Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας με τη χρήση του Κινηματογράφου

Περίληψη

Το παρόν πόνημα καταπιάνεται με το βασικό ερώτημα αν ο Κινηματογράφος δύναται να διαδραματίσει ρόλο μεσάζοντα κατά την εισαγωγική διδασκαλία θεμάτων φιλοσοφίας σε αρχάριους μαθητές στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εργασία διαρθρώνεται σε δύο βασικά μέρη. Στο πρώτο τίθενται θεωρητικές παράμετροι αυτής της σύζευξης, με κυρίαρχη την αναζήτηση του τρόπου με τον οποίο μία ταινία μπορεί να προάγει τη φιλοσοφική σκέψη. Υποστηρίζεται ότι η αισθητοποίηση αφηρημένων και ενίοτε δυσνόητων φιλοσοφικών ιδεών μέσω της εικόνας και του ήχου, η χρήση μίας ταινίας ως νοητικού πειράματος, αλλά συγχρόνως και η συναισθηματική εμπλοκή του θεατή κατά την παρακολούθησή της, συμβάλλουν στη δεκτικότητά του να τεθεί στη βάσανο της φιλοσοφικής απορίας διευκολύνοντας τον στόχο του φιλοσοφικού προβληματισμού και της φιλοσοφικής μέθεξης. Αφού αναφέρονται -και αντικρούονται- συγκεκριμένες ενστάσεις που σχετίζονται με τη νομιμοποίηση του κινηματογράφου ως μέσου για το φιλοσοφείν, παρέχονται ειδικότερες μεθ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present thesis deals with the possibility of drawing on Cinema as an auxiliary medium for teaching introductory philosophy subjects in the context of secondary education. The work is divided into two main parts. In the first, a discussion of the ways in which a film can promote philosophical thought highlights the theoretical parameters of this coupling. It is argued that the presentation of abstract and sometimes difficult philosophical ideas through image and sound, the use of films as thought experiments, and, at the same time, the emotional involvement of viewers, contribute to the receptivity to philosophical questioning by facilitating the goal of philosophical reflection and philosophical reasoning. After mentioning - and rebutting- objections to the use of cinema in the study of philosophy, more specific methodological proposals are provided for the practical integration of films into the philosophy course in the Greek school reality of today's Lyceum. In the second and mor ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2025)
DOI
10.12681/eadd/53995
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/53995
ND
53995
Εναλλακτικός τίτλος
Teaching Philosophy through Film
Συγγραφέας
Στεφάνου, Μαργαρίτα (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης
Εξεταστική επιτροπή
Βιρβιδάκης Στυλιανός
Κιντή Βασιλική
Χατζής Αριστείδης
Χατζημωυσής Αντώνιος
Ζ΄ήκα Φωτεινή
Μελά Αγλαΐα
Μυλωνάκη Ευγενία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία ➨ Φιλοσοφία
Λέξεις-κλειδιά
Φιλοσοφία; Κινηματογράφος; Διδασκαλία; Τέχνη στην εκπαίδευση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.