Κοινωνιογλωσσολογική μελέτη του λόγου των μαθητικών εργασιών στο ενιαίο λύκειο

Περίληψη

Αφόρμηση της παρούσας έρευνας υπήρξε η αναζήτηση των γλωσσικών δομών που θέτουν εμπόδια στους κοινωνικά διαφοροποιημένους μαθητές στο πλαίσιο του σχολικού λόγου. Αφετηρία της υπήρξε η γενικότερη προβληματική σχετικά με τον τρόπο που επιδρούν στη γλωσσική τους επίδοση και τη σχολική τους σταδιοδρομία οι γλωσσικές «αποσκευές» με τις οποίες έρχονται στο σχολείο τα παιδιά άνισης κοινωνικής προέλευσης. Με βάση τη θεώρηση της γλώσσας ως κοινωνιοσημειωτικού συστήματος, όπως γίνεται στο πλαίσιο της συστημικής λειτουργικής σχολής, που θεμελίωσε ο M.A.K Halliday, και στα πορίσματα της ευρύτερης κοινωνιογλωσσολογικής έρευνας, ότι η κοινωνική προέλευση αποτυπώνεται στη γλωσσική παραγωγή, μελετήθηκε ο γραπτός μαθητικός λόγος στο λύκειο. Σε ένα σώμα γραπτών κειμένων από σχολικές εκθέσεις μαθητών και μαθητριών της Α΄ και της Γ΄ τάξης του γενικού Λυκείου, αναζητήθηκαν τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής οργάνωσης που σφραγίζουν τον ονοματικό και απρόσωπο χαρακτήρα του εκπαιδευτικού λόγου. Θεωρήσαμε ότι στ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The inspiration for this survey was the pursuit of these linguistic structures that impose barriers to socially diverse students in the school language context. The starting point of this research was the general concern of the way in which the language ‘baggage’ that children of unequal social origin bring to school influences their academic performance. This paper studies high school students’ written language, based on the Systemic Functional Theory established by M.A.K. Halliday, which considers language as a sociosemiotic system, and on the findings of the broader sociolinguistic research, which claims that social origin is reflected in language production. The features of linguistic organization that define the nominalized and impersonal character of educational language have been detected in a body of texts taken from school reports written by students attending the first and third grade of the unified upper secondary school (Eniaio Lykeio). The issue of sociolinguistic differen ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/23108
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/23108
ND
23108
Εναλλακτικός τίτλος
A sociolinguistic research of high school students' written language
Συγγραφέας
Παΐζη, Ελισσάβετ του Φανούριος-Αλέξανδρος
Ημερομηνία
2010
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κακριδή-Ferrari Μαρία
Κονδύλη Μαριάννα
Αρχάκης Αργύρης
Χαραλαμπάκης Χριστόφορος
Γούτσος Διονύσης
Μόζερ Αμαλία
Κουτουλέλου-Μίχου Σταματία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Γραπτός λόγος; Γραμματική μεταφορά; Κοινωνιογλωσσικοί δείκτες; Ονοματοποίηση; Κοινωνιοσημασιολογική ποικιλότητα; Συστημική λειτουργική γλωσσολογία; Κοινωνιογλωσσική ανισότητα; Εκπαιδευτικός λόγος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
396 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)