Σύνθεση όπερας με τον τίτλο “die Lebenden”: θεωρητική διερεύνηση της έννοιας της ανοικειότητας στη μουσική

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή συνιστά μια διττή έρευνα θεωρητικής και συνθετικής φύσεως. Το πρώτο μέρος επιχειρεί μια θεωρητική διερεύνηση της έννοιας της ανοικειότητας στη μουσική, μέσα από τη σύνδεσή της με την οντολογία, τη φαινομενολογία και τη φιλοσοφία της αισθητικής. Η ανάλυση αντλεί από στοχαστές όπως οι Heidegger, Adorno, Derrida, Levinas και Bowie, εστιάζοντας στη σχέση του ήχου με το Είναι, τη σιωπή και την αποτυχία της νοηματικής θεματοποίησης. Μέσα από αυτή τη θεώρηση, η μουσική προσεγγίζεται ως πεδίο αποκάλυψης και ως μορφή αρνητικής μεταφυσικής, όπου η εμπειρία υπερβαίνει τη γλώσσα και την αναπαράσταση. Το δεύτερο μέρος αφορά τη σύνθεση της όπερας die Lebenden, η οποία λειτουργεί ως εφαρμογή και ταυτόχρονα ως ανατροφοδότηση των θεωρητικών συμπερασμάτων. Η όπερα πραγματεύεται τη συνθετική και δραματουργική έκφανση της ανοικειότητας μέσω της αποτυχίας θεματοποίησης, της αφηγηματικής πολυπλοκότητας και της ετεροτοπικής διάρθρωσης του σκηνικού χώρου. Μέσα από τη διασύνδεση μουσικής, λό ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This doctoral dissertation constitutes a dual investigation combining theoretical research and compositional practice. The first part develops a theoretical exploration of the concept of the uncanny in music, relating it to ontology, phenomenology, and the philosophy of aesthetics. Drawing on thinkers such as Heidegger, Adorno, Derrida, Levinas, and Bowie, it examines the relationship between sound, being, silence, and the failure of thematic articulation. Within this framework, music is approached as a field of revelation and as a form of negative metaphysics, where experience transcends language and representation. The second part focuses on the composition of the opera die Lebenden, which serves both as an application and a continuation of the theoretical discourse. The work explores the uncanny through compositional and dramaturgical strategies of narrative failure, structural fragmentation, and heterotopic spatiality. By interweaving music, text, image, and space, the opera seeks ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/59986
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/59986
ND
59986
Εναλλακτικός τίτλος
Composition of the opera "Die Lebenden": theoretical investigation of the "uncanniness" in music
Συγγραφέας
Λειβαδάς, Πέτρος (Πατρώνυμο: Θεόδωρος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Λαπιδάκης Μιχαήλ
Παπαγεωργίου Δημήτριος
Χάρδας Κωνσταντ΄ίνος
Κυριακάκης Γεώργιος
Εκμεκτσόγλου Εμμανουήλ
Στεφάνου Δανάη-Μαρία
Ικονιάδου Ελένη
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Μουσική
Λέξεις-κλειδιά
Ανοικειότητα; Οντολογία της μουσικής; Φαινομενολογία του ήχου; Αποτυχία θεματοποίησης; Ετεροτοπία; Σύνθεση όπερας; Μουσική και φιλοσοφία; Σύγχρονη μουσική δημιουργία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)