Διερεύνηση αναπτυξιακών μηχανισμών λειτουργικής ασυμμετρίας με τη χρήση του λειτουργικού διακρανιακού υπερήχου Doppler σε πληθυσμό με ειδική διαταραχή της ανάγνωσης, δυσλεξία

Περίληψη

Η αναπτυξιακή/εξελικτική δυσλεξία, αποτελεί μια γλωσσικής φύσεως διαταραχή με νευροβιολογικό υπόβαθρο που εκφράζεται με δυσκολίες στο γραπτό λόγο (ανάγνωση και ορθογραφία). Διαφορές ως προς τις εγκεφαλικές δομές που υποστηρίζουν τη γλωσσική λειτουργία έχουν συνδεθεί με τη δυσλεξία. Συγκεκριμένα,στην πλειονότητα του γενικού πληθυσμού το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου είναι εξειδικευμένο για τη γλωσσική επεξεργασία και παραγωγή, ενώ το δεξιό ημισφαίριο είναι κυρίαρχο για τις ολιστικές λειτουργίες, όπως είναι οι οπτικοχωρικές. Αυτή η λειτουργική εξειδίκευση των ημισφαιρίων θεωρείται προϋπόθεση για την πλήρη ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων του ατόμου και είναι γνωστή ως λειτουργική ασυμμετρία ή πλευρίωση. Σύμφωνα με την υπόθεση της «ελλιπούς εγκεφαλικής πλευρίωσης», τα άτομα που παρουσιάζουν δυσλεξία δεν έχουν αναπτύξει την τυπική, αριστερή εγκεφαλική ασυμμετρία ως προς τις γλωσσικές λειτουργίες, αλλά αντίθετα παρουσιάζουν συμμετρία ή ημισφαιρική επικράτηση της γλώσσας στο δεξιό ημισφ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Developmental dyslexia is a specific learning disability that is neurobiological in origin and is characterized by difficulties in reading and spelling. In the majority of people, language production is lateralized to the left cerebral hemisphere while visuospatial skills are lateralized to the right. This functional lateralization of the human brain has been considered a prerequisite for the full realisation of one’s linguistic potential. A link has been postulated between developmental dyslexia and laterality, whereby a-typical laterality (symmetry or right hemisphere dominance), is the cause, at least in part, of developmental dyslexia. Evidence from functional neuroimaging studies has indeed shown dysfunctions in the left hemisphere of dyslexic individuals. The current study investigated the neurological substrate of developmental dyslexia further in a sample of 95 students (47 dyslexics, mean age 146.3 ± 19 months and 48 controls, mean age 144.8 ± 18,4 months), focusing on cerebra ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/44202
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/44202
ND
44202
Εναλλακτικός τίτλος
Investigating the development of functional asymmetry by means of transcranial Doppler ultrasound in students with dyslexia (specific reading disability)
Συγγραφέας
Κουφάκη, Αγγελική (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδάτος Ιωάννης
Καστελλάκης Ανδρέας
Πολυχρονοπούλου Σταυρούλα
Βρεττός Ιωάννης
Γαλανάκη Ευαγγελία
Σιδερίδης Γεώργιος
Παπαδάτου - Παστού Μαριέττα
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Δυσλεξία; Αναπτυξιακή δυσλεξία; Πλευρίωση; Λειτουργική ασυμμετρία; Προτίμηση χεριού; Λειτουργικός διακρανιακός υπέρηχος Doppler; Μετανάλυση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2, xix, 328 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)