Περίληψη
Στην αυγή της τρίτης χιλιετίας, το εντόνως ανταγωνιστικό και άκρως διεθνοποιημένο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον επιτάσσει τη χρήση εφαρμογών Ηλεκτρονικού Επιχειρείν, αφενός, για την ανάπτυξη και, αφετέρου, για τη διατήρηση οποιασδήποτε επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανεξαρτήτως τάξης μεγέθους και βιομηχανικού κλάδου επικέντρωσης. Παράλληλα, οι αναγκαίες και θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις, οι οποίες παρατηρούνται στον τρόπο διενέργειας των εμπορικών διαδικασιών, ως απόρροια της καθολικής διείσδυσης και της ραγδαίας ανάπτυξης του διαδικτύου και των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επέφεραν τη δημιουργία νέων και ιδιαιτέρως καινοτόμων ηλεκτρονικών επιχειρηματικών μοντέλων. Βάσει αυτών των διαπιστώσεων, η παρούσα διατριβή επικεντρώνεται στην εξέταση, από επιχειρησιακής σκοπιάς (business-oriented approach), ενός εκ των κυριότερων επιτευγμάτων που προήλθαν από τη γενικευμένη υιοθέτηση του διαδικτύου ως μέσου για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας, του ηλεκτρονικού επιχειρηματ ...
Στην αυγή της τρίτης χιλιετίας, το εντόνως ανταγωνιστικό και άκρως διεθνοποιημένο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον επιτάσσει τη χρήση εφαρμογών Ηλεκτρονικού Επιχειρείν, αφενός, για την ανάπτυξη και, αφετέρου, για τη διατήρηση οποιασδήποτε επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανεξαρτήτως τάξης μεγέθους και βιομηχανικού κλάδου επικέντρωσης. Παράλληλα, οι αναγκαίες και θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις, οι οποίες παρατηρούνται στον τρόπο διενέργειας των εμπορικών διαδικασιών, ως απόρροια της καθολικής διείσδυσης και της ραγδαίας ανάπτυξης του διαδικτύου και των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επέφεραν τη δημιουργία νέων και ιδιαιτέρως καινοτόμων ηλεκτρονικών επιχειρηματικών μοντέλων. Βάσει αυτών των διαπιστώσεων, η παρούσα διατριβή επικεντρώνεται στην εξέταση, από επιχειρησιακής σκοπιάς (business-oriented approach), ενός εκ των κυριότερων επιτευγμάτων που προήλθαν από τη γενικευμένη υιοθέτηση του διαδικτύου ως μέσου για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας, του ηλεκτρονικού επιχειρηματικού μοντέλου των διεπιχειρησιακών (Business-to-Business - B2B) Ηλεκτρονικών Αγορών. Το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργεί ως μεσάζοντας μεταξύ επιχειρήσεων-αγοραστών και επιχειρήσεων-προμηθευτών, παρέχοντας, μέσω της διαδικτυακής του πλατφόρμας, προηγμένες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, τις οποίες εφαρμόζουν οι συμμετέχουσες εταιρείες για τη διεκπεραίωση των μεταξύ τους εμπορικών διαδικασιών. Ειδικότερα, στα πλαίσια της διατριβής, πραγματοποιείται μία εκτεταμένη βιβλιογραφική επισκόπηση και καθορίζονται τα σημαντικότερα πεδία έρευνας που έχουν, μέχρι σήμερα, καλυφθεί, ενώ παράλληλα καταγράφεται λεπτομερώς η εννοιολογική προσέγγιση του εξεταζόμενου Β2Β ηλεκτρονικού επιχειρηματικού μοντέλου. Ακόμη, μελετάται βάσει πρωτογενούς εμπειρικής έρευνας η υφιστάμενη κατάσταση στην Ελλάδα, σχετικά με το προφίλ των ενεργά συμμετεχουσών επιχειρήσεων στις εγχώριες Β2Β Ηλεκτρονικές Αγορές, μέσω της παράθεσης των επιμέρους δημογραφικών τους χαρακτηριστικών, των αντιλαμβανόμενων πλεονεκτημάτων από τη χρήση των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς επίσης και των προθέσεών τους για τη μελλοντική αξιοποίηση των προσφερόμενων λύσεων. Λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή βιβλιογραφία, διαπιστώθηκε