Από τη διδασκαλία της γραμματικής στις γνώσεις για τον λόγο: ισχύουσα πραγματικότητα στο γλωσσικό μάθημα και προοπτικές αλλαγής της

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή εστιάζει στη μελέτη του τι, πώς και γιατί πραγματώνεται στο γλωσσικό μάθημα και ιδιαίτερα στη διδασκαλία της γραμματικής, των «γνώσεων για τη γλώσσα» (στο εξής ΓΓ) ευρύτερα. Για τον σκοπό αυτόν, αξιοποιεί αρχές της σύγχρονης κοινωνιογλωσσολογίας της παγκοσμιοποίησης, της κριτικής ανάλυσης λόγου, αλλά και σύγχρονες εκδοχές της κοινωνικοσημειωτικής προσέγγισης στη γλώσσα, την επικοινωνία και τη μάθηση, τις οποίες επεκτείνει στο πεδίο της ανάλυσης σχολικού λόγου. Η μελέτη έχει ως θεωρητική αφετηρία την παραδοχή ότι τα διδακτικά συμβάντα διαμεσολαβούνται από ποικίλα επίπεδα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, όπως λόγους (τοπικούς και διεθνείς) ή στοιχεία λόγων, τοπικές διδακτικές παραδόσεις, διδακτικές κειμενικές δομές και διδακτικά σχήματα (σε μίκρο ή μάκρο επίπεδο), την κινητικότητα των εκπαιδευτικών κ.ά. Υπό αυτήν την οπτική, η παρούσα έρευνα διαφοροποιείται από την κυρίαρχη διεθνή βιβλιογραφία, η οποία στρέφεται στην ανάδειξη επιμέρους πτυχών της διδασκαλίας των ΓΓ, ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This dissertation focuses on the study of what, how, and why certain aspects are realized in the language course, particularly in the teaching of grammar and, more broadly, in the teaching of 'knowledge about language' (henceforth referred to as KAL). To this end, it draws on principles of contemporary sociolinguistics of globalization, critical discourse analysis, as well as contemporary versions of the sociosemiotic approach to language, communication and learning, extended to the field of school discourse analysis. The study takes as its theoretical starting point the assumption that teaching events are mediated by various levels of the educational reality, such as discourses (local and international), local teaching traditions, didactic textual structures and teaching patterns (at micro or macro level), teachers’ agency, the pedagogical use of536Digital Technology (hereafter DT) etc. From this perspective, the present research diverges from the dominant international literature, wh ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/59035
ND
59035
Εναλλακτικός τίτλος
From grammar teaching to knowledge about discourse: current realities in language education and perspectives for change
Συγγραφέας
Χατζηκυριάκου, Ιωάννα (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κουτσογιάννης Δημήτριος
Στάμου Αναστασία
Αρχάκης Αργύρης
Κοντοβούρκη Σταυρούλα
Κωστούλη Τριανταφυλλιά
Σουγάρη Αρετή
Οικονομάκου Μαριάνθη
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Γλώσσα και Γλωσσολογία
Λέξεις-κλειδιά
Διδασκαλία της γλώσσας στην εκπαίδευση; Διδακτικές πρακτικές; Διδασκαλία της γραμματικής; Ανάλυση σχολικού λόγου; Κοινωνιοσημειωτική προσέγγιση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)