Περίληψη
Αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής αποτελεί η θεσμική μεταχείριση των ανηλίκων και το ιδεώδες της κοινωνικο-εκπαιδευτικής παρέμβασης μέσα στα ιδρύματα προστασίας και στα κέντρα του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης ανηλίκων στην Καταλωνία της Ισπανίας. Η έρευνα βασίζεται στην ιδέα της άμεσης σύνδεσης του θεσμικού χειρισμού των ανηλίκων με την πραγματικότητα της κοινωνικής σύγκρουσης και τον μηχανισμό του κοινωνικού ελέγχου. Τα υπό μελέτη ιδρύματα προβάλλουν στον επίσημο λόγο ότι ο σκοπός της λειτουργίας τους είναι, κυρίως, εκπαιδευτικός. Η έρευνα διερευνά αυτή την αναφορά στο εκπαιδευτικό στοιχείο λαμβάνοντας υπόψη ότι, ιστορικά, αρκετοί τιμωρητικοί και παραβιαστικοί των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θεσμοί και πρακτικές έχουν παρουσιαστεί ως φορείς και μέσα εκπαίδευσης, επανεκπαίδευσης, θεραπείας.Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η διατριβή θέτει ως κεντρικά ζητήματα: α) Την κατάδειξη της παρουσίας κοινών στοιχείων μεταξύ των υπό μελέτη προνοιακών ιδρυμάτων και κέντρων της ποινικής δικαιοσύνης ανηλί ...
Αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής αποτελεί η θεσμική μεταχείριση των ανηλίκων και το ιδεώδες της κοινωνικο-εκπαιδευτικής παρέμβασης μέσα στα ιδρύματα προστασίας και στα κέντρα του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης ανηλίκων στην Καταλωνία της Ισπανίας. Η έρευνα βασίζεται στην ιδέα της άμεσης σύνδεσης του θεσμικού χειρισμού των ανηλίκων με την πραγματικότητα της κοινωνικής σύγκρουσης και τον μηχανισμό του κοινωνικού ελέγχου. Τα υπό μελέτη ιδρύματα προβάλλουν στον επίσημο λόγο ότι ο σκοπός της λειτουργίας τους είναι, κυρίως, εκπαιδευτικός. Η έρευνα διερευνά αυτή την αναφορά στο εκπαιδευτικό στοιχείο λαμβάνοντας υπόψη ότι, ιστορικά, αρκετοί τιμωρητικοί και παραβιαστικοί των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θεσμοί και πρακτικές έχουν παρουσιαστεί ως φορείς και μέσα εκπαίδευσης, επανεκπαίδευσης, θεραπείας.Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η διατριβή θέτει ως κεντρικά ζητήματα: α) Την κατάδειξη της παρουσίας κοινών στοιχείων μεταξύ των υπό μελέτη προνοιακών ιδρυμάτων και κέντρων της ποινικής δικαιοσύνης ανηλίκων, μέσω της οποίας αποδεικνύεται η ύπαρξη ενός κοινού πλαισίου παρέμβασης που μπορεί να ονομαστεί ' Εγκαθειρκτική Παιδαγωγική', β) Τον εντοπισμό μορφών, στρατηγικών και εργαλείων του σύγχρονου κοινωνικού ελέγχου που αναπτύσσονται και εφαρμόζονται στα υπό μελέτη ιδρύματα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The topical focus of the present study are the social welfare institutions for unaccompanied children and youth detention centers in Catalonia (Spain). The particular institutions claim that with reference to minors and young people, their character and purpose is primarily educational. The research investigates the alleged educational character of these institutions, especially when considering that historically several punitive measures and treatments were presented as educational, re-educational and/or therapeutic. The research also investigates how the treatment of minors in relevant institutions is determined and shaped by the needs and processes of social control. First, the focus is on assessing the common elements of the protective institutions and penal institutions that allow them to state that governs the model of "carceral pedagogy" and that these institutions belong to a "carceral continuum". Among the various elements that are fundamental in this type of pedagogy and were ...
