Νευροψυχολογική εκτίμηση αδυναμιών στα μαθηματικά σε παιδιά δημοτικού του νομού Ηρακλείου και επίδραση της εκπαίδευσης στη μαθηματική σκέψη

Περίληψη

Σημαντική πρόοδος έχει επιτελεστεί στην μελέτη των δυσκολιών μάθησης με σκοπό την αναγνώριση των αιτίων που τις προκαλούν και την ανακάλυψη τρόπων για την αντιμετώπισή τους. Παρά το πλήθος μελετών που προκύπτουν από την εκπαιδευτική και νευροψυχολογική έρευνα δεν έχει υπάρξει συναίνεση γύρω από τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών, πράγμα που έχει επιπτώσεις και στην επιλογή των μεθόδων αποκατάστασής τους. Στη χώρα μας παρατηρείται ανεπάρκεια στην αξιοποίηση ψυχομετρικών εργαλείων και ειδικευμένου προσωπικού για τη διάγνωσή της καθώς και ελλιπής υποστήριξη των μαθητών που την εμφανίζουν η οποία μάλιστα τείνει να μειώνεται όσο αυτοί προχωρούν σε ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Η παρούσα μελέτη είχε στόχο να εκτιμήσει το γνωστικό προφίλ μαθητών του Δημοτικού που παρουσιάζουν αξιοσημείωτα χαμηλή επίδοση στα μαθηματικά και να οργανώσει μια εκπαιδευτική παρέμβαση για την άμβλυνση των μαθηματικών αδυναμιών τους. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, στην Φάση 1 της μελέτης, εκτιμήθηκε με σύντο ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Σημαντική πρόοδος έχει επιτελεστεί στην μελέτη των δυσκολιών μάθησης με σκοπό την αναγνώριση των αιτίων που τις προκαλούν και την ανακάλυψη τρόπων για την αντιμετώπισή τους. Παρά το πλήθος μελετών που προκύπτουν από την εκπαιδευτική και νευροψυχολογική έρευνα δεν έχει υπάρξει συναίνεση γύρω από τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών, πράγμα που έχει επιπτώσεις και στην επιλογή των μεθόδων αποκατάστασής τους. Στη χώρα μας παρατηρείται ανεπάρκεια στην αξιοποίηση ψυχομετρικών εργαλείων και ειδικευμένου προσωπικού για τη διάγνωσή της καθώς και ελλιπής υποστήριξη των μαθητών που την εμφανίζουν η οποία μάλιστα τείνει να μειώνεται όσο αυτοί προχωρούν σε ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Η παρούσα μελέτη είχε στόχο να εκτιμήσει το γνωστικό προφίλ μαθητών του Δημοτικού που παρουσιάζουν αξιοσημείωτα χαμηλή επίδοση στα μαθηματικά και να οργανώσει μια εκπαιδευτική παρέμβαση για την άμβλυνση των μαθηματικών αδυναμιών τους. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, στην Φάση 1 της μελέτης, εκτιμήθηκε με σύντομη κλίμακα μαθηματικής επίδοσης δείγμα 1382 μαθητών της Γ΄ δημοτικού, από τους οποίους εκείνοι που εμφάνιζαν μαθηματική αδυναμία (n=122) επανεξετάστηκαν έναν χρόνο μετά με την ίδια κλίμακα. Ποσοστό 1.4% (n=19) εξακολουθούσαν να εμφανίζουν σημαντικές αδυναμίες (μαθητές με επίμονη δυσκολία στα μαθηματικά, ΕΔ), ενώ 17 μαθητές παρουσίαζαν πλέον μέση επίδοση (μαθητές με παροδική δυσκολία στα μαθηματικά, ΠΔ). Εντοπίστηκε επίσης ομάδα μαθητών τυπικής επίδοσης (ΤΕ, n=36)). Στην 4η Δημοτικού (Φάση 2), οι μαθητές με ΕΔ παρουσίαζαν ελλείμματα στην ικανότητα συμβολικής επεξεργασίας, ανταποκρίνονταν δηλαδή φτωχά σε μαθηματικές διεργασίες όπως οι γραπτές προσθέσεις και αφαιρέσεις ή η επίλυση προβλημάτων, που απαιτούν χειρισμό συμβόλων. Αντίθετα παρουσίαζαν παρόμοια επίδοση με τους μαθητές με ΠΔ σε μαθηματικά έργα που απαιτούσαν επεξεργασία ποσότητας, όπως μέτρηση, σύγκριση ψηφίων, κατά προσέγγιση εκτίμηση ποσότητας. Τόσο οι μαθητές με ΕΔ όσο και εκείνοι με ΠΔ εμφάνισαν σημαντικά χαμηλότερη επίδοση από τους μαθητές με ΤΕ στην ανάγνωση ψευδολέξεων ενώ οι τρεις ομάδες δεν παρουσίασαν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους κατά την ανάγνωση λέξεων. Στη Φάση 3 της μελέτης οργανώθηκε εκπαιδευτική παρέμβαση (Μικρός Άθλος, Μ.ΑΘ) που εφαρμόστηκε όταν οι μαθητές φοιτούσαν στην Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού. Η Μ.