Περίληψη
Δεδομένης της διαρκώς αυξανόμενης χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών στην καθημερινή ζωή, και του ψηφιακού μετασχηματισμού που ήδη συντελείται, οι προσπάθειες για ενσωμάτωση της Πληροφορικής στην γενική εκπαίδευση γίνονται όλο και πιο συστηματικές διεθνώς. Ως εννοιολογικό όχημα για την επιτυχή ενσωμάτωση της Πληροφορικής στην εκπαίδευση προτάθηκε η έννοια της Υπολογιστικής Σκέψης (ΥΣ), τροφοδοτώντας διεθνή διάλογο σχετικά με την κατάλληλη μεθοδολογία καλλιέργειας και αξιολόγησής της. Η επιτυχία, ωστόσο, οποιασδήποτε εκπαιδευτικής καινοτομίας εξαρτάται καθοριστικά από το έμψυχο δυναμικό που θα κληθεί να την υλοποιήσει, τους εκπαιδευτικούς. Η διατριβή εντάσσεται στο πεδίο της προώθησης της ενσωμάτωσης της Υπολογιστικής Σκέψης στην εκπαίδευση, διερευνώντας τους παράγοντες που μπορούν να επιδράσουν στην πρόθεση των εκπαιδευτικών να την ενσωματώσουν στην εκπαιδευτική τους πρακτική. Ως θεωρητικό μοντέλο διερεύνησης των παραγόντων αυτών χρησιμοποιείται το Μοντέλο Αποδοχής της Τεχνολογίας, σύμφων ...
Δεδομένης της διαρκώς αυξανόμενης χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών στην καθημερινή ζωή, και του ψηφιακού μετασχηματισμού που ήδη συντελείται, οι προσπάθειες για ενσωμάτωση της Πληροφορικής στην γενική εκπαίδευση γίνονται όλο και πιο συστηματικές διεθνώς. Ως εννοιολογικό όχημα για την επιτυχή ενσωμάτωση της Πληροφορικής στην εκπαίδευση προτάθηκε η έννοια της Υπολογιστικής Σκέψης (ΥΣ), τροφοδοτώντας διεθνή διάλογο σχετικά με την κατάλληλη μεθοδολογία καλλιέργειας και αξιολόγησής της. Η επιτυχία, ωστόσο, οποιασδήποτε εκπαιδευτικής καινοτομίας εξαρτάται καθοριστικά από το έμψυχο δυναμικό που θα κληθεί να την υλοποιήσει, τους εκπαιδευτικούς. Η διατριβή εντάσσεται στο πεδίο της προώθησης της ενσωμάτωσης της Υπολογιστικής Σκέψης στην εκπαίδευση, διερευνώντας τους παράγοντες που μπορούν να επιδράσουν στην πρόθεση των εκπαιδευτικών να την ενσωματώσουν στην εκπαιδευτική τους πρακτική. Ως θεωρητικό μοντέλο διερεύνησης των παραγόντων αυτών χρησιμοποιείται το Μοντέλο Αποδοχής της Τεχνολογίας, σύμφωνα με το οποίο, η πρόθεση του ατόμου να εντάξει μια τεχνολογία στην εκπαιδευτική του πρακτική εξαρτάται από την εκτιμώμενη χρησιμότητα, την εκτιμώμενη ευκολία χρήσης και την στάση του ατόμου έναντι της τεχνολογίας αυτής. Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση της επίδρασης των παραπάνω παραγόντων, καθώς και πιθανών εξωτερικών παραγόντων που επιδρούν σε αυτούς, στην πρόθεση των εκπαιδευτικών να ενσωματώσουν την ΥΣ στην εκπαιδευτική πρακτική τους. Ο Μαθητικός Διαγωνισμός Πληροφορικής και Υπολογιστικής Σκέψης Κάστορας-Bebras GR αξιοποιήθηκε ως παρέμβαση προώθησης της ΥΣ στην εκπαίδευση. Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στον Διαγωνισμό ως συντονιστές των σχολικών τους μονάδων συμμετείχαν σε έρευνα που διενεργήθηκε με στόχο την αποτίμηση της εμπειρίας συμμετοχής στον Διαγωνισμό και την διερεύνηση της επίδρασης της συμμετοχής αυτής στους παράγοντες του Μοντέλου Αποδοχής της Τεχνολογίας. Από την επεξεργασία των ερευνητικών δεδομένων επιβεβαιώνεται η ισχύς του Μοντέλου Αποδοχής της Τεχνολογίας και εξάγεται το συμπέρασμα ότι η διοργάνωση μαζικών, άτυπων εκδηλώσεων, όπως οι Διαγωνισμοί, με ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως το ελκυστικό εκπαιδευτικό υλικό και τα ενδιαφέροντα θέματα, αλλά και η θετική αποτίμηση της εμπειρίας διοργάνωσης και συμμετοχής, επιδρούν θετικά στην πρόθεση των εκπαιδευτικών να ενσωματώσουν την ΥΣ στην εκπαιδευτική πρακτική τους. Καταγράφονται επίσης οι αντιλήψεις, πεποιθήσεις και στάσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την έννοια της ΥΣ και την ενσωμάτωσή της στην εκπαιδευτική διαδικασία, οι οποίες μάλιστα εμφανίζονται ορθότερες, συγκρινόμενες με αντίστοιχες του γενικού πληθυσμού εκπαιδευτικών Πληροφορικής. Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν αυξημένη πρόθεση να ενσωματώσουν την ΥΣ στην εκπαιδευτική τους πρακτική, αναφέρουν δυσκολίες και εκδηλώνουν την επιθυμία επιμόρφωσης. Τα δεδομένα αυτά μπορούν να τροφοδοτήσουν τον σχεδιασμό κατάλληλων επιμορφωτικών προγραμμάτων και την χάραξη εκπαιδευτικών πολιτικών για την αποδοτική υποστήριξη των εκπαιδευτικών και την αποτελεσματική προώθηση της ενσωμάτωσης της ΥΣ στην εκπαίδευση.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Given the increasing use of digital technologies, and the emerging digital transformation of social and professional life, efforts to integrate Informatics into general education are becoming increasingly systematic worldwide. As a conceptual vehicle for the successful integration of Informatics in education, the concept of Computational Thinking (CT) has been proposed, fueling an international dialogue on the appropriate teaching methodology and proper evaluation methods. However, the success of any educational innovation significantly depends on the human resources, the teachers.This thesis concerns the field of promoting the integration of Computational Thinking in education, investigating the factors that can affect teachers' intention to integrate CT into their educational practice. To investigate these factors, the theoretical Technology Acceptance Model (TAM) was applied, according to which, the intention of an individual to integrate a technology in his/her educational practice ...
Given the increasing use of digital technologies, and the emerging digital transformation of social and professional life, efforts to integrate Informatics into general education are becoming increasingly systematic worldwide. As a conceptual vehicle for the successful integration of Informatics in education, the concept of Computational Thinking (CT) has been proposed, fueling an international dialogue on the appropriate teaching methodology and proper evaluation methods. However, the success of any educational innovation significantly depends on the human resources, the teachers.This thesis concerns the field of promoting the integration of Computational Thinking in education, investigating the factors that can affect teachers' intention to integrate CT into their educational practice. To investigate these factors, the theoretical Technology Acceptance Model (TAM) was applied, according to which, the intention of an individual to integrate a technology in his/her educational practice depends on the individual’s estimated usefulness, estimated ease of use and attitude towards the certain technology. The purpose of the research was to investigate the effect of the above factors, as well as possible external factors that may affect them, on teachers’ intention to integrate CT into their educational practice.The Bebras International Challenge on Informatics and Computational Thinking was exploited as an intervention to promote CT integration in education. Teachers who participated in the Challenge as coordinators of their schools were surveyed to investigate the effect of their participation on the factors of the Technology Acceptance Model. The processing of the research data confirms the Technology Acceptance Model and concludes that the organization of massive, informal events such as Challenges, with quality features such as attractive educational material and interesting, aesthetic tasks, as well as the positive evaluation of the organization and participation experience, positively effect on teachers' intention to integrate CT into their educational practice.The perceptions, beliefs, and attitudes of the participants, regarding the concept of CT and its integration in the educational process, were also evaluated as more correct and accurate compared to those of the general population of Informatics’ teachers. Teachers also expressed increased intention to integrate CT into their teaching practice, pointing out difficulties and expressing a will for training. These data can fuel the design of appropriate training programs and the formulation of general educational policies for the effective support of teachers and the effective integration of CT in education.
περισσότερα