Οι διαφημίσεις ως δείκτες νοοτροπιών: μεταβάσεις της καταναλωτικής παραστατικής στην έντυπη ελληνική διαφήμιση (1875-2015)

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Αν υπάρχει ένα είδος λόγου (genre) που χαρακτηρίζει την ύστερη νεωτερικότητα, ως μια εποχή καινοτομίας, αυτή είναι η διαφήμιση. Με την εμφάνισή της καθιερώνεται ένα είδος λόγου χωρίς προηγούμενο στην ιστορία της επικοινωνίας. Η διαφήμιση αποτελεί επικοινωνιακό παρεπόμενο της μαζικής κοινωνίας και της μαζικής παραγωγής που την χαρακτηρίζει, της ομοείδειας των προϊόντων και του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων όπως τον γνωρίσαμε στην ύστερη φάση του καπιταλιστικού μετασχηματισμού. Η πορεία της είναι απόλυτα ταυτισμένη με την εξέλιξη της εμπορευματικής κοινωνίας και την εμφάνιση του καταναλωτικού υποκειμένου στις Δυτικές κοινωνίες. Ως νέα και πολύτροπη γλώσσα, η διαφήμιση καθιερώνει, μαρτυρά και αποκαλύπτει μια μεταλλαγή στην σχέση του παραγωγού με τον καταναλωτή προσφέροντας στη μεταξύ τους επικοινωνία και συναναστροφή μια βάση συνταύτισης. Καθώς η ανάδειξη της μάρκας ενός προϊόντος ή της φίρμας μιας εταιρείας γίνεται μέσω προσώπων-παραστατών ο άνθρωπος καταλήγει προϊόν ...
περισσότερα