάσαμε τη λεγόμενη ανοικτότητά τους, τα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά τους και τις αρχές σχεδιασμού τους, τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών που τα παρακολουθούν καθώς και το βαθμό που αυτά θεωρούνται κατάλληλα για μια επιμόρφωση εκπαιδευτικών ΔΕ. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε ήταν τόσο εμπειρική όσο και ποσοτική στα Ερωτηματολόγια Εισόδου και Εξόδου των φοιτητών της πλατφόρμας ΜΑΔΜ Μathesis. Τα συμπεράσματα έδειξαν ότι τα Open Courses με κάποιες μετατροπές και τα ΜΑΔΜ που εξετάσαμε με κάποιες διαφοροποιήσεις τηρούν τις αρχές ανοικτότητας, χαρακτηρίζονται από τα κατάλληλα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά και τις αρχές σχεδιασμού ώστε να χρησιμοποιηθούν σε προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών ΔΕ. Άλλωστε, τα πορίσματα της έρευνάς μας έδειξαν την καταλληλότητα των μαθημάτων κυρίως για την επικαιροποίηση των γνώσεων με έμφαση σε αυτά των Ανθρωπιστικών Σπουδών στους εκπαιδευτικούς των οποίων ανήκουν και οι περισσότεροι εκπαιδευόμενοι τέτοιων Μαθημάτων.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The rapid development of technology and the internet with the so-called Web 2.0 services in the last 20 years has led to a considerable alteration of the way education is structured contributing, to a great extent, to the transition from teaching to learning. Simultaneously, however, Greek educational system seems not to considerably have taken heed of these developments, based as it is on constants and textbooks that preexisted that era. Within this context, social and economic developments having taken place in recent years with COVID-19 period as a catalyst, have turned out tο play a decisive role in the change of paradigm and the handling of the problems arisen. Secondary Education (SE) Teacher’s role in this constantly changing environment is deemed to be highly important and teachers could get aid from State Authorities in their vocation. Instead, it is exclusively up to a SE Teacher to see to his/her own professional development. The dissertation in consideration aspires to answ ...
The rapid development of technology and the internet with the so-called Web 2.0 services in the last 20 years has led to a considerable alteration of the way education is structured contributing, to a great extent, to the transition from teaching to learning. Simultaneously, however, Greek educational system seems not to considerably have taken heed of these developments, based as it is on constants and textbooks that preexisted that era. Within this context, social and economic developments having taken place in recent years with COVID-19 period as a catalyst, have turned out tο play a decisive role in the change of paradigm and the handling of the problems arisen. Secondary Education (SE) Teacher’s role in this constantly changing environment is deemed to be highly important and teachers could get aid from State Authorities in their vocation. Instead, it is exclusively up to a SE Teacher to see to his/her own professional development. The dissertation in consideration aspires to answer these questions. Through the utilization of several Web 2.0 tools and the free-to-use material scattered across the Net, too, it formulates one as much as possible well -documented proposal for SE Teachers’ training regarding their knowledge update as well as various issues put forward. In our paper we examine the role of Web 2.0 tools in the educational process and outline techniques of adult training such as self-directed learning, collaborative methods and flipped classroom so as to have their role examined in a SE Teacher training session. The main part of Bibliography concentrates upon the so-called Open Educational Resouces (OER) and on Open Courses with emphasis placed upon the so-called Massive Open Online Courses (MOOCs) whose features, we believe, significantly correspond to the line of thinking we put forward. Our research was conducted across the entire bulk of the so-called Open Courses and the whole corpus of MOOCs for SE Teachers. We examined their so-called openness, their pedagogical characteristics and their design principles, their attendants’ features as well as the extent to which these courses are considered to be suitable for SE Teacher training. The research was both empirical and quantitative in student’ Input and Output Questionnaires on MOOC Mathesis platform. The conclusions have shown that the Open Courses with some modifications and the MOOCs we have checked with some alterations abide by the principles of openness, are governed by the suitable pedagogical features and the design principles so that they can be used in SE Teacher professional development programmes. After all, our research findings have demonstrated the courses ’suitabililty mainly as regards knowledge update with emphasis put on Humanities ones, to the teachers of which the majority of such courses’ trainees belongs.
περισσότερα