Περίληψη
Εισαγωγή: Μία από τις σημαντικότερες αιτίες απώλειας ζωής, τραυματισμών και πρόκλησης υλικών ζημιών θεωρούνται τα τροχαία ατυχήματα. Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην εποχή μας και για τον λόγο αυτό έχουν προσελκύσει έντονο επιστημονικό ενδιαφέρον για τις αιτίες πρόκλησης, αλλά και για τις επιπτώσεις τους σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο. Σκοπός: Η αξιολόγηση της συνολικής κατάστασης υγείας (σωματικής και ψυχολογικής) τραυματιών από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα.Υλικό και Μέθοδος: Επρόκειτο για προοπτική μελέτη παρατήρησης, με σύγκριση αποτελεσμάτων 3 και 6 μήνες μετά τις αρχικές μετρήσεις (χρόνος 0).Στη μελέτη συμμετείχαν474 άτομα, τα οποία προσήλθαν στο τμήμα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ) τριών γενικών νοσοκομείων της Αττικής μετά από τροχαίο ατύχημα, από το Νοέμβριο του 2016 έως τον Μάρτιο του 2018.Για την εκτίμηση της κατάθλιψης χρησιμοποιήθηκε η Ελληνική έκδοση της κλίμακας «Beck Depression Inventory-ΙΙ» (BDI-II) και για την εκτίμηση της ποιό ...
Εισαγωγή: Μία από τις σημαντικότερες αιτίες απώλειας ζωής, τραυματισμών και πρόκλησης υλικών ζημιών θεωρούνται τα τροχαία ατυχήματα. Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην εποχή μας και για τον λόγο αυτό έχουν προσελκύσει έντονο επιστημονικό ενδιαφέρον για τις αιτίες πρόκλησης, αλλά και για τις επιπτώσεις τους σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο. Σκοπός: Η αξιολόγηση της συνολικής κατάστασης υγείας (σωματικής και ψυχολογικής) τραυματιών από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα.Υλικό και Μέθοδος: Επρόκειτο για προοπτική μελέτη παρατήρησης, με σύγκριση αποτελεσμάτων 3 και 6 μήνες μετά τις αρχικές μετρήσεις (χρόνος 0).Στη μελέτη συμμετείχαν474 άτομα, τα οποία προσήλθαν στο τμήμα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ) τριών γενικών νοσοκομείων της Αττικής μετά από τροχαίο ατύχημα, από το Νοέμβριο του 2016 έως τον Μάρτιο του 2018.Για την εκτίμηση της κατάθλιψης χρησιμοποιήθηκε η Ελληνική έκδοση της κλίμακας «Beck Depression Inventory-ΙΙ» (BDI-II) και για την εκτίμηση της ποιότητας ζωής (ΠΖ) το ερωτηματολόγιο «ADDQoL». Η Στατιστική ανάλυση πραγματοποιήθηκε με τη χρήση του προγράμματος SPSS 22.0 και το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε στο p<0,05.Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των ασθενών της μελέτης ήταν γυναίκες (57,6%), ενώ 30% των συμμετεχόντων ήταν ηλικίας 18-28 ετών. Αμέσως μετά το τροχαίο ατύχημα,οι περισσότεροι ασθενείς (67,1%) δεν εμφάνισαν κατάθλιψη, ενώ 3 και 6 μήνες μετά το ατύχημα, τα επίπεδα κατάθλιψηςήταν υψηλότερα. Η μέση τιμή της βαθμολογίας στο BDI-II ήταν μεγαλύτερη στους 3 και 6 μήνες μετά το ατύχημα (14,51 και 13,82, αντίστοιχα) έναντι 11,93 στο χρόνο 0 (p<0,002 και p=0,005, αντίστοιχα). Αντιθέτως, η ΠΖ των ασθενών παρουσίασε βελτίωση με την πάροδο του χρόνου (3 και 6 μήνες). Συγκεκριμένα, για τη γενική ΠΖ και για την αστάθμιτη ΠΖ αν δεν υπήρχε το ατύχημα, η μέση τιμή του ADDQoL παρουσίασε μείωση με την πάροδο του χρόνου (p<0,05 σε όλες τις περιπτώσεις. Αντίστοιχη μείωση παρατηρήθηκε και για την σταθμισμένη ΠΖ αν δεν υπήρχε το ατύχημα, χωρίς όμως στατιστικά σημαντικές διαφορές .Επίσης, το φύλο, η ηλικία, η οικογενειακή, επαγγελματική και οικονομική κατάσταση των ασθενών σχετίζονταν με τα επίπεδα κατάθλιψης και την ΠΖ σε στατιστικά σημαντικό βαθμό (p<0,05).Συμπεράσματα: Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης, οι περισσότεροι τραυματίες μετά από τροχαίο ατύχημα δεν εμφάνισαν κατάθλιψη, ενώ 3 και 6 μήνες μετά το ατύχημα, τα επίπεδα κατάθλιψης ήταν σαφώς υψηλότερα, δείχνοντας επιβάρυνση της ψυχοσυναισθηματικής τους κατάστασης με την πάροδο του χρόνου. Αντίθετα, η ΠΖ των τραυματιών είχε σημαντική βελτίωση με την πάροδο του χρόνου, ως αποτέλεσμα προσαρμογής των ατόμων στις συνέπειες του ατυχήματος.