ΑΘ. στόχευε στην αποκατάσταση αδυναμιών σε βασικές μαθηματικές έννοιες, προαπαιτούμενες για την ανάπτυξη ανώτερων μαθηματικών ικανοτήτων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι από την παρέμβαση ευνοήθηκαν μόνο οι μαθητές με ΕΔ (n=13 ολοκλήρωσαν την παρέμβαση, Φάση 4), οι οποίοι παρουσίασαν μικρή αλλά σημαντική βελτίωση ως προς την ακρίβεια και την ταχύτητα εκτέλεσης γραπτών πράξεων και νοερών υπολογισμών. Η εκπαίδευση σε βασικές μαθηματικές έννοιες και διεργασίες ξεκινώντας από μη συμβολικά έργα με τη χρήση πραξιακού υλικού, μεθοδολογία που παραδοσιακά υιοθετείται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού επηρέασε θετικά την επίδοση σε συμβολικά έργα, σε μαθητές που παρουσίαζαν επίμονες δυσκολίες λίγο πριν το τέλος της πρωτοβάθμιας φοίτησής τους. Οι μαθητές με ΠΔ φαίνεται να παρουσιάζουν αδυναμίες στην βραχύχρονη μνήμη και έναν πιο αργό ρυθμό ανάπτυξης των μαθηματικών ικανοτήτων από τους μαθητές ΤΕ χωρίς εννοιολογικά ελλείμματα και με την πάροδο του χρόνου καταφέρνουν να κατακτήσουν το επιθυμητό επίπεδο μαθηματικής επίτευξης. Αυτοί οι μαθητές ενδεχομένως θα ευνοούνταν από ένα διαφορετικό πρόγραμμα μαθηματικής εκπαίδευσης που θα στόχευε στην εξάσκηση δια της επανάληψης και την κινητοποίηση του ενδιαφέροντός τους για μάθηση. Η παρούσα μελέτη διαφοροποιείται από προηγούμενες μελέτες στην Ελλάδα καθώς βασίστηκε σε διαχρονική εκτίμηση της μαθηματικής επίδοσης και στην ενδελεχή αξιολόγηση επιμέρους μαθηματικών δεξιοτήτων. Επιπλέον, η παρέμβαση που οργανώθηκε για την αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών στα μαθηματικά συνδύασε στοιχεία από τη σύγχρονη νευροψυχολογική και εκπαιδευτική έρευνα. Περιορισμοί της μελέτης αποτελούν η απουσία λεπτομερών εκτιμήσεων γλωσσικών ικανοτήτων, οπτικοχωρικής επεξεργασίας και εκτελεστικού ελέγχου που ενδεχομένως να αποκάλυπταν περισσότερα στοιχεία για τη λειτουργία της μαθηματικής σκέψης των μαθητών στο δείγμα.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Despite the large body of educational and neuropsychological research on Learning Disabilities (LD) in math several outstanding issues remain on optimal assessment procedures and effective interventions. In Greece there is a further lack on implementation of diagnostic procedures, instruments, and specialized intervention protocols. The present study focused on elementary school students displaying significant and persistent mathematic underachievement, their cognitive profile and response to a custom-designed educational intervention. To accomplish this goal a sample of 1382 G3 students were administered a math screening assessment, in Phase 1 of the study. Students who presented mathematic weaknesses (n=122) were reassessed a year later on the same scale. Nineteen students displayed persisting underachievement (1.4% of the total sample, PD group) and 17 students scored in the average range (Improved Performance, IP group). A group of students who performed in the average range on bot ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/47855
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47855
ND
47855
Εναλλακτικός τίτλος
Neuropsychological assessment of math deficits in elementary school students in the prefecture of Heraklion and educational effect on mathematical thinking
Συγγραφέας
Καρακωνσταντάκη, Ελένη (Πατρώνυμο: Σταύρος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Ιατρικής
Εξεταστική επιτροπή
Σίμος Παναγιώτης
Βάμβουκας Μιχάλης
Μουζάκη Αγγελική
Βασιλάκη Ελένη
Κυπριωτάκη Μαρία
Χλουβεράκης Γρηγόριος
Δημητροπούλου Παναγιώτα
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Λέξεις-κλειδιά
Μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά; Εκπαιδευτική παρέμβαση; Διαγνωστική αξιολόγηση; Μικρός άθλος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
221 σ., πιν., σχημ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)