Αναζήτηση νόμων, στο πλαίσιο της αιτιότητας, στις απόψεις των μαθητών - τριών για την πρόβλεψη και ερμηνεία φαινομένων και διδακτική αξιοποίησή τους στη διδασκαλία της Φυσικής

Περίληψη

Η διατριβή αυτή προέκυψε από την ανάγκη αναζήτησης ενός συνόλου κανόνων, στο πλαίσιο του αιτιακού συλλογισμού, το οποίο μπορεί να εξηγήσει την ανάδυση εναλλακτικών ιδεών των μαθητών και να αιτιολογήσει την παγκοσμιότητα του χαρακτήρα τους και την αντοχή τους στην αλλαγή κατά τη διδασκαλία. Ένα τέτοιο σύνολο, εφόσον υπάρχει, θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για σχεδιασμό κατάλληλων διδακτικών πρακτικών οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην αναδόμηση των εναλλακτικών ιδεών λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο σκέψης των μαθητών. Το βασικό κορμό της διατριβής συνιστά η ανάλυση δημοσιευμένων απαντήσεων μαθητών σε έρευνες που εκτίνονται χρονικά τα τελευταία 40 σχεδόν χρόνια και κατανέμονται σε πολλές περιοχές του κόσμου. Οι συνεντεύξεις και οι σχετιζόμενες με αυτές εναλλακτικές ιδέες επιλέχθηκαν από τις θεματικές περιοχές της Μηχανικής, των Ηλεκτρικών Κυκλωμάτων και της Θερμοδυναμικής λόγω της διείσδυσής τους στα προγράμματα σπουδών στην Ελλάδα. Η ανάλυσή μας υποδεικνύει ότι είναι δυνατή η διατύ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this thesis was to establish a set of rules, in the context of causal reasoning, which may explain the emergence of students’ alternative ideas and justify their universality and persistence. Students’ interviews associated with these alternative ideas, concerning the topics of mechanics, electrical circuits and thermodynamics, were selected from worldwide bibliography and were analyzed in detail. Our analysis indicates that a coherent set of three rules can justify the emergence of many ideas students have while interpreting or forecasting a physics problem outcome. 13 critical experiments are presented in detail whose outcome conflicts with the usual interpretation provided from the students. Finally, specific research directions are proposed in order to confirm further the findings of our investigation.

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/40104
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/40104
ND
40104
Εναλλακτικός τίτλος
Looking for causal «aws on students’ prediction and interpretation of physical phenomena and didactical utilization of them in Physics’ instruction
Συγγραφέας
Τσακμάκη, Παρασκευή (Πατρώνυμο: Απόστολος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Κουμαράς Παναγιώτης
Σέρογλου Φανή
Πολάτογλου Χαρίτων
Λαμπρινός Νικόλαος
Πλακίτση Αικατερίνη
Σκιουμιός Μιχάλης
Καλογιαννάκης Μιχάλης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Διδακτική της φυσικής; Αιτιακοί συλλογισμοί; Εναλλακτικές ιδέες μαθητών
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
230 σ., εικ., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)