Περίληψη
Η ολοένα αυξανόμενη πρόοδος της τεχνολογίας των υπολογιστών και της επιστήμης της Πληροφορικής έχει επιφέρει σημαντικές ανακατατάξεις σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Η ραγδαία ανάπτυξη του διαδικτύου σήμανε ριζικές αλλαγές στους τρόπους μάθησης και στις μορφές διδασκαλίας. Παράλληλα, η αξιοποίηση του διαδικτύου στον εκπαιδευτικό τομέα, ανέδειξε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης. Η «εκπαίδευση μέσω του διαδικτύου (web based learning)» χρησιμοποιείται καθημερινά ολοένα και περισσότερο ως εναλλακτική μορφή μάθησης, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα σε μαθητοκεντρικές διαδικασίες. Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η μελέτη της αποτελεσματικότητας μιας μεθόδου διδασκαλίας μέσω διαδικτύου, η οποία συγκεντρώνει και συνδυάζει στοιχεία και τεχνικές εξατομικευμένης μάθησης, αλλά παράλληλα δίνει και ιδιαίτερη βαρύτητα στον ενεργητικό και εποπτικό ρόλο του καθηγητή. Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε η ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος ιστού, με εφαρμογή στη διδασκαλία των οικονομικών, το οποίο χρησ ...
Η ολοένα αυξανόμενη πρόοδος της τεχνολογίας των υπολογιστών και της επιστήμης της Πληροφορικής έχει επιφέρει σημαντικές ανακατατάξεις σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Η ραγδαία ανάπτυξη του διαδικτύου σήμανε ριζικές αλλαγές στους τρόπους μάθησης και στις μορφές διδασκαλίας. Παράλληλα, η αξιοποίηση του διαδικτύου στον εκπαιδευτικό τομέα, ανέδειξε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης. Η «εκπαίδευση μέσω του διαδικτύου (web based learning)» χρησιμοποιείται καθημερινά ολοένα και περισσότερο ως εναλλακτική μορφή μάθησης, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα σε μαθητοκεντρικές διαδικασίες. Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η μελέτη της αποτελεσματικότητας μιας μεθόδου διδασκαλίας μέσω διαδικτύου, η οποία συγκεντρώνει και συνδυάζει στοιχεία και τεχνικές εξατομικευμένης μάθησης, αλλά παράλληλα δίνει και ιδιαίτερη βαρύτητα στον ενεργητικό και εποπτικό ρόλο του καθηγητή. Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε η ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος ιστού, με εφαρμογή στη διδασκαλία των οικονομικών, το οποίο χρησιμοποιεί ορισμένα χαρακτηριστικά του φοιτητή, προσαρμόζοντας έτσι το διδακτικό υλικό ενός μαθήματος, στις ιδιαίτερες ανάγκες, γνώσεις και προτιμήσεις του, αλλά παράλληλα και στον ρυθμό με τον οποίο αυτός κατανοεί το αντικείμενο που διδάσκεται. Χρησιμοποιώντας πρωτογενή στοιχεία, των οποίων η συλλογή πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου επιχειρήθηκε μια πρώτη προσέγγιση των παραγόντων που σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις επιδόσεις των φοιτητών στα οικονομικά. Έπειτα, με τη μελέτη και τη στατιστική ανάλυση αυτών των δεδομένων πραγματοποιήθηκε η ενσωμάτωση τους σε μια πλατφόρμα εκπαίδευσης μέσω του διαδικτύου η οποία έχει τη δυνατότητα να κατηγοριοποιεί του φοιτητές σε γνωστικά επίπεδα πριν ακόμη ξεκινήσει η εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα η χρήση ενός μαθητικού μοντέλου με την δυνατότητα να αντιμετωπίζει τους φοιτητές ως ξεχωριστές οντότητες ή τους φοιτητές με όμοια χαρακτηριστικά ως ξεχωριστή ομάδα δίνει την επιλογή πλέον στον εκπαιδευτικό να τροφοδοτήσει τους φοιτητές με διδακτικό υλικό προσαρμοσμένο στις προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες που αυτοί έχουν αποκτήσει, αλλά και να μεταβάλει την εκπαιδευτική διαδικασία ανάλογα με τον ρυθμό αφομοίωσης της γνώσης και την γενικότερη πρόοδο τους. Σημαντικό κομμάτι της συγκεκριμένης διατριβής αποτελεί και ο σχεδιασμός του διδακτικού υλικού που χρησιμοποιήθηκε για την διδασκαλία του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής» του Α’ εξαμήνου του τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής. Το διδακτικό υλικό υλοποιήθηκε σε τρία διαφορετικά επίπεδα γνώσης κατηγοριοποιώντας ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο και τους φοιτητές σε τρία διαφορετικά γνωστικά επίπεδα σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια. Λαμβάνοντας ως βασική αρχή τα παραπάνω στοιχεία, αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας, επιχειρήθηκε η ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στο διαδίκτυο για ασύγχρονη εκπαίδευση, που έχει ως στόχο την εκμετάλλευση των νέων δεδομένων και υπηρεσιών που προσφέρει ο παγκόσμιος ιστός και παράλληλα την εφαρμογή των νέων εκπαιδευτικών μεθόδων που προσφέρονται, ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερη η εκπαιδευτική διαδικασία.
περισσότερα