Σχολικά εγχειρίδια και αρχαιολογικές αφηγήσεις: η κατασκευή της εθνικής ταυτότητας στην Ελλάδα (1952–2010)

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή έχει ως αντικείμενο τη διερεύνηση της αξιοποίησης των αρχαιολογικών αφηγήσεων στα σχολικά εγχειρίδια αρχαίας Ιστορίας της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να διερευνηθεί η κατασκευή της “ελληνικότητας”, νοούμενης ως εθνικής ταυτότητας. Η προβληματική της βασίζεται σε τρεις άξονες: στην αξιοποίηση της αρχαιολογίας στη δόμηση της εθνικής ταυτότητας, στη μελέτη και την έρευνα των σχολικών εγχειριδίων και στην ανάλυση των σχολικών εγχειριδίων ως συνάρτηση της γλώσσας και των κοινωνικών πρακτικών. Η ερευνώμενη περιόδος καλύπτει το μετεμφυλιακό κράτος, τη στρατιωτική δικτατορία και τη μεταπολίτευση. Τα βιβλία που μελετήθηκαν καλύπτουν την εκπαίδευση στο δημοτικό και στο γυμνάσιο. Με την παράλληλη μελέτη εγχειριδίων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι πρόσφορη η μελέτη του κάθετου συγχρονισμού του γνωστικού αντικειμένου της αρχαίας Ιστορίας. Σημαντική διάσταση αποτελεί ο εντοπισμός και η ταξινόμηση των σχολικών εγχειριδίων Αρχαίας Ιστο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis investigates the use the archaeological narratives in ancient history textbooks of compulsory education in the construction of the concept of "Greekness", conceived as national identity. Thus, we attempt to identify the main discursive features that compose the concept of Hellenism and to study whether the discursive representations are modified, depending on the context of the historical period. The period under investigation (1952-2010) covers the post-civil war state, the military dictatorship and the post-dictatorship era.The textbooks that were included in this study were used in primary and secondary education. Their parallel study reveals interesting aspects of the vertical synchronization of history education. It is worth noting that it is not intended to make "archaeology" of school knowledge, but to reflect and focus on the formation of modern identity and ideology, conceived as a historical-cultural product. The method that was used is Critical Discourse Analys ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/37776
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/37776
ND
37776
Εναλλακτικός τίτλος
History textbooks and archaeological narratives: the construction of national identity in Greece (1952–2010)
Συγγραφέας
Παπακώστα, Κωνσταντινιά (Πατρώνυμο: Στέργιος)
Ημερομηνία
2016
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Χαραλάμπους Δημήτριος
Ρεπούση Μαρία
Μαρβάκης Αθανάσιος
Μπονίδης Κυριάκος
Τζήκας Χρήστος
Γρόλλιος Γεώργιος
Κωνσταντινίδου Ευθαλία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Αρχαιολογικές αφηγήσεις; Μελέτη σχολικών εγχειριδίων; Ιστορική εκπαίδευση; Κριτική ανάλυση λόγου; Εθνική ταυτότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
xx, 499 σ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)