Κοινωνικές αντιλήψεις για τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής / υπερκινητικότητας και άλλες διαταραχές διασπαστικής συμπεριφοράς: ο ρόλος του φύλου του παιδιού

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis tested the first part of a new theoretical model, aiming to contribute to the understanding of sex differences in the prevalence of Disruptive Behaviour Disorders (DBDs) in boys and girls. Specifically, gendered perceptions of DBDs, as expressed by parents and prospective educators, were examined. An analogue methodology using written descriptions of child disruptive behaviour followed by rating scales assessing several perceptual dimensions like severity and untypicality was used, along with the SDQ (Goodman, 1997) and rating scales of adults’ emotional reactions and sense of self-efficacy. The first of four studies demonstrated that prospective educators consider DBDs as more untypical in girls rather than boys. This finding was replicated in all studies. The second study showed that prospective educators consider hyperactivity as more severe in boys, whereas the third study established that mothers rate DBDs as equally severe in both sexes. The fourth study showed th ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/15022
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/15022
Εναλλακτικός τίτλος
Social perceptions about attention deficit / hyperactivity disorder and other disruptive behaviour disorders: the effect of the child's sex
Συγγραφέας
Μανιαδάκη, Αικατερίνη
Ημερομηνία
2003
Ίδρυμα
University of Southampton. Faculty of Social Sciences. Department of Psychology
Εξεταστική επιτροπή
Maras Pamela
Carnelley Catherine
Λέξεις-κλειδιά
Υπερκινητικότητα; Συμπεριφορά, Διασπαστική; Διαφορές φύλου; Παιδιά, Ψυχοπαθολογία
Χώρα
Ηνωμένο Βασίλειο
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
315 σ., εικ.