Eικαστικές τέχνες και μουσική (τέλη 19ου και 20ός αιώνας), συναισθητικοί πειραματισμοί και οπτικοακουστικές εφαρμογές στην τέχνη του 20ού αιώνα: από τη συναισθησία στην πολυαισθητηριακή συνέργεια

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν μία συνολική κριτική, ιστορική και διαθεματική παρουσίαση της σύζευξης μουσικής-εικαστικών τεχνών, όπως εκφράστηκε με το φαινόμενο της συναισθησίας και το καθολικό έργο τέχνης, λαμβάνοντας υπόψη τις θεωρητικές προσεγγίσεις και την καλλιτεχνική πράξη του 20ού αιώνα. Η μελέτη παρακολουθεί την ιδέα της ενότητας των τεχνών με μία συγκριτική αντιπαράθεση της τέχνης πριν και μετά τον Β ́ παγκόσμιο πόλεμο στην Ευρώπη, τη Ρωσία και την Αμερική. Έμφαση δόθηκε στην ανάδειξη του ρόλου της μουσικής ως κυρίαρχης τέχνης σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, αλλά και τις επιδράσεις που αυτή δέχτηκε από τις εικαστικές τέχνες. Διακρίνεται σε δύο μέρη: τα θεωρητικά ζητήματα και τις καλλιτεχνικές επιδόσεις. Στο πρώτο μέρος, ανιχνεύεται η ιστορία της σχέσης μουσικής-εικαστικών τεχνών από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ό αιώνα, με έμφαση στον τελευταίο. Επιχειρείται η αποσαφήνιση των όρων και των εννοιών της οπτικής μουσικής και της συναισθησίας, όπως έχουν παραδοθεί από την έ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present thesis is a comprehensive and interdisciplinary presentation of the visual arts-music relation, focusing on the phenomenon of synaesthesia and the total work of art. The study takes into account the theoretical approaches and artistic practice of the 20th century, with a comparative study in Europe, Russia and America. It observes the idea of unity of the arts with a comparative juxtaposition of art before and after World War II. Emphasis is given to highlight the role of music as the dominant art throughout the 20th century. At the same time the thesis explores to which extent and how music was influenced by visual arts. The thesis comprises of two parts: theoretical issues and artistic performances. The first part traces the history of the relationship of music and visual arts from antiquity to the 20th century, with emphasis on the latter. The terms and concepts of visual music and synesthesia, as delivered by the research until today, are being clar ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/28405
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/28405
ND
28405
Εναλλακτικός τίτλος
Visual arts and music (end of the 19th century and 20th century), synaesthetic experiments and audiovisual applications in the arts of the 20th century: from synaesthesia to multisensoral synergy
Συγγραφέας
Βελένη, Θέμις Γεώργιος
Ημερομηνία
2011
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Μυκονιάτης Ηλίας
Βουτυρά - Γουλάκη Αλεξάνδρα
Χαραλαμπίδης Αλκιβιάδης
Ντινόπουλος Αθανάσιος
Καϊμάκης Παύλος
Ζάρρα Ιλιάνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Τέχνες
Λέξεις-κλειδιά
Συναισθησία; Μουσική & εικαστικές τέχνες; Οπτική μουσική; Αφηρημένος κινηματογράφος; Χρωματόργανα; Καθολικό έργο τέχνης; Ήχος και χρώμα; Χρωματική μουσική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ.