Περίληψη
Η παρούσα διδακτορική διατριβή είχε ως επίκεντρο το πρόβλημα της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το οποίο εξετάζει από μια κοινωνιολογική σκοπιά. Εξέτασε την Ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική για την πολυγλωσσία και την εκμάθηση των ξένων γλωσσών, και ειδικότερα της αγγλικής, και το πλαίσιο εκμάθησής της στο ελληνικό σχολείο. Ασχολήθηκε με τις κοινωνιολογικές διαστάσεις της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας και τη σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Διερεύνησε, επίσης, τη μαζική προσφυγή στο φροντιστήριο για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, τους λόγους που οδηγούν σε αυτή, καθώς επίσης και την επίδρασή της στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εστιάστηκε, τέλος, στις εμπειρίες και αντιλήψεις από την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας. Βασίζεται στα δεδομένα μιας έρευνας, ο σκοπός της οποίας ήταν να απαντήσει σε τρία καίρια ερωτήματα: α) γιατί η προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια για τη ...
Η παρούσα διδακτορική διατριβή είχε ως επίκεντρο το πρόβλημα της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το οποίο εξετάζει από μια κοινωνιολογική σκοπιά. Εξέτασε την Ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική για την πολυγλωσσία και την εκμάθηση των ξένων γλωσσών, και ειδικότερα της αγγλικής, και το πλαίσιο εκμάθησής της στο ελληνικό σχολείο. Ασχολήθηκε με τις κοινωνιολογικές διαστάσεις της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας και τη σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Διερεύνησε, επίσης, τη μαζική προσφυγή στο φροντιστήριο για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, τους λόγους που οδηγούν σε αυτή, καθώς επίσης και την επίδρασή της στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εστιάστηκε, τέλος, στις εμπειρίες και αντιλήψεις από την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας. Βασίζεται στα δεδομένα μιας έρευνας, ο σκοπός της οποίας ήταν να απαντήσει σε τρία καίρια ερωτήματα: α) γιατί η προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας παραμένει μαζική, παρότι η ενίσχυση της γλωσσομάθειας στο ελληνικό σχολείο είναι προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής; β) σε ποιο βαθμό και για ποιους λόγους η προσφυγή στα φροντιστήρια επηρεάζει τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; γ) μήπως η μαζική προσφυγή στα φροντιστήρια καθιστά στενή τη σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση, όπως και την πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας και, συνεπώς, αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες; Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι συλλογής δεδομένων, με τη χρήση ερωτηματολογίου και ημιδομημένων συνεντεύξεων. Τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι η προσφυγή στο φροντιστήριο οφείλεται σε ένα πλήθος παραγόντων που σχετίζονται, κατά κύριο λόγο, με το γεγονός ότι οι οικογένειες θεωρούν πολύ χρήσιμη τη γνώση ξένων γλωσσών. Ωστόσο, το γεγονός ότι η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στο σχολείο δε συνδέεται με την απόκτηση πιστοποίησης αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα ο οποίος οδηγεί στο φροντιστήριο. Επιπλέον, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι η προσφυγή στο φροντιστήριο επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την εκμάθηση και τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, τα ερευνητικά δεδομένα παρέχουν ισχυρές ενδείξεις ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Τα H επίδραση του πολιτισμικού, οικονομικού και κοινωνικού υπόβαθρου είναι ένας παράγοντας που επενεργεί και επηρεάζει τη γνώση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας στο σχολείο.Συμπερασματικά, οι πρωτοβουλίες που λαμβάνονται, ειδικά κατά την τελευταία δεκαετία, για την αναβάθμιση της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στο δημόσιο σχολείο χρειάζεται να συνοδευτούν από μια συνολική επανεξέταση του προβλήματος από μια κοινωνιολογική σκοπιά. Μια τέτοια προοπτική απαιτεί την περαιτέρω εξέταση επιμέρους ζητημάτων, όπως οι στόχοι της εκμάθησης και της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στο Γυμνάσιο και Λύκειο, τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, η χρήση των ΤΠΕ, τα σχολικά εγχειρίδια, και η σύνδεση της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας με εξετάσεις πιστοποίησης της αγγλικής γλώσσας, όπως το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ).
