Η υλικότητα της ψηφιακής τέχνης: πρακτικές ένταξης αντικειμένων καθημερινής χρήσης σε κοινωνικοπολιτικά καλλιτεχνικά έργα

Περίληψη

Στο πλαίσιο της παρούσας διατριβής διερευνάται ο ρόλος των αντικειμένων καθημερινής χρήσης σε έργα ψηφιακής τέχνη*ς που πραγματεύονται κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης που εντάσσονται σε έργα ψηφιακής τέχνης δεν αντιμετωπίζονται ως μονοσήμαντα, στατικά, αδρανή και απομονωμένα. Αντιθέτως, προσεγγίζονται ως υβριδικές, πολυ-υπόστατες, ενδεχομενικές και δυναμικές οντότητες, ως φορείς δυνατότητας δράσης (agency) και ως αλληλεπιδρούσες οντότητες που συγκροτούν σύνθετες δομές. Η προσέγγιση αυτή αρθρώνεται μέσα από τις πρακτικές που εφαρμόζουν οι καλλιτέχνες της ψηφιακής τέχνης για να εντάξουν τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης στα έργα τους. Οι πρακτικές εξετάζονται υπό μια σχεσιακή οπτική, δηλαδή υπό το πρίσμα των σχέσεων που αναπτύσσουν τα αντικείμενα με πολλαπλές, ετερογενείς, ανθρώπινες και μη ανθρώπινες οντότητες. Αντίστοιχες πρακτικές εντοπίζονται και στην τέχνη του 20ού αιώνα, αναδεικνύοντας σχέσεις συνέχειας μεταξύ παλαιότερων και νεότερων πρακτικών. Η έρευ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This PhD thesis investigates the role of everyday objects in sociopolitical media artworks. Everyday objects are not treated as static, inert, univocal, or isolated entities. They are viewed as hybrid, multifaceted, contingent, and dynamic entities, as social agents, and as interacting entities articulating complex structures. The artistic practices of integrating everyday objects into artworks are investigated from a relational standpoint, specifically in the context of the relationships that objects form with multiple, heterogeneous, human and non-human entities. Similar practices are investigated in the context of twentieth-century art, emphasizing the continuity of older and newer practices.The research applies an interdisciplinary approach, investigating the everyday object as a simultaneously artistic, social and technologically augmented entity. Under this perspective, research material from three disciplines is studied and combined: a) art history and theory, b) humanities and ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 3/2024)
DOI
10.12681/eadd/51287
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51287
ND
51287
Εναλλακτικός τίτλος
The materiality of digital art: practices of integration of everyday objects into sociopolitical media artworks
Συγγραφέας
Αντωνοπούλου, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Μηνάς)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
Εξεταστική επιτροπή
Μπουμπάρης Νικόλαος
Ζάννος Ιωάννης
Χαρίτος Δημήτριος
Καρυδάκης Γεώργιος
Καταπότη Δέσποινα
Σαμπανίκου Ευαγγελία
Ψυχούλης Αλέξανδρος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Τέχνες, διεπιστημονική προσέγγιση
Επιστήμες Μηχανικού και ΤεχνολογίαΕπιστήμη Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, Ηλεκτρονικού Μηχανικού, Μηχανικού Η/Υ ➨ Τεχνολογία μέσων
Λέξεις-κλειδιά
Ψηφιακή τέχνη; Υλικότητα; Αντικείμενο καθημερινής χρήσης; Νέα μέσα; Τέχνη με νέα μέσα; Κριτική, συμμετοχική, ακτιβιστική τέχνη; Αλληλεπίδραση ανθρώπου - υπολογιστή; Φυσική υπολογιστική; Διαδίκτυο των πραγμάτων; Μετα-παραγωγή; Δίκτυα ανθρώπινων και μη-ανθρώπινων οντοτήτων; Κοινωνικοπολιτικά καλλιτεχνικά έργα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.