Από τη γεωμετρική αφαίρεση στις διατάξεις με νόημα: γεωμετρικοί σχηματισμοί στο έργο του M.C. Escher

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή ερευνά το τμήμα εκείνο του έργου του M.C. Escher το σχετιζόμενο με την έννοια που ο ίδιος αποκαλούσε κανονική διαίρεση του επιπέδου. Η κανονική διαίρεση του επιπέδου αποτελεί ειδική εκδοχή της γενικότερης έννοιας της πλακόστρωσης (tessellation). Οι πλακοστρώσεις στο έργο του Escher δεν συντίθενται από αφηρημένα γεωμετρικά σχήματα αλλά από αναγνωρίσιμες μορφές πουλιών, ψαριών, κογχυλιών, ανθρώπων κτλ., με τρόπον ώστε εκάστη να λειτουργεί ως φόντο των παρακειμένων της. Στην κανονική και επ’ άπειρον (δυνητικά) επανάληψη των μορφών, ο Escher είδε το μέσον για την πραγματοποίηση μιας από τις εμμονές του: της απεικόνισης του απείρου. Οι συνήθεις προσεγγίσεις στο έργο του Escher είναι από την άποψη της θεωρίας της συμμετρίας. Στην παρούσα διατριβή, χωρίς να αποφεύγονται αναφορές σε έννοιες της θεωρίας της συμμετρίας, επιχειρείται η ερμηνεία αυτού του έργου με κύριο ερευνητικό μοχλό την έννοια της πλακόστρωσης. Η υπόθεση εργασίας είναι ότι, κατά κανόνα, τα έργα του Escher, π ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present doctoral thesis explores the part of M.C. Escher’s work, which is related to the so-called regular division of the plane. The regular division of the plane is a special case of the most general notion of tessellation. Tessellations, in the work of M.C. Escher, are not composed of abstract geometric shapes, but of recognizable figures, such as birds, fish, shells, humans etc, so that these figures function as the background of each other. In the regular and (potentially) infinite repetition of figures, Escher saw the means to carry out one of his obsessions: the representation of the infinite. The work of M.C. Escher is usually explored from the viewpoint of the theory of symmetry. In this thesis, the interpretation of his work is attempted by employing the notion of tessellation as the main research tool, although references to the theory of symmetry are not avoided. We put forward the hypothesis that, as a rule, M.C. Escher’s works related to the regular division of the pl ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/40418
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/40418
ND
40418
Εναλλακτικός τίτλος
From geometric abstraction to meaningful patterns: geometric configurations in the work of M.C. Escher
Συγγραφέας
Νικολαΐδης, Παναγιώτης του Νικόλαος
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας ΙΙΙ : Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού
Εξεταστική επιτροπή
Βενέρης Ιωάννης
Κουρνιάτη Ανθή - Μαρία
Παρμενίδης Γεώργιος
Ρασσιάς Θεμιστοκλής
Γυπαράκης Γεώργιος
Λιάπη Αικατερίνη
Πάμφιλος Πάρις
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Φυσικές ΕπιστήμεςΜαθηματικά
Λέξεις-κλειδιά
Escher, M.C. (1898-1972); Χαρακτική; Πλακόστρωση; Συμμετρία; Αντιστροφή; Κανονικό πολύεδρο; Ημικανονικό πολύεδρο; Αμβλύς Κύβος; Αμβλύ Δωδεκάεδρο; Κανονικό αστεροειδές πολύεδρο; Ελλειπτικό επίπεδο; Υπερβολικό επίπεδο; Δίσκος Poincaré
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
xvi, 220 σ., εικ., πιν., σχημ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)