The topical focus of the present study are the social welfare institutions for unaccompanied children and youth detention centers in Catalonia (Spain). The particular institutions claim that with reference to minors and young people, their character and purpose is primarily educational. The research investigates the alleged educational character of these institutions, especially when considering that historically several punitive measures and treatments were presented as educational, re-educational and/or therapeutic. The research also investigates how the treatment of minors in relevant institutions is determined and shaped by the needs and processes of social control. First, the focus is on assessing the common elements of the protective institutions and penal institutions that allow them to state that governs the model of "carceral pedagogy" and that these institutions belong to a "carceral continuum". Among the various elements that are fundamental in this type of pedagogy and were shown to be common in the ‘continuum’ of institutions are i. the representation and institutional “construction” of the subjects prisoners and interned; ii. the behavioral system of rewards and sanctions; iii. the "educational" corrections iv. the disciplinary regime and sanctions; v. the containment means; vi. the frequent use of psychopharmacology; and vii. the medical-educational ideal.Second, the research aims at detecting strategies and instruments of social control, within the framework of available treatment forms. In this context, it was shown that social control operates mainly through two general lines: a) the educational "mask" and b) the psychiatrization of conflict A major underlying element of the present thesis is that the institutions of child protection and juvenile justice systems under consideration are recorded in the context of a punitive institutionalized system of social control that is presented within a non-punitive discourse and constitutes spaces of control, punishment and social exclusion.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
El objeto de estudio de la tesis doctoral son los centros de internamiento para menores desamparados y los centros cerrados de justicia juvenil. Estas instituciones, proclaman que la naturaleza y la finalidad de sus intervenciones es educativa. La investigación profundiza en esta reivindicación de “lo educativo” teniendo presente también que, históricamente, varias medidas y tratamientos punitivos se han representado como educativos, reeducativos, terapéuticos.Asimismo, se considera que el referido tratamiento en los centros de menores es trascendido y configurado por los procesos y las necesidades del control social.
En primer lugar, se buscan los elementos comunes de las instituciones protectoras y de las instituciones penales que permiten afirmar que en ellas rige el modelo de “Pedagogía carcelaria” y que estas instituciones pertenecen a un “continuum carcelario”. Entre los distintos elementos que ponen de manifiesto el dominio de este tipo de pedagogía y que son comunes en el ...
El objeto de estudio de la tesis doctoral son los centros de internamiento para menores desamparados y los centros cerrados de justicia juvenil. Estas instituciones, proclaman que la naturaleza y la finalidad de sus intervenciones es educativa. La investigación profundiza en esta reivindicación de “lo educativo” teniendo presente también que, históricamente, varias medidas y tratamientos punitivos se han representado como educativos, reeducativos, terapéuticos.Asimismo, se considera que el referido tratamiento en los centros de menores es trascendido y configurado por los procesos y las necesidades del control social.
En primer lugar, se buscan los elementos comunes de las instituciones protectoras y de las instituciones penales que permiten afirmar que en ellas rige el modelo de “Pedagogía carcelaria” y que estas instituciones pertenecen a un “continuum carcelario”. Entre los distintos elementos que ponen de manifiesto el dominio de este tipo de pedagogía y que son comunes en el “continuum” de los centros, se ha observado que los fundamentales son la representación y “construcción” institucional de los sujetos internados y reclusos, el sistema conductista de premios y sanciones, las correcciones “educativas”, el régimen y las sanciones disciplinarias, los medios de contención, el frecuente recurso a la psicofarmacología y el ideal médico-pedagógico.
En segundo lugar, se pretenden detectar, en los tratamientos estudiados formas, estrategias e instrumentos del control social. En este marco, se observa que el control social opera, mayoritariamente, a través de dos líneas generales: a) la “máscara” educativa y, b) la psiquiatrización de conflicto y el malestar social
La tesis afirma que los centros de protección de menores y de justicia juvenil investigados se inscriben en el espacio del control social institucionalizado realmente punitivo con discurso no punitivo y constituyen espacios de control, castigo y exclusión.
περισσότερα