Αρχική
Πλοήγηση
Επιστημονικό πεδίο
Ημερομηνία
Συγγραφέας
Χώρα
Γλώσσα
Ίδρυμα
Σχετικά με το ΕΑΔΔ
Κατάθεση Διατριβής
Συχνές Ερωτήσεις
Κέντρο Υποστήριξης Χρηστών
Επικοινωνία
Ανοικτά Δεδομένα
Είσοδος
Εγγραφή
Ξέχασα τον κωδικό
 
A- A0 A+ | EN
ble align="center" class="miscTable">
Η διακειμενικότητα ως δομικό στοιχείο του νεωτερικού παιδικού αφηγήματος και η διδακτική της προσέγγιση

Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η διακειμενικότητα, η λειτουργία της ως δομικό στοιχείο στο νεωτερικό παιδικό αφήγημα και η διδακτική της προσέγγιση. Ειδικότερα, το εμπειρικό κομμάτι της έρευνας επικεντρώνεται στη μελέτη της διακειμενικής επίγνωσης των μαθητών/τριων της Ε΄ τάξης του δημοτικού σχολείου. Σε νεωτερικά παιδικά αφηγημάτα εντοπίστηκαν διακειμενικά στοιχεία ως προς το σκηνικό, τους χαρακτήρες και την πλοκή και πολλά από αυτά χρησιμοποιήθηκαν στα κείμενα που έγραψαν μετέπειτα οι μαθητές/τριες. Επιπρόσθετα, εξετάζεται αν η διακειμενική επίγνωση διαφοροποιείται ανάλογα με το φύλο ή το επίπεδο γλωσσικής επίδοσης. Όσον αφορά στους μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, πραγματοποιείται συγκριτική μελέτη ανάμεσα στα χαρακτηριστικά της διακειμενικής τους επίγνωσης και σε εκείνα που παρουσιάζονται στους τυπικούς μαθητές/τριες. Μέσα από την ανάλυση περιεχομένου των κειμένων που παρήγαγαν τα παιδιά και σε συνδυασμό με την παρατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τις συνεντε ...
Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η διακειμενικότητα, η λειτουργία της ως δομικό στοιχείο στο νεωτερικό παιδικό αφήγημα και η διδακτική της προσέγγιση. Ειδικότερα, το εμπειρικό κομμάτι της έρευνας επικεντρώνεται στη μελέτη της διακειμενικής επίγνωσης των μαθητών/τριων της Ε΄ τάξης του δημοτικού σχολείου. Σε νεωτερικά παιδικά αφηγημάτα εντοπίστηκαν διακειμενικά στοιχεία ως προς το σκηνικό, τους χαρακτήρες και την πλοκή και πολλά από αυτά χρησιμοποιήθηκαν στα κείμενα που έγραψαν μετέπειτα οι μαθητές/τριες. Επιπρόσθετα, εξετάζεται αν η διακειμενική επίγνωση διαφοροποιείται ανάλογα με το φύλο ή το επίπεδο γλωσσικής επίδοσης. Όσον αφορά στους μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, πραγματοποιείται συγκριτική μελέτη ανάμεσα στα χαρακτηριστικά της διακειμενικής τους επίγνωσης και σε εκείνα που παρουσιάζονται στους τυπικούς μαθητές/τριες. Μέσα από την ανάλυση περιεχομένου των κειμένων που παρήγαγαν τα παιδιά και σε συνδυασμό με την παρατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τις συνεντεύξεις των μαθητών/τριων (τριγωνοποίηση) περιγράφεται η σχέση ανάμεσα στη διακειμενικότητα και τη δημιουργική γραφή. Η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των δεδομένων δείχνει τα κανάλια της σκέψης που οδήγησαν τους μαθητές/τριες στη διατύπωση ενός λόγου με διαφορετικά επίπεδα διακειμενικής επίγνωσης. Επίσης, η συγκριτική μελέτη ανάμεσα στις ομάδες των μαθητών/τριων με βάση το φύλο, τη γλωσσική επίδοση και τις ειδικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες οδηγεί στο συμπέρασμα πως οι παράγοντες αυτοί επηρεάζουν τη διαμόρφωσή της. Τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας ερμηνεύονται με όρους διδακτικών στρατηγικών και καλών πρακτικών που ευνοούν την ανάπτυξη της διακειμενικής επίγνωσης και τη βελτίωση της παραγωγής γραπτού αφηγηματικού λόγου.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study examines the theory of intertextuality, its function as a structural element in modern children’s narrative, and its educational approach through intertextual reading and creative writing. Specifically, the empirical part of the research focuses on 5th graders’ intertextual awareness. By close reading of modern children's narratives, intertextual elements of the setting, characters and plot were identified and many of them were used in the texts that the students later wrote. In addition, it examines whether intertextual awareness differs according to gender or level of linguistic performance. For students with special educational needs, a comparative study is carried out between the characteristics of their intertextual awareness and those presented to typical students. Through content analysis of the texts produced by the children, educational process’ observation and students’ interviews (triangulation) the relationship between intertextuality and creative writing ...
