Πολιτικές ελέγχου και στρατηγικής ισορροπίας σε συστήματα αναμονής με μεταβλητό ρυθμό εξυπηρέτησης

Περίληψη

Στην παρούσα διατριβή αναπτύσσουμε και αναλύουμε Στοχαστικά Μοντέλα Ουρών Αναμονής για τη μελέτη της επίδρασης του μεταβαλλόμενου ρυθμού εξυπηρέτησης στο ρυθμό εισόδου πελατών στο σύστημα, υποθέτοντας δύο διαφορετικούς τρόπους για τον έλεγχο της εισόδου. Στο πρώτο πρόβλημα υποθέτουμε ότι οι πελάτες αντιμετωπίζουν στρατηγικά τις αναμενόμενες καθυστερήσεις κατά το χρόνο παραμονής>
Πολιτικές ελέγχου και στρατηγικής ισορροπίας σε συστήματα αναμονής με μεταβλητό ρυθμό εξυπηρέτησης

Περίληψη

Στην παρούσα διατριβή αναπτύσσουμε και αναλύουμε Στοχαστικά Μοντέλα Ουρών Αναμονής για τη μελέτη της επίδρασης του μεταβαλλόμενου ρυθμού εξυπηρέτησης στο ρυθμό εισόδου πελατών στο σύστημα, υποθέτοντας δύο διαφορετικούς τρόπους για τον έλεγχο της εισ and expected delay in the presence of a service control dynamic policy employed by the system administrator. In this case, arrival rate control is implicit, since it is imposed in equilibrium in the game between potential incoming customers. The effect of the service rate policy is that the possible equilibria are generally more than one. In the second problem, we assume that the system administrator controls both customer arrival rate and the service rate employed with respect to the system congestion in a stochastic dynamic framework.More specifically, in the first part of this dissertation, we consider the problem of cu ...

Περίληψη

Στην παρούσα διατριβή αναπτύσσουμε και αναλύουμε Στοχαστικά Μοντέλα Ουρών Αναμονής για τη μελέτη της επίδρασης του μεταβαλλόμενου ρυθμού εξυπηρέτησης στο ρυθμό εισόδου πελατών στο σύστημα, υποθέτοντας δύο διαφορετικούς τρόπους για τον έλεγχο της εισόδου. Στο πρώτο πρόβλημα υποθέτουμε ότι οι πελάτες αντιμετωπίζουν στρατηγικά τις αναμενόμενες καθυστερήσεις κατά το χρόνο παραμονής τους στο σύστημα,συγκρίνοντας την ωφέλεια που έχουν από τη λήψη της εξυπηρέτησης σε σχέση με τον αναμενόμενο συνολικό χρόνο παραμονής τους, όταν ο διαχειριστής του συστήματος μεταβάλλει το ρυθμό εξυπηρέτησης δυναμικά σε σχέση με το επίπεδο του συνωστισμού. Σε αυτή τη περίπτωση, ο έλεγχος του ρυθμού εισόδου στο σύστημα είναι έμμεσος, καθώς αυτός προκύπτει ως σημείο στρατηγικής ισορροπίας του παιγνίου που πραγματοποιείται μεταξύ των δυνητικών πελατων που φθάνουν για εξυπηρέτηση. Η εφαρμοζόμενη πολιτικήελέγχου του ρυθμού εξυπηρέτησης έχει σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη περισσότερων από ένα σημείων στρατηγικής ισορροπίας ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In this thesis, we develop and analyze stochastic queueing models with which we study the effect of a varying service rate policy on customer arrival rate, considering two different ways for controlling customer entrance. In the first problem, we assume thatcustomers respond strategically to excessive delays by taking into account the tradeoff between service benefit
In this thesis, we develop and analyze stochastic queueing models with which we study the effect of a varying service rate policy on customer arrival rate, considering two different ways for controlling customer entrance. In the first problem, we assume thatcustomers respond strategically to excessive delays by taking into account the tradeoff between service benefit and expected delay in the presence of a service control dynamic policy employed by the system administrator. In this case, arrival rate control is implicit, since it is imposed in equilibrium in the game between potential incoming customers. The effect of the service rate policy is that the possible equilibria are generally more than one. In the second problem, we assume that the system administrator controls both customer arrival rate and the service rate employed with respect to the system congestion in a stochastic dynamic framework.More specifically, in the first part of this dissertation, we consider the problem of customer equilibrium behavior on joining a single server Markovian queueing system with varying service rate between a low and a high value, according to a threshold based dynamic policy. We assume that arriving customers decide whether they will join a queue and receive a fixed reward or balk, i.e., decline to enter the queue, and compromise with an alternative payment. When customers make this decision they don't have any information on the system congestion upon arrival, but they know the implemented service policy. Since a tagged customer's expected delay is not monotone increasing in the arrival rate, the equilibrium strategy is not unique, and we show that the number of such strategies can vary from zero to three. Moreover, regarding the problem of maximizing the overall customer expected net benefit, we show numerically that, the optimal arrival rate that maximizes the customer's overall welfare lies between the extreme equilibrium arrival rates. Since the equilibrium arrival rates and the social optimal strategies do not coincide, we analyze this inefficiency considering the Price of Anarchy. We show that as the value of balking decreases, the price of anarchy becomes unbounded since customers are indifferent between joining and balking under any equilibrium strategy.The latter problem of social optimization can be viewed as one way of centrally controlling both admission and service rate. A more realistic setting to examine the impact of the service rate switch to a higher value on arrival rate is to assume that the system manager observes the queue length and dynamically sets both the arrival and the service rate. In the second part of this dissertation, we consider the effect of varying the service rate between a finite set of increasing values in an M/M/1 queue with admission control. Here, we formulate a Markov Decision Process model to analyze the joint admission and service control, considering both discounted and average expected profit maximization with the service payment being made upon admission or at the end of service. For each case, we derive a threshold-based optimal policy for both controls. We define the value of service rate flexibility as the difference in optimal profit between the joint control model and an admission control model with service rate set at the lowest value. Under a simple condition between the service payment and the relative cost of service rate increase, we show that the value of service rate flexibility is positive, and, increasing in the system congestion. Moreover, the optimal admission threshold increases, so, more customers are accepted due to service rate flexibility. Finally, sensitivity analysis with respect to the service payment for the different cases is pursued numerically.περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (744.61 kB)  (Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/36212
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/36212
ND
36212
Εναλλακτικός τίτλος
Equilibrium and optimal control policies for queueing models with variable service capacity
Συγγραφέας
Δημητρακόπουλος, Ιωάννης (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τμήμα Πληροφορικής
Εξεταστική επιτροπή
Μαγείρου Ευάγγελος
Μπουρνέτας Απόστολος
Φλυτζάνης Ηλίας
Δημάκης Αντώνιος
Σταμούλης Γεώργιος
Τουμπής Σταύρος
Οικονόμου Αντώνιος
Επιστημονικό πεδίο
Φυσικές ΕπιστήμεςΜαθηματικά
Λέξεις-κλειδιά
Συστήματα εξυπηρέτησης; Συστήματα αναμονής; Στοχαστικά μοντέλα; Στρατηγική συμπεριφορά; Σημεία ισορροπίας; Δυναμικός Έλεγχος; Πολιτικές κατωφλίου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
viii, 85 σ., πιν., γραφ., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.