Μυθοπλασία και ντοκυμαντέρ: σημασιολογική οργάνωση και γραφιστικό πλεόνασμα στην κινηματογραφική εικόνα

Περίληψη

Η σειρά των εικόνων του κινηματογράφου ασκεί δύο διακριτές, αλλά συνδιάστατες λειτουργίες, να δείχνει και να λέγει. Ονομάζοντας ντοκυμανταίρ την πρώτη και μυθοπλασία τη δεύτερη, προτείνεται να προβληματοποιηθεί η συνάρθρωσή τους. Η αναγνώριση και η κατασήμανση ενός οπτικού αντικειμένου στην οθόνη μεσολαβείται από το ρηματικό σημασιολογικό χώρο του οικείου στο θεατή γλωσσικού συστήματος. Ωστόσο, ένα μέρος των γραφιστικών συμβάσεων της εικόνας, οι οποίες μεταγράφουν εικαστικά τα πρότυπα της αντίληψης, πλεονάζει από την ονοματοδοσία της γλώσσας. Τούτη η διαφορά έγκειται στην καταστατική ασυμμετρία μεταξύ ρηματικών και μη ρηματικών σημείων και την αποκλίνουσα αναλυτική ικανότητα των αντίστοιχων κωδίκων. Στο επίπεδο της εντύπωσης της πραγματικότητας, το οποίο εξασφαλίζει την εμπέδωση της αναφορικής ψευδαίσθησης στον κινηματογράφο, το ντοκυμανταίρ και η μυθοπλασία συνεργάζονται αρμονικά. Το δεικνύειν διατίθεται στη γενικευμένη κίνηση της αφήγησης και συνομολογεί ως εμπράγματος φορέ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The series of cinematic images functions on two distinct, but codimensional levels, those of showing and telling. By calling documentary the former and fiction the latter, we suggest problematising their joint articulation. The recognition and designation of a visual object on the screen is mediated by the verbal semantic space of the language system familiar to the spectator. However, a part of the graphic conventions of the image, which transcribe the perception models visually, overflows the attribution of a name. This difference is due to the constitutive asymmetry between verbal and non-verbal signs and the diverging analytic capacity of the respective codes. On the level of the impression of reality, which ensures the consolidation of cinema’s referential illusion, documentary and fiction cooperate concordantly. Showing is employed in the narrative construction and its role is acknowledged as the sensory bearer of telling. On the one hand, the limits of denotation and ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/44403
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/44403
ND
44403
Εναλλακτικός τίτλος
Fiction and dcumentary: semantic organization and graphic surplus in the cinematic image
Συγγραφέας
Διονυσόπουλος, Κυριάκος (Πατρώνυμο: Παύλος)
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Ναούμ Ιωάννα
Λεοντάρης Γιάννης
Δόικος Παναγιώτης
Στάθη Ειρήνη
Καργιώτης Δημήτριος
Στεφανή Ευανθία
Πάγκαλος Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Θεωρία κινηματογράφου; Αισθητική κινηματογράφου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
642 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)