Νάρκισσος και μοιραίες γυναίκες: στοιχεία μίας "ρομαντικής" αποπλάνησης στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο του 20ου αιώνα

Περίληψη

Λολίτα, Λόλα, Λουλού: Κυρίες με τέτοιου είδους υποκοριστικά ονόματα τις συναντάει κανείς συνήθως ως πλανεύτρες ακαταμάχητης ομορφιάς στη Λογοτεχνία, την Τέχνη και τον Κινηματογράφο. Και όμως υφίσταται το ερώτημα εάν υπάρχει πραγματικά μια κάποια τέχνη της αποπλάνησης ή εάν η ομορφιά – όπως λέει ο λαός – εξαρτάται αποκλειστικά από τη ματιά του παρατηρητή. Μια απάντηση σε αυτό το ερώτημα υπόσχεται να δώσει η ανάλυση των ακόλουθων έργων του Ρομαντισμό, της περιόδου του Fin de Siècle και της Λογοτεχνίας και του Κινηματογράφου του 20ού αιώνα, με θέμα την αποπλάνηση. Τα έργα έχουν ως κεντρική ηρωίδα μία γυναίκα πλανεύτρα και έναν – συνήθως άντρα – πλανεμένο ήρωα. Κοινό χαρακτηριστικό σχεδόν όλων των ηρωίδων είναι ότι κατέχουν έκαστες τεχνικές αποπλάνησης: μπορούν να τραγουδάνε, να χορεύουν και να ποζάρουν άριστα. Οι ρομαντικές διηγήσεις είναι οι εξής: "Der Runenberg" (1804) του Ludwig Tieck, "Das Marmorbild" (1818) του Joseph von Eichendorff και δύο διηγήσεις από το ρεπερτόριο του E.T.A. H ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Lolita, Lola, Lulu: Ladies with pet names like these are usually seen as beguilers of irresistible beauty in Literature, Art and Cinema. And yet the question remains whether an art of seduction actually exists, or whether beauty - as the saying goes – lies exclusively in the eye of the beholder. This analysis of the following works on seduction from the romantic period, the Fin de Siècle period and 20th Century Literature and Cinema promises to answer that question. The works have a woman beguiler as their central heroine and a beguiled hero - usually a man-. A common feature of almost all the heroines is that they are masters of all seduction techniques: they can sing, dance and pose perfectly. The romantic narratives are: Ludwig Tieck's "Der Runenberg" (1804), Joseph von Eichendorff's "Das Marmorbild" (1818) and two stories from the repertoire of E.T.A. Hoffmann: "Das öde Haus" (1817) and "Der goldne Topf" (1813/1814). The dramas "Salome" (1893) by Oscar Wilde and Frank Wedekinds ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Lolita, Lola, Lulu – Damen mit Lallnamen wie diesen sind in Literatur, Malerei und Film gewöhnlich als Verführungskünstlerinnen von unwiderstehlicher Schönheit anzutreffen. Allerdings steht die Frage offen, ob es tatsächlich so etwas wie eine Kunst der Verführung gibt, oder Schönheit – wie der Volksmund zu sagen weiß – allein im Auge des Betrachters liegt. Eine Antwort darauf verspricht die Analyse folgender Verführungsgeschichten aus der Romantik, dem Fin de Siècle und der Literatur und des Kinos des 20. Jahrhunderts. Die Werke haben eine weibliche Verführergestalt als Zentralfigur und einen – zumeist männlichen – verführten Helden. Beinahe allen Frauenfiguren gemeinsam ist, dass sie jegliche „Vorführkünste“ beherrschen: sie können gekonnt singen, tanzen und meisterhaft posieren. Bei den romantischen Erzählungen handelt es sich um Ludwig Tiecks "Der Runenberg" (1804), Joseph von Eichendorffs "Das Marmorbild" (1818) und zwei Erzählungen aus dem Repertoire von E.T.A. Hoffmann: "Das öd ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42281
ND
42281
Εναλλακτικός τίτλος
Narcissus and femme fatale: components of a "romantic" seduction in literature and cinema of the 20th century
Συγγραφέας
Σεραφείμ, Χριστίνα Παναγιώτης
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Ρασιδάκη Αλεξάνδρα
Πάγκαλος Ιωάννης
Γεωργοπούλου Ελένη
Δεληανίδου Σιμέλα
Ζάχου Αικατερίνη
Αγοραστού Ιωάννα
Καρακάση Αικατερίνη
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Γλώσσα & Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Νάρκισσος; Μοιραίες γυναίκες; Fin de Siècle; Ρομαντισμός; Gender studies; Αυτοαναφορικότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Γερμανικά
Άλλα στοιχεία
354 σ., εικ.