Επιδράσεις του υπαιθρισμού στην ελληνική τοπιογραφία 1850-1950

Περίληψη

Σε όλη την Ευρώπη, σε μια περίοδο από το1860 έως το 1920 περίπου, παρατηρείται μια αξιοσημείωτη ανάπτυξη της υπαιθριστικής τοπιογραφίας, με έμφαση στην απόδοση των δονήσεων της ατμόσφαιρας και σε μια σχετικά ελεύθερη πραγμάτευση του φωτός και του χρώματος. Αυτές οι τοπικές «εθνικές σχολές» τοπιογραφίας, μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν ως ήσσονος σημασίας απηχήσεις του γαλλικού ιμπρεσιονισμού. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της ελληνικής εκδοχής αυτής της τάσης, καθώς και των κυριότερων επιδράσεων που δέχεται από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά ρεύματα. Σε αυτό το πλαίσιο μελετήθηκαν αντιπροσωπευτικά έργα Ελλήνων τοπιογράφων, καθώς και κριτικά κείμενα από τα οποία συνάγεται και η ευρύτατη αποδοχή αυτού του είδους της τοπιογραφίας για έναν αιώνα περίπου, γεγονός που προσδιορίζει και τα χρονικά πλαίσια της μελέτης. Διερευνήθηκε επίσης και το γενικότερο ιστορικό και ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής. Συμπερασματικά διαπιστώνονται δύο βασικές κατευθύνσεις του ελληνικού υπαιθρισμο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

European painting, in the years between 1860 and 1920, is characterized by a noticeable emergence of the so-called open-air landscape painting. In every country, painters are interested on the representation of every-day life scenes, dominated by the luminous vibrations of the atmosphere, and a limited freedom to the treatment of light and colour. All these “local schools” of landscape painting, until recently, were regarded as expressions of minor importance, of the influences of French impressionism. The purpose of this dissertation is the study of the Greek “translation” of this sort of landscape painting, and of the primary influences of European artistic movements that affected it. In this frame of reference a large number of paintings were studied, as well as multiple texts written by art critics. The investigation of these texts indicates a broad success of open-air painting in Greece for a long period of time, lasting for a century (1850-1950), which is the p ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/37814
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/37814
ND
37814
Εναλλακτικός τίτλος
Influences of open-air painting on greek landscapes 1850-1950
Συγγραφέας
Πλατή, Μαρία (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Ζίας Νικόλαος
Παυλόπουλος Δημήτριος
Χατζηβασιλείου Εύανθης
Μαυρομιχάλη Ευθυμία
Στεφανίδης Νικόλαος
Πλουμίδης Σπυρίδων
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Υπαιθρισμός; Ελληνική τοπιογραφία; Νεοέλληνες ζωγράφοι; Αλταμούρας Ιωάννης; Πανταζής Περικλής; Βολανάκης Κωνσταντίνος; Λύτρας Νικόλαος; Παρθένης Κωνσταντίνος; Μαλέας Κωνσταντίνος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τόμοι (Α' τόμος 250 σ. ; Β' τόμος 137 σ.), εικ., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)