Οι Χρηστομάθειες ως διδακτικά εγχειρίδια του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών στα Ελληνικά σχολεία του ελληνικού κράτους (1836 – 1929)

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τον ρόλο του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στον κατώτερο κύκλο της μέσης εκπαίδευσης, στα τριετούς διάρκειας Ελληνικά Σχολεία αρρένων, καθώς και στα Παρθεναγωγεία/Ελληνικά Σχολεία θηλέων κατά τη χρονική περίοδο από το 1836 έως το 1929. Τα χρονικά όρια της έρευνας επιλέχθηκαν ως εξής· το 1836 οργανώνεται ουσιαστικά η μέση εκπαίδευση στο ελληνικό κράτος, ενώ το 1929 καταργούνται τα Ελληνικά Σχολεία. Στόχος ήταν να σχηματιστεί μια κατά το δυνατόν πληρέστερη εικόνα για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας των συγκεκριμένων τύπων σχολείων. Ως προς τη μεθοδολογία, χρησιμοποιήθηκε κατά βάση η ιστορική-ερμηνευτική μέθοδος σε συνδυασμό με την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου. Βασικό ερευνητικό αντικείμενο αποτέλεσαν οι Χρηστομάθειες, τα διδακτικά, δηλαδή, βιβλία που περιλαμβάνουν αρχαιοελληνικά κείμενα. Ειδικότερα, τον βασικό πυρήνα της έρευνας αποτέλεσαν 77 Χρηστομάθειες, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, ενώ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present thesis was to draw conclusions about the role of the ancient Greek course in the first cycle of secondary education –particularly in the three-year Hellenic schools for male students and the girls’ schools/Hellenic schools for female students– during the period 1836 to 1929. The time limits of this thesis were chosen as follows; in 1836 secondary education was formally organized by the Greek state, while in 1929 the so-called Hellenic schools were abolished. The research aimed to present the most complete possible picture of the ancient Greek course throughout the entire existence of the above schools. The methodology used was basically the historical-interpretive method combined with qualitative content analysis. The main research objects were the Chrestomathies, that is textbooks which included ancient Greek texts. Specifically, 77 Chrestomathies were studied, selected according to defined criteria; moreover, another 25 Chrestomathies were examined to ensure th ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 12/2025)
DOI
10.12681/eadd/60251
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/60251
ND
60251
Εναλλακτικός τίτλος
Chrestomathies as textbooks for ancient Greek course in Hellenic schools of the Greek state (1836-1929)
Συγγραφέας
Καρακατσάνη, Ευμορφία (Πατρώνυμο: Κωνσταντίνος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Φούκας Βασίλειος
Μαυροσκούφης Δημήτριος
Μπονίδης Κυριάκος
Παπαδοπούλου Βασιλική
Κόκορης Δημήτριος
Τσιούμης Κωνσταντίνος
Μπέτσας Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Χρηστομάθειες-διδακτικά βιβλία; Αρχαία Ελληνικά; Ελληνικά Σχολεία; Ιστορία εκπαίδευσης
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.