Το Ανοίκειο: μια ψυχαναλυτική μελέτη στον Κινηματογράφο

Περίληψη

Στην παρούσα διατριβή μελετάται η ψυχαναλυτική έννοια ανοίκειο, όπως αναπτύχθηκε από τον Sigmund Freud στο ομώνυμο έργο του (1919), με σκοπό να δοθεί μια αισθητική ερμηνεία της στον κινηματογράφο. Το γεγονός ότι η έννοια παραμένει, μέχρι και σήμερα, αταξινόμητη και στο περιθώριο τόσο των ψυχαναλυτικών όσο και των κινηματογραφικών ερευνών, αποτέλεσε κίνητρο για την παρούσα διεπιστημονική προσέγγιση, που επιχειρεί να συμβάλλει στην θεωρητική αναζωογόνηση του θέματος. Το ανοίκειο στην ψυχανάλυση αναγνωρίζεται ως το αίσθημα ανησυχίας που προκύπτει αναπάντεχα όταν απωθημένα παιδικά συμπλέγματα αναβιώνουν με κάποιο ερέθισμα ή όταν ξεπερασμένες αρχαϊκές πεποιθήσεις επιβεβαιώνονται εκ νέου. Στις κινηματογραφικές σπουδές εξετάζεται σε σχέση με συγκεκριμένες κινηματογραφικές συνθήκες κατάλληλες για την πρόκλησή του. Στην μετάβαση της έννοιας στο αισθητικό πεδίο αναγνωρίζεται η σχέση της με τον όρο ανοικείωση, που εισήγαγαν οι Ρώσοι φορμαλιστές στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. O Viktor Shklovsk ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present PhD thesis looks into the psychoanalytical concept of uncanny, as elaborated and developed by Sigmund Freud in his homonymous essay (1919), in order to examine its aesthetic interpretation in cinema. The fact that the concept remains unclassified and in the margins of both psychoanalytical and film studies, motivates the present interdisciplinary research to contribute to a theoretical revival of the subject. For psychoanalysis ''an uncanny experience occurs either when repressed infantile complexes are once more revived by an impression, or when surmounted primitive beliefs seem once more to be confirmed''. In film studies, the uncanny is examined in relation to certain cinematic conditions in which it occurs. In its transition to the field of aesthetics a link is recognized between the uncanny and defamiliarization, a term derived from the theory of Russian Formalism. In the early years of the last century, Viktor Shklovsky used the term to describe the capability of art ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/38782
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/38782
ND
38782
Εναλλακτικός τίτλος
The Uncanny: a psychoanalytical study in cinema
Συγγραφέας
Μπούσκα, Πηνελόπη (Πατρώνυμο: Σωτήριος)
Ημερομηνία
2016
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Κινηματογράφου
Εξεταστική επιτροπή
Αγγελίδη Αντουανέττα
Αδάμου Χριστίνα
Πανταζή Παύλος
Ρηγοπούλου Καλλιόπη
Μπαλτζής Αλέξανδρος
Ιεροδιακόνου-Μπένου Ιωάννα
Σαλαπάτας Παναγιώτης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Ανοίκειο; Μηχανισμοί ανοικείωσης; Ψυχανάλυση και κινηματογράφος; Ταρρ, Μπέλα; Φρόυντ, Ζίγκμουντ (1856-1939)
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
402 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)