η ύπαρξη σημαντικού ερευνητικού κενού στο στάδιο μετά την υιοθέτηση των Β2Β Ηλεκτρονικών Αγορών (post-adoption stage), καθώς, περιορισμένος αριθμός μελετών έχουν παρουσιαστεί, οι οποίες να εξετάζουν τη μετέπειτα συμπεριφορά των συμμετεχουσών επιχειρήσεων, εντός των ορίων των Β2Β Ηλεκτρονικών Αγορών. Ως εκ τούτου, ο βασικός σκοπός της εμπειρικής μελέτης έγκειται στη διερεύνηση των παραγόντων, που επιδρούν στο βαθμό χρήσης των παρεχόμενων υπηρεσιών των Β2Β Ηλεκτρονικών Αγορών, καλύπτοντας συγκεκριμένα τρεις βασικές κατηγορίες εξέτασης: α) το εσωτερικό περιβάλλον των ενεργά συμμετεχουσών επιχειρήσεων, β) το αντίστοιχο εξωτερικό τους περιβάλλον και γ) τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ίδιων των Β2Β Ηλεκτρονικών Αγορών, που υιοθετούνται. Για την κάλυψη των παραπάνω αναγκών προτείνεται, στη διατριβή αυτή, ένα πρότυπο ερευνητικό πλαίσιο επίδρασης σειράς παραγόντων στο βαθμό χρήσης των Β2Β Ηλεκτρονικών Αγορών. Οι συνιστώσες-παράγοντες που ενσωματώνονται σε αυτό μελετώνται πρωτογενώς, βάσει ερευνητικών υποθέσεων, μέσα από την εφαρμογή αρχικά Διερευνητικών Παραγοντικών Αναλύσεων (Exploratory Factor Analyses) και, στη συνέχεια, Διαχωριστικής Ανάλυσης (Discriminant Analysis). Τα στατιστικά ευρήματα καταδεικνύουν την ύπαρξη σημαντικής επιρροής προς τις συμμετέχουσες εταιρείες, από παράγοντες και των τριών εξεταζόμενων κατηγοριών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
At the dawn of the 3rd millennium, the highly competitive and internationalized business environment dictates the use of electronic applications for the development at first, as well as, the continuation of any business activity regardless of its size and industrial sector focus. Besides, the fundamental and indispensable changes that take place in commercial procedures, due to the global penetration and sharp growth of Internet and ICT, bring about the creation of new and extremely innovative e-business models. Taking into consideration the aforementioned ascertainments, this PhD thesis focuses on the business-oriented investigation of B2B e-Marketplaces. These e-business models work as intermediaries by allowing multiple buyers and suppliers to meet on an electronic platform that rests on the Internet infrastructure in order to exchange information about products/services, conduct transactions online and adhere to other value-added e-services constituting an increasingly important ap ...
At the dawn of the 3rd millennium, the highly competitive and internationalized business environment dictates the use of electronic applications for the development at first, as well as, the continuation of any business activity regardless of its size and industrial sector focus. Besides, the fundamental and indispensable changes that take place in commercial procedures, due to the global penetration and sharp growth of Internet and ICT, bring about the creation of new and extremely innovative e-business models. Taking into consideration the aforementioned ascertainments, this PhD thesis focuses on the business-oriented investigation of B2B e-Marketplaces. These e-business models work as intermediaries by allowing multiple buyers and suppliers to meet on an electronic platform that rests on the Internet infrastructure in order to exchange information about products/services, conduct transactions online and adhere to other value-added e-services constituting an increasingly important application for IT. B2B e-Marketplaces have been characteri