Περίληψη
Η ‘Φιλοσοφία για Παιδιά’ είναι μία σχολική παρέμβαση η οποία εφαρμόζεται σε περισσότερες από 60 χώρες. Αυτή η διδακτορική διατριβή εξετάζει τα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα του προγράμματος και κατά πόσο αναπτύσσει τις δεξιότητες των μαθητών/μαθητριών. Τρεις διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις χρησιμοποιήθηκαν: Α) Μια συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση των δεδομένων που έχουν δημοσιευθεί τα τελευταία 40 χρόνια. Β) Μια έρευνα με ημι-πειραματικό σχεδιασμό με μαθητές Πέμπτης τάξης δημοτικού σε 17 δημοτικά σχολεία της Αγγλίας (547 στην πειραματική ομάδα και 270 στην ομάδα ελέγχου). Η διάρκεια της παρέμβασης ήταν μία σχολική χρονιά και αξιολογήσεις κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας δόθηκαν στην αρχή και στο τέλος της χρονιάς. Γ) Ανάλυση δευτερογενών δεδομένων από το Υπουργείο Παιδείας (της Αγγλίας) όλων των μαθητών/μαθητριών που φοιτούσαν σε σχολεία στη χώρα, προκειμένου να εξεταστεί ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος του προγράμματος στην ανάγνωση, γραφή και μαθηματικά. Τα ...
Η ‘Φιλοσοφία για Παιδιά’ είναι μία σχολική παρέμβαση η οποία εφαρμόζεται σε περισσότερες από 60 χώρες. Αυτή η διδακτορική διατριβή εξετάζει τα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα του προγράμματος και κατά πόσο αναπτύσσει τις δεξιότητες των μαθητών/μαθητριών. Τρεις διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις χρησιμοποιήθηκαν: Α) Μια συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση των δεδομένων που έχουν δημοσιευθεί τα τελευταία 40 χρόνια. Β) Μια έρευνα με ημι-πειραματικό σχεδιασμό με μαθητές Πέμπτης τάξης δημοτικού σε 17 δημοτικά σχολεία της Αγγλίας (547 στην πειραματική ομάδα και 270 στην ομάδα ελέγχου). Η διάρκεια της παρέμβασης ήταν μία σχολική χρονιά και αξιολογήσεις κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας δόθηκαν στην αρχή και στο τέλος της χρονιάς. Γ) Ανάλυση δευτερογενών δεδομένων από το Υπουργείο Παιδείας (της Αγγλίας) όλων των μαθητών/μαθητριών που φοιτούσαν σε σχολεία στη χώρα, προκειμένου να εξεταστεί ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος του προγράμματος στην ανάγνωση, γραφή και μαθηματικά. Τα αποτελέσματα από 34 δημοτικά σχολεία στην Αγγλία που εφάρμοζαν επί 4 συνεχή έτη το πρόγραμμα (2011-2015) συγκρίθηκαν με δεδομένα από 14.791 δημοτικά σχολεία της χώρας. Επίσης, έγινε και ιδιαίτερη ανάλυση για μαθητές/μαθήτριες που λάμβαναν δωρεάν γεύματα. Τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης έδειξαν ότι γενικά η φιλοσοφία για παιδιά έχει θετικό αντίκτυπο σε κάποιες δεξιότητες κριτικής σκέψης, στις γλωσσικές δεξιότητες και κάποιες κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες. Όμως, τα στοιχεία από την ημι-πειραματική έρευνα δε βρήκαν θετικό αντίκτυπο στην κριτική σκέψη και στη δημιουργικότητα των μαθητών. Η ανάλυση των δευτερογενών δεδομένων έδειξε ότι οι μαθητές/μαθήτριες που λάμβαναν δωρεάν γεύματα είχαν μεγαλύτερη πρόοδο στην ανάγνωση και γραφή μετά από μακροπρόθεσμη εφαρμογή του προγράμματος στο δημοτικό σχολείο. Συγκεντρώνοντας όλα αυτά τα ερευνητικά δεδομένα, η έρευνα αυτή συμπέρανε ότι η Φιλοσοφία για Παιδιά πρέπει να εφαρμόζεται στο δημοτικό σχολείο. Το πρόγραμμα, όμως, απαιτεί κάποιες προσαρμογές στην εφαρμογή, προκειμένου να αναπτύσσει πιο αποτελεσματικά τις ικανότητες σκέψης των μαθητών/μαθητριών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Philosophy for Children (P4C) is a school-based intervention currently implemented in more than 60 countries. This thesis examines the evidence regarding the effectiveness of Philosophy for Children for developing pupils’ cognitive and non-cognitive skills. Three different approaches were used. A systematic literature review was conducted of the evidence published in the last 40 years. A new comparative evaluation study was conducted with Year 5 pupils in 17 primary schools in England(N = 547 pupils in the intervention group, N= 270 in the comparison group). The intervention lasted for an academic year, and a pre-test and a post-test were given at the beginning and end of the school year to evaluate students’ critical thinking and creativity. Secondary data analysis of the National Pupil Database (NPD) from the Department of Education was used to examine the long-term effect of P4Cimplementation on attainment (reading, writing, maths). The results of 34 schools which implemented P4C du ...
Philosophy for Children (P4C) is a school-based intervention currently implemented in more than 60 countries. This thesis examines the evidence regarding the effectiveness of Philosophy for Children for developing pupils’ cognitive and non-cognitive skills. Three different approaches were used. A systematic literature review was conducted of the evidence published in the last 40 years. A new comparative evaluation study was conducted with Year 5 pupils in 17 primary schools in England(N = 547 pupils in the intervention group, N= 270 in the comparison group). The intervention lasted for an academic year, and a pre-test and a post-test were given at the beginning and end of the school year to evaluate students’ critical thinking and creativity. Secondary data analysis of the National Pupil Database (NPD) from the Department of Education was used to examine the long-term effect of P4Cimplementation on attainment (reading, writing, maths). The results of 34 schools which implemented P4C during Key Stage 2 (2011-2015) were compared with 14,791mainstream schools in England which did not, and the same analysis was repeated based only on these pupils in both groups known to be eligible for Free School Meals during the last six years (as an assessment of the impact of the P4C on narrowing the poverty attainment gap). The review results suggested that P4C generally has a positive impact on reasoning skills. In most studies, P4C also has a positive impact on literacy and some non-cognitive skills. However, the new comparative evaluation study found no evidence that P4C has a positive impact on Year 5 students’ critical thinking or creativity. This comparative study has some limitations in terms of design and inevitable attrition. The more robust secondary data analysis showed that students eligible for Free School Meals develop their reading and writing more after long-termP4C implementation than in non-P4C schools, during Key Stage 2.By combining all of the evidence from the review, comparative evaluation study and secondary data analysis, this study suggests that the implementation of P4Cin primary schools is still worthwhile, both in its own terms and for its added benefits in terms of cognitive and perhaps non-cognitive outcomes. The programme is likely to help improve students’ reasoning skills. P4C can improve the literacy of disadvantaged students in the classrooms, relative to their peers, and so contribute towards closing the attainment gap between advantaged and disadvantaged students. However, the new evaluation creates a caution about what can be expected from P4C and, if it used, theprogramme may need adjusting in order to provide opportunities for practicing a widerrange of thinking skills.
περισσότερα