Γλωσσολογική και ψυχογλωσσολογική μελέτη των παγιωμένων ρηματικών φράσεων με σταθερό υποκείμενο της Νέας Ελληνικής: μορφοσυντακτική ανάλυση, σημασιολεξική διαβάθμιση και επεξεργασία από παιδιά σχολικής ηλικίας.

Περίληψη

Στόχος της διατριβής είναι η διερεύνηση του φαινομένου της παγίωσης, σε γλωσσολογικό (συντακτικό και σημασιολογικό) και ψυχογλωσσολογικό επίπεδο. Το γλωσσικό μας υλικό αποτελούν οι παγιωμένες φράσεις της Νέας Ελληνικής, των οποίων το ρήμα έχει σταθερή σχέση με το υποκείμενο (π.χ. μάλλιασε η γλώσσα μου). Σε γλωσσολογικό επίπεδο, προβαίνουμε αρχικά στη μορφοσυντακτική ανάλυση του γλωσσικού υλικού. Περιγράφουμε συστηματικά τις συντακτικές ιδιότητες των φράσεων με σταθερό υποκείμενο, τις οποίες ταξινομούμε σε επτά συντακτικές κατηγορίες. Η ανάλυση αυτή εντάσσεται στο θεωρητικό πλαίσιο του Λεξικού - Γραμματική (M. Gross, 1975). Στη συνέχεια, εφαρμόζουμε σημασιολεξικά κριτήρια και ακολουθούμε γενικότερες γνωστικές αρχές, προκειμένου να τις κατηγοριοποιήσουμε ως προς τον βαθμό της παγίωσής τους. Μέσα από αυτή την ανάλυση, καταλήγουμε στις τρεις κατηγορίες φράσεων: τυπικές (π.χ. δεν πέφτει καρφίτσα), οιονεί (π.χ. ραγίζει η καρδιά μου) και συμβατικοποιημένες (π.χ. πέφτει η αυλαία του φεστιβάλ). ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the thesis is the investigation of the phenomenon of fixedness, in both linguistic (syntactic and semantic) and psycholinguistic level. The linguistic material consists of the fixed phrases (idioms) of Modern Greek, with a fixed relation between verb and subject (π.χ. μάλλιασε η γλώσσα μου). Within linguistic study, we first provide the morphosyntactic analysis of the material. We systematically describe the syntactic properties of the phrases and classify them to seven syntactic categories. This analysis is based on the theoretical framework of Lexicon - Grammar (M. Gross, 1975). Next, we apply lexical-semantic criteria and follow general cognitive principles in order to classify them according to their grade of fixedness. Through this analysis, three categories emerge: typical phrases (π.χ. δεν πέφτει καρφίτσα), quasi phrases (π.χ. ραγίζει η καρδιά μου) and conventionalized phrases (π.χ. πέφτει η αυλαία του φεστιβάλ). Within psycholinguistic study, developmental research w ...