Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξερευνήσει την επίγνωση και τη χρήση των επαγγελματιών υγείας σχετικά με τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων. Επιπλέον, τη χρησιμοποίηση αυτών στην καθημερινή κλινική πράξη καθώς και όλους τους παράγοντες που σχετίζονται με τη χρήση αυτών. ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Πραγματοποιήθηκε μία συγχρονική μελέτη με ένα ερωτηματολόγιο ως εργαλείο μέτρησης της συμπεριφοράς των επαγγελματιών υγείας, της χρήσης των ηλεκτρονικών δεδομένων, των αιτιών και εμποδίων της διαδικασίας ανάκτησης πληροφοριών. Για τη συλλογή των δεδομένων, πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα ηλεκτρονική και έντυπη διανομή του ερωτηματολογίου. Ο μελετώμενος πληθυσμός αποτελούνταν από 437 ιατρούς και νοσηλευτές από δομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης υγείας. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Το 42,7% των συμμετεχόντων ήταν ιατροί και το 54,5% νοσηλευτές. Η μέση ηλικία του δείγματος ήταν 38,9 έτη και η μέση διάρκεια προϋπηρεσίας 12,6 έτη. Οι επαγγελματίες υγείας με εμπειρία χρήσης στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και υψη ...
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξερευνήσει την επίγνωση και τη χρήση των επαγγελματιών υγείας σχετικά με τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων. Επιπλέον, τη χρησιμοποίηση αυτών στην καθημερινή κλινική πράξη καθώς και όλους τους παράγοντες που σχετίζονται με τη χρήση αυτών. ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Πραγματοποιήθηκε μία συγχρονική μελέτη με ένα ερωτηματολόγιο ως εργαλείο μέτρησης της συμπεριφοράς των επαγγελματιών υγείας, της χρήσης των ηλεκτρονικών δεδομένων, των αιτιών και εμποδίων της διαδικασίας ανάκτησης πληροφοριών. Για τη συλλογή των δεδομένων, πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα ηλεκτρονική και έντυπη διανομή του ερωτηματολογίου. Ο μελετώμενος πληθυσμός αποτελούνταν από 437 ιατρούς και νοσηλευτές από δομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης υγείας. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Το 42,7% των συμμετεχόντων ήταν ιατροί και το 54,5% νοσηλευτές. Η μέση ηλικία του δείγματος ήταν 38,9 έτη και η μέση διάρκεια προϋπηρεσίας 12,6 έτη. Οι επαγγελματίες υγείας με εμπειρία χρήσης στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο χρησιμοποιούσαν συχνότερα τις βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων (p<0,027). Επιπλέον, οι συμμετέχοντες με μεταπτυχιακό/διδακτορικό τίτλο σπουδών έβρισκαν συχνότερα την πληροφορία που αναζητούσαν στις βάσεις δεδομένων (p<0,001). Επιπλέον, όσο αυξανόταν η ηλικία σε έτη των συμμετεχόντων και όσο αυξανόταν τα έτη επαγγελματικής εμπειρίας, τόσο αυξανόταν και η συχνότητα χρήσης των βιβλιογραφικών βάσεων δεδομένων. Οι ιατροί δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν σημαντικά συχνότερα τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων για διαγνωστικούς και θεραπευτικούς σκοπούς, ενώ αντίστοιχα οι νοσηλευτές για την κάλυψη κάποιου κενού γνώσης και για προσωπική εκπαίδευση. Τέλος, τα βασικά εμπόδια χρησιμοποίησης αυτών αποτελούσαν η αδυναμία πρόσβασης και η κουλτούρα χρησιμοποίησης άλλων πηγών πληροφόρησης. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Εν κατακλείδι, περισσότερη τεχνική, εκπαιδευτική και οργανωτική υποστήριξη απαιτείται να δοθεί στους ιατρούς και νοσηλευτές ώστε να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων για εξαγωγή γνώσης και πληροφορίας με απόρροια την βελτίωση της παρεχόμενης φροντίδας υγείας. Επιπλέον, το εκπαιδευτικό επίπεδο των επαγγελματιών υγείας φαίνεται να σχετίζεται θετικά με τη συμπεριφορά απέναντι στην αναζήτηση πληροφοριών. Η άμεση πρόσβαση και η υποστήριξη της χρήσης αυτών μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα φροντίδας των ασθενών και την κλινική πράξη.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
PURPOSE This overall doctoral study, investigates healthcare practitioners’ awareness of online evidence databases. Utilization of databases in clinical routine practice and the associated factors that affect the exploit of online evidences were exploring too. METHOD A cross-sectional survey was conducted in the Greek healthcare sector, using an 25-item questionnaire as an instrument, filling a research gap about clinicians’ retrieval behavior through online evidence information systems, revealing the credibility and trust of information sources. For the collection of data, it took place, simultaneously, online and printed distribution of the instrument. The sample was consisted of 437 physicians and nurses from primary and secondary health care. RESULTS 42.7% of participants were physicians and 54.5% were nurses. The mean age of years was 38,9 years old and the average length of work experience was 12,6 years. Health professionals with experience in using computers and high level of ...
PURPOSE This overall doctoral study, investigates healthcare practitioners’ awareness of online evidence databases. Utilization of databases in clinical routine practice and the associated factors that affect the exploit of online evidences were exploring too. METHOD A cross-sectional survey was conducted in the Greek healthcare sector, using an 25-item questionnaire as an instrument, filling a research gap about clinicians’ retrieval behavior through online evidence information systems, revealing the credibility and trust of information sources. For the collection of data, it took place, simultaneously, online and printed distribution of the instrument. The sample was consisted of 437 physicians and nurses from primary and secondary health care. RESULTS 42.7% of participants were physicians and 54.5% were nurses. The mean age of years was 38,9 years old and the average length of work experience was 12,6 years. Health professionals with experience in using computers and high level of education seems to have a greater chance of using bibliographic databases (p<0,027). Furthermore, participants with postgraduate studies have significantly more often find the information they were looking for inside electronic databases (p<0,001). Moreover, as the age in years of the participants was increased and as the years of professional experience were increased too, so did in relation the frequency of use. Physicians mentioned that they often use computer databases for diagnostic and therapeutic purposes, while nurses for covering a knowledge gap or for personal training. Finally, the main obstacles of using them were lack of access and the culture of using other sources of information. CONCLUSION More technical, educational and organizational support is needed to be given to physicians and nurses in the use of electronic evidence databases, promoting the elicitation of knowledge and information improving the provided patient care. Moreover, it is concluded that educational level of health professionals is related to the positive attitude towards the online information retrieval. Direct access and support in use of online bibliographic databases can improve the quality of patient care and clinical practice.
περισσότερα