The present study examines the theory of intertextuality, its function as a structural element in modern children’s narrative, and its educational approach through intertextual reading and creative writing. Specifically, the empirical part of the research focuses on 5th graders’ intertextual awareness. By close reading of modern children's narratives, intertextual elements of the setting, characters and plot were identified and many of them were used in the texts that the students later wrote. In addition, it examines whether intertextual awareness differs according to gender or level of linguistic performance. For students with special educational needs, a comparative study is carried out between the characteristics of their intertextual awareness and those presented to typical students. Through content analysis of the texts produced by the children, educational process’ observation and students’ interviews (triangulation) the relationship between intertextuality and creative writing is described. The quantitative and qualitative analysis of the data shows the channels of thought that led the students to formulate a discourse with different levels of intertextual awareness. Also, a comparative study of groups of students based on their gender, linguistic performance and their specific educational needs leads to the conclusion that these factors influence its formation. Finally, the results of the research are interpreted in terms of teaching strategies and good practices that foster the development of intertextual awareness and improve the production of written narrative discourse.
περισσότερα
Διαβάστε τη διατριβή (Online)
Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (2.66 MB)  (Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/47046
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47046
ND
47046
Εναλλακτικός τίτλος
Intertextuality as a structural element in modern narrative for children and its teaching approach
Συγγραφέας
Πατσιοδήμου, Αντωνία (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Καρακίτσιος Ανδρέας
Τσοκαλίδου Πετρούλα
Κωτόπουλος Τριαντάφυλλος
Κανατσούλη Μελπομένη
Οικονομίδου Αναστασία
Γρηγοριάδης Αθανάσιος
Καλογήρου Γεωργία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Γλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Διακειμενικότητα; Διακειμενική επίγνωση; Δημιουργική γραφή; Διακειμενική προσέγγιση; Νεωτερικό παιδικό αφήγημα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
xvi, 332 σ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)
Η δημιουργική γραφή (πεζογραφία) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Η ψηφιακή αφήγηση (digital storytelling) ως διδακτικό εργαλείο στο μάθημα της λογοτεχνίας
Η λαϊκή λογοτεχνία και η συμβολή της στην αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Διασκευές ελληνικών λαϊκών παραμυθιών για παιδιά: μελέτη περιπτώσεων
Η ελληνική μυθολογία στην ελληνική παιδική λογοτεχνία: συγκριτική προσέγγιση της ελληνικής μυθολογίας
Λογοτεχνία και θέατρο για παιδιά: η έννοια της μεταμόρφωσης στη γραφή και στα πρόσωπα των έργων του Ευγένιου Τριβιζά
Ποιήματα των Ελλήνων ποιητών για ('Ελληνες) ποιητές κατά την περίοδο 1850-1980
Λογοτεχνία, εικόνα και κινηματογράφος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: η συμβολή τους στην ανάπτυξη του πολυτροπικού γραμματισμού
Τζάνι Ροντάρι-Ευγένιος Τριβιζάς: ανατρεπτικές πτυχές του έργου τους
Παιδική λογοτεχνία και ετερότητα: η εικόνα του άλλου στην ελληνική παιδική λογοτεχνία ή από τον φολκλορικό εαυτό στον φολκλορικό άλλον: μια συγκριτική μελέτη
"Η διακειμενικότητα ως δομικό στοιχείο του νεωτερικού παιδικού αφηγήματος και η διδακτική της προσέγγιση"
Πληκτρολογήστε το κείμενο της εικόνας!
λιγότερα
περισσότερα