Τέχνη, περιβάλλον και εκπαίδευση: αξιοποίηση ερεθισμάτων από το περιβάλλον για την καλλιτεχνική δημιουργία στο σχολείο και αξιοποίηση της τέχνης ως μέσου για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση: μελέτη περίπτωσης σε ορεινή κοινότητα

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή εντάσσεται στην προσπάθεια διερεύνησης και ανάδειξης της σημασίας της σύνδεσης Τέχνης, Εκπαίδευσης και Περιβάλλοντος, καθώς και τη θετική τους αλληλεπίδραση, στο πλαίσιο της μη-τυπικής Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Για το Περιβάλλον. Πρόκειται για μελέτη περίπτωσης που αφορά σε μαθητές και μαθήτριες ελληνικού Γυμνασίου ορεινής κοινότητας της Ηπείρου. Με μεθοδολογική βάση τη θεμελιωμένη θεωρία, η παρούσα έρευνα συνδυάζει ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους συλλογής, μελέτης, επεξεργασίας και ανάλυσης δεδομένων που περιλαμβάνουν παρατήρηση, ημιδομημένες συνεντεύξεις, καθώς και συγκέντρωση και ανάλυση πρωτογενούς εικαστικού υλικού που δημιουργήθηκε από τους συμμετέχοντες. Αξιοποιώντας έναν τοπικό μύθο δρακοκτονίας, που λειτούργησε ως κομβικό σημείο σύνδεσης των συμμετεχόντων με τον οικείο χωρότοπο, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν τρεις διδακτικές και μία εικαστική παρέμβαση. Στόχος των παρεμβάσεων και αποτέλεσμα αυτών, όπως προκύπτει από την ανάλυση δεδομένων, ήταν η πρόκλη ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study refers to an attempt to research and designate the importance of the connection between Art, Education and Environment, as well as their positive interaction in non-formal Environmental Education For the environment. It is a case study of a Greek Gymnasium in a mountain rural community in Epirus, combining both quantitative and qualitative methods of collecting, studying, processing and analyzing data. The methodological basis is that of the grounded theory. The research design included observation, semi-constructed interviews and collecting and analyzing visual art pieces created by the participants. Making use of a local legend of dragon slaying, that functioned as the focal and connecting point between the participants and their familiar chorotopos, three educational and one artistic intervention where designed and realized. The goal of the interventions, as well as their result, as the data analysis reveals, was the change of the participant’s beliefs, attitude ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 9/2024)
DOI
10.12681/eadd/56230
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/56230
ND
56230
Εναλλακτικός τίτλος
Art, environment and education: utilisation of environmental stimuli for artistic creations in schools and the use of art as a means for developing environmental awareness: a case study in a mountainous community
Συγγραφέας
Φραγγίδης, Μανώλης (Πατρώνυμο: Παναγιώτης)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Μαλανδράκης Γεώργιος
Λάββα Στέλλα
Δημητρίου Αναστασία
Kολαξίζης Ιωάννης
Ψυρράκης Λάμπρος
Παπανικολάου Αναστάσιος
Γεωργόπουλος Αλέξανδρος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Εικαστικές τέχνες
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Τέχνες, διεπιστημονική προσέγγιση
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Τέχνη; Εικαστικές τέχνες; Περιβαλλοντική εκπαίδευση; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Περιβάλλον; Μύθος; Δράκος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., χαρτ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.