Η λευκή φυλετική ταυτότητα στο σύγχρονο βιβλίο για παιδιά: θεωρητική προσέγγιση-πρόσληψη-εκπαιδευτική αξιοποίηση

Περίληψη

Ανταποκρινόμενη στο αίτημα των σύγχρονων κριτικών μεταμοντέρνων προσεγγίσεων της πολυπολιτισμικότητας για επανανοηματοδότηση της φυλετικής διαφοράς και αποδόμηση του ρατσιστικού λόγου, η παρούσα διδακτορική διατριβή αναδεικνύει και εξετάζει τις αφηγηματικές αναπαραστάσεις της λευκής φυλετικής ταυτότητας ως κανονικοποιημένο πρότυπο στα σύγχρονα λογοτεχνικά έργα για παιδιά και νέους. Εξετάζοντας την έννοια της λευκότητας ως φυλετικό σημαίνον της διαφοράς και της διάκρισης και εκθέτοντας την ιστορικοκοινωνικά κατασκευασμένη ανάδειξή της σε φυλετική νόρμα, η μελέτη εστιάζεται στον εντοπισμό και την αποκωδικοποίηση των τρόπων αναπαράστασης του δόγματος της λευκής υπεροχής που διαπερνά αδιόρατα τα λογοτεχνικά αφηγήματα, αντανακλώντας και αναπαράγοντας τη θέση ισχύος που κατέχει η κυρίαρχη φυλετική ομάδα στο ρατσιστικοποιημένο κοινωνικό σύστημα. Βασιζόμενη στις αρχές της θεωρίας της λευκότητας –που δεσπόζει στον αμερικανικό ακαδημαϊκό, κι ευρύτερα κοινωνικοπολιτικό, χώρο ως μια νέα, ριζοσπαστ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This PhD thesis examines the representations of whiteness as a naturalized but unmarked site of power and privilege in contemporary children’s literature. Focusing on the sociopolitical construction of racialized discourse in children’s books, this dissertation proposes critical reading of whiteness as a new methodological approach of interrogating the subtle ways that verbal and visual texts perpetuate the historical and social invented notion of white supremacy. By addressing issues of power, race and difference in mainstream children’s fiction, this new theoretical stance provides a critical hermeneutical framework for decoding the normalized racial representations of dominant culture that are encoded within texts and exposing the concrete reading subject positions that privilege dominant group over others, perpetuating the dominant value system.The framework for the proposed critical reading of whiteness relies on literature in whiteness studies and critical race theory, two theore ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/43659
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/43659
ND
43659
Εναλλακτικός τίτλος
The white racial identity in contemporary children's books: the theory of whiteness and its aspects in reader's response criticism and education
Συγγραφέας
Καραγιάννη, Μαρία (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Καλογήρου Γεωργία
Κανατσούλη Μέλπομένη (Μένη)
Μαλαφάντης Κωνσταντίνος
Βρεττός Ιωάννης
Γιαννικοπούλου Αγγελική
Τσιλιμένη Τασούλα
Μπαμπάλης Θωμάς
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Θεωρία της λευκότητας; πολυπολιτισμική παιδική λογοτεχνία; κριτική ανάγνωση της λευκότητας; κριτική παιδαγωγική της λευκότητας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
506 σ., εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)