Συνεκτικά νοητικά μοντέλα και κατακερματισμένη γνώση: μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα για την κατανόηση εννοιών στις φυσικές επιστήμες

Περίληψη

Στην έρευνα για τη φύση της γνώσης των μαθητών πριν την κατάκτηση της επιστημονικής άποψης έχουν κυριαρχήσει δύο ανταγωνιστικές θεωρητικές προσεγγίσεις, η πρώτη εκ των οποίων αντιλαμβάνεται την προϋπάρχουσα γνώση ως μία ενιαία θεωρία πλαισίου με επεξηγηματική ισχύ, ενώ η δεύτερη ως ένα σύνολο ημι-ανεξάρτητων τμημάτων γνώσης. Το γεγονός ότι οι δύο προοπτικές συνεχίζουν να παράγουν αντιφατικά εμπειρικά δεδομένα εδώ και περίπου τρεις δεκαετίες αποτελεί ένα ζήτημα με σοβαρές προεκτάσεις, τόσο θεωρητικές, καθώς περιπλέκει την κατανόηση της γνωστικής διαδικασίας, όσο και εκπαιδευτικές, διότι οι δύο προοπτικές προτείνουν διαφορετική προσέγγιση στη διδακτική μεθοδολογία. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η κατανόηση της φύσης της γνώσης των παιδιών όσον αφορά στο αν αυτή είναι συνεκτική ή κατακερματισμένη, ενώ συγχρόνως επιχειρείται η ανάδειξη των μεθοδολογικών ζητημάτων που άπτονται της έρευνας του πεδίου. Αναζητήθηκαν με τη μέθοδο της Ανάλυσης Λανθανουσών Τάξεων (LCA) συγκεκριμένα νοητικά μ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In the research on the nature of students' knowledge prior to the acquisition of the scientific view, two competing theoretical approaches have dominated. The first perceives pre-existing knowledge as a unified framework theory with explanatory power, while the latter as a set of quasi-independent pieces of knowledge. These perspectives continue to produce contradictory empirical findings for about three decades and this is an issue with serious implications, both theoretical, because it complicates the efforts for understanding of the cognitive process, as well as methodological. The purpose of this study is to investigate the nature of children's knowledge and its central question is whether this prior knowledge is coherent or fragmented, while the crucial methodological issues that have been raised in this research area are thoroughly discussed and elucidated. In the present study, a confirmatory procedure was followed in an attempt to identify the mental models that have been propo ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/44810
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/44810
ND
44810
Εναλλακτικός τίτλος
Coherent mental models and fragmented knowledge: methodological issues concerning research on the understanding of science concepts
Συγγραφέας
Βαϊοπούλου, Χαρίκλεια-Παναγιώτα (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Παπαγεωργίου Γεώργιος
Σακονίδης Χαράλαμπος
Μάρκος Άγγελος
Δημητρίου Αναστασία
Δραμαλίδης Αχιλλέας
Μακρής Νικόλαος
Μεταλλίδου Παναγιώτα
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Γη; Δύναμη; Συνέπεια των απαντήσεων; Ανάλυση λανθανουσών τάξεων; LCA; Επιβεβαιωτική προσέγγιση; Κλειστό ερωτηματολόγιο; Συνέπεια μεταξύ πλαισίων; Συνέπεια εντός πλαισίου; Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
204 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)