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Η παρούσα διδακτορική διατριβή είχε ως επίκεντρο το πρόβλημα της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το οποίο εξετάζει από μια κοινωνιολογική σκοπιά. Εξέτασε την Ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική για την πολυγλωσσία και την εκμάθηση των ξένων γλωσσών, και ειδικότερα της αγγλικής, και το πλαίσιο εκμάθησής της στο ελληνικό σχολείο. Ασχολήθηκε με τις κοινωνιολογικές διαστάσεις της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας και τη σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Διερεύνησε, επίσης, τη μαζική προσφυγή στο φροντιστήριο για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, τους λόγους που οδηγούν σε αυτή, καθώς επίσης και την επίδρασή της στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εστιάστηκε, τέλος, στις εμπειρίες και αντιλήψεις από την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας. Βασίζεται στα δεδομένα μιας έρευνας, ο σκοπός της οποίας ήταν να απαντήσει σε τρία καίρια ερωτήματα: α) γιατί η προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια για τη ...
Η παρούσα διδακτορική διατριβή είχε ως επίκεντρο το πρόβλημα της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το οποίο εξετάζει από μια κοινωνιολογική σκοπιά. Εξέτασε την Ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική για την πολυγλωσσία και την εκμάθηση των ξένων γλωσσών, και ειδικότερα της αγγλικής, και το πλαίσιο εκμάθησής της στο ελληνικό σχολείο. Ασχολήθηκε με τις κοινωνιολογικές διαστάσεις της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας και τη σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Διερεύνησε, επίσης, τη μαζική προσφυγή στο φροντιστήριο για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, τους λόγους που οδηγούν σε αυτή, καθώς επίσης και την επίδρασή της στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εστιάστηκε, τέλος, στις εμπειρίες και αντιλήψεις από την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας. Βασίζεται στα δεδομένα μιας έρευνας, ο σκοπός της οποίας ήταν να απαντήσει σε τρία καίρια ερωτήματα: α) γιατί η προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας παραμένει μαζική, παρότι η ενίσχυση της γλωσσομάθειας στο ελληνικό σχολείο είναι προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής; β) σε ποιο βαθμό και για ποιους λόγους η προσφυγή στα φροντιστήρια επηρεάζει τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; γ) μήπως η μαζική προσφυγή στα φροντιστήρια καθιστά στενή τη σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση, όπως και την πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας και, συνεπώς, αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες; Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι συλλογής δεδομένων, με τη χρήση ερωτηματολογίου και ημιδομημένων συνεντεύξεων. Τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι η προσφυγή στο φροντιστήριο οφείλεται σε ένα πλήθος παραγόντων που σχετίζονται, κατά κύριο λόγο, με το γεγονός ότι οι οικογένειες θεωρούν πολύ χρήσιμη τη γνώση ξένων γλωσσών. Ωστόσο, το γεγονός ότι η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στο σχολείο δε συνδέεται με την απόκτηση πιστοποίησης αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα ο οποίος οδηγεί στο φροντιστήριο. Επιπλέον, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι η προσφυγή στο φροντιστήριο επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την εκμάθηση και τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, τα ερευνητικά δεδομένα παρέχουν ισχυρές ενδείξεις ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και την εκμάθηση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Τα H επίδραση του πολιτισμικού, οικονομικού και κοινωνικού υπόβαθρου είναι ένας παράγοντας που επενεργεί και επηρεάζει τη γνώση και πιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας στο σχολείο.Συμπερασματικά, οι πρωτοβουλίες που λαμβάνονται, ειδικά κατά την τελευταία δεκαετία, για την αναβάθμιση της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στο δημόσιο σχολείο χρειάζεται να συνοδευτούν από μια συνολική επανεξέταση του προβλήματος από μια κοινωνιολογική σκοπιά. Μια τέτοια προοπτική απαιτεί την περαιτέρω εξέταση επιμέρους ζητημάτων, όπως οι στόχοι της εκμάθησης και της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στο Γυμνάσιο και Λύκειο, τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, η χρήση των ΤΠΕ, τα σχολικά εγχειρίδια, και η σύνδεση της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας με εξετάσεις πιστοποίησης της αγγλικής γλώσσας, όπως το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ).
περισσότερα