Αναζητώντας τις απαρχές της διερευνητικής διδασκαλίας και μάθησης των φυσικών επιστημών στον Αιμίλιο του Ρουσσώ

Περίληψη

Στόχος της παρούσας διατριβής είναι να μελετηθεί το έργο του Ρουσσώ Αιμίλιος ή Περί Αγωγής, υπό το πρίσμα των νέων εξελίξεων στον χώρο της σύγχρονης διδακτικής των φυσικών επιστημών. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζεται εάν και κατά πόσο το έργο Αιμίλιος ή Περί Αγωγής, εμπεριέχει προτάσεις επιστημονικής εκπαίδευσης, παρόμοιες με αυτές του σύγχρονου κινήματος της Διερευνητικής Διδασκαλίας και Μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες (ΔιΔιΜαΦΕ). Πράγματι, στον Αιμίλιο ο Ρουσσώ αντιτίθεται στην παραδοσιακή διδασκαλία. Αντίθετα, παραθέτει παραδείγματα και υποδείξεις για μια «φυσική εκπαίδευση» κατά την οποία το παιδί αλληλεπιδρά καθημερινά με τη φύση, υπό την έμμεση καθοδήγηση ενός παιδαγωγού. Παράλληλα, υπογραμμίζει τη σημασία της εξερεύνησης της φύσης και των μηχανισμών της για την ολόπλευρη διαπαιδαγώγηση του παιδιού. Η εξοικείωση με τις επιστήμες της φύσης φαίνεται ότι, κατά τον Ρουσσώ, θα προσφέρει στον μαθητή σημαντικές γνώσεις για να ανταπεξέλθει στη ζωή: τον μαθαίνει να σκέφτεται, του προσφέρει πρακ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This dissertation examines Rousseau's Émile, or On Education in the light of recent developments in modern science education. The primary goal is to assess whether Rousseau's educational ideas align with those proposed by Inquiry-Based Science Education (IBSE) today. In Émile, Rousseau criticizes the authoritative educational practices of his time. He presents educational examples and methods, advocating for a "natural education" where children interact with nature daily under an educator's indirect supervision. He highlights the importance of exploring nature and its processes for a child's overall education. Rousseau argues that exploring the workings of nature provides students with vital life skills: it encourages critical thinking, offers practical abilities, fosters diligence, and nurtures young individuals who are curious, passionate about learning, and empathetic. With these principles, Rousseau set the groundwork for contemporary science education. The dissertation examines ho ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/57659
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57659
ND
57659
Εναλλακτικός τίτλος
In search of the origins of inquiry-based science education (ΙΒSΕ) in Rousseau’s Emile
Συγγραφέας
Δημοπούλου, Γεωργία (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Εξεταστική επιτροπή
Γασπαράτου Ζαχαρένια
Εργαζάκη Μαρία
Ραβάνης Κωνσταντίνος
Ζόγκζα Βασιλική
Καμπεζά Μαρία
Αμπατζίδης Γεώργιος
Παντίδος Παναγιώτης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Επιστημονικοί τομείς της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Παιδαγωγικά; Ιστορία εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικών ιδεών; Γεωεπιστημονική εκπαίδευση; Διδακτική φυσικών επιστημών; Ρουσσώ; Αιμίλιος ή περί αγωγής; ΔιΔιΜαΦΕ
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.