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Introduction: One of the major causes of loss of life, injuries and damage of property are the road accidents. Road accidents are one of the most important emerging in our time and have therefore attracted a strong scientific interest according to the causes and for their impact on individuals and the society.Aim:The assessment of the overall health status (physical and psychological) of road accident victims in Greece in different time periods.Material and Methods: It was a prospective observational study, with comparing results 3 and 6 months after initial measurements (time 0). In the study, 474 people attended to the emergency department of three general hospitals in Attica, Greece,after a road accident from November 2016 to March 2018. For the assessment of depression, the Greek version of the “Beck Depression Inventory II” (BDI-II) was used and the “ADDQoL” questionnaire for the quality of life (QoL) assessment. The statistical analysis was performed using the SPSS 22.0 program ...
Introduction: One of the major causes of loss of life, injuries and damage of property are the road accidents. Road accidents are one of the most important emerging in our time and have therefore attracted a strong scientific interest according to the causes and for their impact on individuals and the society.Aim:The assessment of the overall health status (physical and psychological) of road accident victims in Greece in different time periods.Material and Methods: It was a prospective observational study, with comparing results 3 and 6 months after initial measurements (time 0). In the study, 474 people attended to the emergency department of three general hospitals in Attica, Greece,after a road accident from November 2016 to March 2018. For the assessment of depression, the Greek version of the “Beck Depression Inventory II” (BDI-II) was used and the “ADDQoL” questionnaire for the quality of life (QoL) assessment. The statistical analysis was performed using the SPSS 22.0 program and the statistical significance level was set at p<0.05.Results: The majority of the participants in the study were women (57.6%), while 30% of the participants were 18-28 years of age. Immediately after the road accident, most patients (67.1%) did not develop depression, and 3 and 6 months after the accident, depression levels were higher. The mean score of BDI-II was higher at 3 and 6 months after the accident (14.51 and 13.82, respectively) versus 11.93 at time 0 (p<0.002 and p=0.005, respectively). In contrast, the QoL of patients showed improvement over time (3 and 6 months). In particular, for general OoL and for unweightedQoL in the absence of the accident, the mean value of ADDQoL decreased over time (p<0.05 in all cases). A decrease was also observed for the weighted QoL, without statistical significance. Additionally, gender, age and family, occupational and economic status of the patients were related to the levels of depression and QoL (p <0.05).Conclusions: According to the results of this study, most injured individuals after a road accident did not develop depression, while 3 and 6 months after the accident, the levels of depression were clearly higher, indicating a burden on their psycho-emotional status over time. In contrast, QoL of patients have been significantly improved over time as a result of a significant adaption of the injured people to the consequences of the accident.
περισσότερα