Στατιστική ανάλυση της μαθητικής επίδοσης σε σχέση με σχολικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή εξετάζει δύο ερευνητικά προβλήματα. Αρχικά, ασχολείται με το μεθοδολογικό πρόβλημα της δειγματοληψίας στις κοινωνικές επιστήμες αναπτύσσοντας μία νέα στατιστική τεχνική για την εύρεση του βέλτιστου μεγέθους του δείγματος (sample size) κάνοντας χρήση του συντελεστή αξιοπιστίας Cronbach’s alpha και της Μπεϋζιανής στατιστικής προσέγγισης στην περίπτωση της δειγματοληψίας κατά συστάδες. Ο καθορισμός του βέλτιστου δείγματος στις εμπειρικές κοινωνικές έρευνες, πέρα από την αυτονόητη σημασία του στον έλεγχο των θεωριών, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πρακτικό ζήτημα αφού είναι απαραίτητο το δείγμα να περιέχει επαρκείς πληροφορίες χωρίς όμως να γίνεται κατάχρηση «πόρων». Η προτεινόμενη προσέγγιση δίνει έμφαση στην εκτίμηση της πιθανότητας ο συντελεστής αξιοπιστίας μίας κλίμακας να υπερβαίνει μία προκαθορισμένη από τον ερευνητή τιμή. Επίσης, αφού η όλη διαδικασία γίνεται πριν από τη συλλογή των δεδομένων (πρώτα πρέπει να καθοριστεί το μέγεθος του δείγματος), ο υπολογ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this dissertation is twofold. Initially, a methodology for the development of the optimal sample size is developed employing the Cronbach’s alpha coefficient in a Bayesian statistical setup in the case of cluster sampling. The determination of the optimal sample size in empirical studies in social sciences is useful not only in testing theoretical research questions but it also constitutes an important practical issue since the sample must be adequately informative without unnecessarily compromising available resources. The suggested approach estimates the probability that the reliability coefficient exceeds a predetermined value, imposed by the researcher. Furthermore, since this is a pre-experimental procedure, the calculation of the optimal sample size takes into account parameters of the prior distribution. Then, utilizing the new technique, a country-wide study was conducted to analyze student performance in the examinations for entrance in the tertiary education in Gre ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/1543
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/1543
Εναλλακτικός τίτλος
A statistical analysis of student performance with respect to school and social characteristics
Συγγραφέας
Λιμακοπούλου, Αριστέα
Ημερομηνία
2009
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Εξεταστική επιτροπή
Κατσής Αθανάσιος
Τσατσαρώνη Άννα
Καφετζής Παναγιώτης
Σιδερίδης Γεώργιος
Αθανασιάδης Ηλίας
Λαμνίας Κωνσταντίνος
Τσαούσης Ιωάννης
Λέξεις-κλειδιά
Εκπαιδευτική έρευνα; Μαθητική επίδοση; Σχολικά χαρακτηριστικά; Κοινωνικά χαρακτηριστικά; Μέγεθος δείγματος; Στατιστική κατά Bayes; Θεωρία δομικών εξισώσεων; Ιεραρχικά γραμμικά μοντέλα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( 183 ; 392 σ.), εικ.