Aνάπτυξη δεξιοτήτων κι αξιολόγηση του γραπτού λόγου μέσω της διδασκαλίας πολυτροπικών κειμένων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: μελέτη περίπτωσης με μαθητές 10-12 ετών

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή εξετάζει την καλλιέργεια του γραπτού λόγου των μαθητών δημοτικής εκπαίδευσης μέσω της διδασκαλίας πολυτροπικών κειμένων, αναλύοντας θεωρητικές και πρακτικές πτυχές της γλωσσικής ανάπτυξης και διδασκαλίας. Στο θεωρητικό σκέλος παρουσιάζονται οι βασικές προσεγγίσεις στη γλωσσική ανάπτυξη, όπως ο συμπεριφορισμός, το βιολογικό-γενετικό μοντέλο κι η κοινωνική αλληλεπίδραση. Επιπλέον, εξετάζονται τα επίπεδα της γλώσσας (μορφολογία, συντακτική επίγνωση, φωνολογία, σημασιολογία, πραγματολογία) και δίδεται έμφαση στις σημασιολογικές σχέσεις (π.χ. πολυσημία, συνωνυμία). Στη συνέχεια, αναλύονται τα μοντέλα ανάγνωσης κι οι παράγοντες επίδρασης, ενώ ο γραμματισμός συνδέεται με τη διδακτική χρήση των πολυτροπικών κειμένων, που συνδυάζουν λεκτικά κι οπτικά στοιχεία. Το ερευνητικό σκέλος υπογραμμίζει την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας των πολυτροπικών κειμένων στην εκπαιδευτική διαδικασία, επισημαίνοντας τη θετική τους επίδραση στην κατανόηση, στην παραγωγή και στην ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This doctoral dissertation examines the cultivation of elementary school students’ writing skills through the teaching of multimodal texts, analyzing theoretical and practical aspects of language development and instruction. The theoretical part presents key approaches to language development, including behaviorism, the biological-genetic model and social interaction. Additionally, it explores linguistic levels (morphology, syntactic awareness, phonology, semantics, pragmatics) with emphasis on semantic relations (e.g., polysemy, synonymy). It further analyzes reading models and influencing factors, linking literacy to the pedagogical use of multimodal texts that integrate verbal and visual elements. The research highlights the effectiveness of teaching multimodal texts in the educational process, emphasizing their positive impact on comprehension, production, and the development of students’ writing skills by fostering interest and creativity, enhancing content, vocabulary, coherence, ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/59220
ND
59220
Εναλλακτικός τίτλος
Skills development and written language assessment through the teaching of multimodal texts in primary education: a case study with 10-12-year-old students
Συγγραφέας
Γκούμας, Σταμάτιος (Πατρώνυμο: Περικλής)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδοπούλου Σμαράγδα
Καμαρούδης Σταύρος
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Γκαραβέλας Κωνσταντίνος
Μάντζιος Πανταζής
Καραχάλιου Ουρανία
Σακελλαριάδης Αθανάσιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Γλώσσα και Γλωσσολογία
Λέξεις-κλειδιά
Πολυτροπικά κείμενα; Ανάγνωση; Δημοτική εκπαίδευση; Γραπτός λόγος; Γραμματισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.