Χένρι Τζέιµς, Ντόροθι Ρίτσαρντσον, Βάλτερ Μπένγιαµιν: η γραφή στο γύρισµα του αιώνα και η Μπενγιαµινική αρχειοθέτηση του νεωτερικού

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή διερευνά τους τρόπους µε τους οποίους ο καπιταλισµός, κυρίαρχος στη νεωτερικότητα, καταγράφεται στο έργο των Χένρι Τζέιµς και Ντόροθι Μίλλερ Ρίτσαρντσον. Ο κριτικός στοχασµός του Βάλτερ Μπένγιαµιν αποτελεί µεθοδολογικό εργαλείο και ερµηνευτικό πρότυπο για την αντιστικτική και συγκριτική προσέγγιση του έργου των δυο συγγραφέων. Οι θεµατικοί άξονες που εξετάζονται είναι ο αστικός χώρος, η κοινωνική τάξη σε συνδυασµό µε την εργασιακή δύναµη, και το εµπόρευµα ως µορφή του υλικού και έκφραση τουκαπιταλισµού. Επιχειρώ τη διαλεκτική συνοµιλία συγκεκριµένων έργων των δύο συγγραφέων µε σκοπό να αναδείξω την αρχειακή λογική τους σε σχέση µε τη νεωτερική συνθήκη. Το πολύτοµο µυθιστόρηµα Pilgrimage (1915-1938) της Ρίτσαρντσον εξετάζεται συνθετικά µε τα έργα του Τζέιµς: Το Πορτραίτο µιας Κυρίας (1881), το διήγηµα «Το Αυθεντικό» (1892), και το ταξιδιωτικό κείµενο The American Scene (1907), καθώς επίσης και δοκίµια τους. Υποστηρίζω ότι ο Τζέιµς και η Ρίτσαρντσον οικοδοµούν λογοτεχν ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Drawing on the feverish archival impulse that pervades Walter Benjamin’s work and attests to his effort to rescue a specific experience of modernity from oblivion, I propose a comparative reading of Henry James’s and Dorothy M. Richardson’s work. The Portrait of the Lady (1881), the 1908 Preface to the novel, “The Real Thing” (1892), and the travelogue that records James’s 1905 return to the U.S, The American Scene (1907), are comparatively discussed with selections from Richardson’s thirteen volumes of her long novel Pilgrimage (1915-1935), her 1924 essay “About Punctuation,” and the 1938 Foreword to Pilgrimage. I argue that through the literary act James and Richardson construct a metaphorical archive-making that is thematically and methodologically comparable to the Benjaminian paradigm. James’s and Richardson’s literary archives offer insight into the late nineteenth-century city as the par excellence locus of western modernity, the gradual integration of professional women in the ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/55585
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/55585
ND
55585
Εναλλακτικός τίτλος
Henry James, Dorothy Richardson, Walter Benjamin: turn-of-the-century writing and the Benjaminian archiving of the modern
Συγγραφέας
Μαρίνου, Χρυσή (Πατρώνυμο: Διονύσιος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Καραβαντά Ασημίνα
Δεσποτοπούλου Άννα
Σπυροπούλου Αγγελική
Βελισσαρίου Ασπασία
Γκιούρας Αθανάσιος
Κίτση-Μυτάκου Αικατερίνη
Μήτση Ευτέρπη
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Θεωρία και Κριτική της λογοτεχνίας
Λέξεις-κλειδιά
Μπένγιαμιν, Βάλτερ (1892-1940); Ντόροθι Μίλλερ Ρίτσαρντσον (1873-1957); Τζέημς, Χένρι (1843-1916); Νεωτερικότητα; Αρχείο; Καπιταλισμός; Εργασία; Φετιχισμός του εμπορεύματος; Αστικός χώρος; Μοντερνισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)