Η δράση του εργαστηρίου του Θεοδοσίου Κακαβά στην Πελοπόννησο (δεύτερο μισό 16ου αιώνα)

Περίληψη

Εξετάζονται οι τοιχογραφίες των ναών του Ταξιάρχη Στεφανίου Κορινθίας (1565), του Αγίου Γεωργίου Πλατάνου Αρκαδίας (1566), της Μεταμόρφωσης Ασίνης Αργολίδας (ιερό βήμα και κυρίως ναός) (1569), του καθολικού της μονής της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Σοφικό Κορινθίας (νάρθηκας) και του παλαιού καθολικού της μονής Ταλαντίου στο Αραχναίο Αργολίδας. Επί τη βάσει των δύο πρώτων, που αποτελούν ενυπόγραφα έργα του Θεοδοσίου Κακαβά, τα σύνολα Ασίνης, Σοφικού και Αραχναίου αποδίδονται στο εργαστήριο του ίδιου ζωγράφου. Ο Θεοδόσιος Κακαβάς, με καταγωγή από το Ναύπλιο, είναι ένας ιδιαίτερα ικανός και εμπνευσμένος ζωγράφος. Δημιουργεί νέες πρωτότυπες συνθέσεις, στις οποίες ετερόκλιτα στοιχεία διαφορετικών παραδόσεων ενσωματώνονται με επιτυχία. Η αφηγηματικότητα τον απωθεί, ώστε οι σκηνές του είναι ελεύθερες από δευτερεύοντα επεισόδια και επιπρόσθετα εικονογραφικά στοιχεία. Τον ελκύει η λιτότητα, εμφανής στην απόδοση των αρχιτεκτονημάτων και του φυσικού τοπίου. Μικρή είναι η επιρροή που ασκούν στο έργ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The wall paintings of the churches of Taxiarchis in Stefani, Corinthia (1565), Hagios Georgios in Platanos, Arcadia (1566), Metamorphosis in Asini, Argolida (sanctuary, naos) (1569), the katholikon of the monastery of Koimesis of Theotokos in Sofiko, Corinthia (narthex) and the old katholikon of the Talantion monastery in Arachnaio, Argolida are examined. On the basis of the first two dated ensembles -executed by the painter Theodosios Kakavas- those of Asini, Sofiko and Arachnaio are attributed to his workshop as well. Theodosios Kakavas, a proficient painter from Nafplio in Argolida, creates original and unique compositions, in which heteroclite elements of different traditions are harmoniously combined. The painter does not give a narrative character to his compositions; secondary episodes/elements are not usually depicted in his scenes. The landscape and architectural depiction is plain with the minimum of decorative elements. Palaiologan artistic tradition and western art influenc ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2026)
DOI
10.12681/eadd/45016
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/45016
ND
45016
Εναλλακτικός τίτλος
The Activity of the workshop of Theodosios Kakavas in the Peloponnese (second half of the 16th century)
Συγγραφέας
Δηλέ, Αθανασία (Πατρώνυμο: Διονύσιος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Χατζηδάκη Νανώ
Κορδώσης Μιχαήλ
Σέμογλου Αθανάσιος
Σταυράκος Χρήστος
Αλεξάκης Αλέξανδρος
Μαντάς Απόστολος
Παϊσίδου Μελίνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ιστορία και Αρχαιολογία
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Τοιχογραφίες; Μνημειακή ζωγραφική; 16ος αιώνας; Πελοπόννησος; Ναύπλιο; Θεοδόσιος Κακαβάς; Αραχναίο; Ασίνη; Στεφάνι; Σοφικό; Πλάτανος; Αργολίδα; Κορινθία; Εργαστήριο ζωγράφων; Αρκαδία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( 433; 217 σ.), εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.