Περίληψη
Η δίγλωσση φωνολογική κατάκτηση έχει διερευνηθεί εκτενώς στην βιβλιογραφία και περιγράφεται ως μια περίπλοκη και πολυπαραγοντική διαδικασία. Ωστόσο, δεν έχει διατυπωθεί ακόμη μια θεωρία που να εξηγεί πλήρως την μεταβλητότητα στην παραγωγή. Ο στόχος της παρούσας έρευνας είναι η κατανόηση του/των φωνολογικού/ών συστημάτων των δίγλωσσων ομιλητών μέσω της ανάλυσης της ομιλίας τους. Η διατριβή εστιάζει κυρίως στην παραγωγή των κλειστών συμφώνων και των άηχων συριστικών από δίγλωσσα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών για να συμπεράνει αν οι δίγλωσσες φωνολογικές κατηγορίες είναι διακριτές και παρόμοιες με αυτές των μονόγλωσσων παιδιών. Τα γλωσσικά ζεύγη που επιλέχθηκαν για τα κλειστά σύμφωνα ήταν τα ελληνικά-γερμανικά και τα ελληνικά-αγγλικά ενώ για τα άηχα συριστικά τα ελληνικά-αλβανικά λόγω των διαφορετικών τους κατηγοριών. Οι παράγοντες υπό διερεύνηση ήταν η ποσότητα του εισερχόμενου, η Ηλικία της Έναρξης της διγλωσσίας (ΗτΕ) και η συνδυαστική τους επίδραση. Το γλωσσικό υλικό περιλάμβανε πραγματικέ ...
Η δίγλωσση φωνολογική κατάκτηση έχει διερευνηθεί εκτενώς στην βιβλιογραφία και περιγράφεται ως μια περίπλοκη και πολυπαραγοντική διαδικασία. Ωστόσο, δεν έχει διατυπωθεί ακόμη μια θεωρία που να εξηγεί πλήρως την μεταβλητότητα στην παραγωγή. Ο στόχος της παρούσας έρευνας είναι η κατανόηση του/των φωνολογικού/ών συστημάτων των δίγλωσσων ομιλητών μέσω της ανάλυσης της ομιλίας τους. Η διατριβή εστιάζει κυρίως στην παραγωγή των κλειστών συμφώνων και των άηχων συριστικών από δίγλωσσα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών για να συμπεράνει αν οι δίγλωσσες φωνολογικές κατηγορίες είναι διακριτές και παρόμοιες με αυτές των μονόγλωσσων παιδιών. Τα γλωσσικά ζεύγη που επιλέχθηκαν για τα κλειστά σύμφωνα ήταν τα ελληνικά-γερμανικά και τα ελληνικά-αγγλικά ενώ για τα άηχα συριστικά τα ελληνικά-αλβανικά λόγω των διαφορετικών τους κατηγοριών. Οι παράγοντες υπό διερεύνηση ήταν η ποσότητα του εισερχόμενου, η Ηλικία της Έναρξης της διγλωσσίας (ΗτΕ) και η συνδυαστική τους επίδραση. Το γλωσσικό υλικό περιλάμβανε πραγματικές λέξεις της μορφής ΣΦΣΦ (εκτός από μια ψευδολέξη) με κλειστό σύμφωνο ή άφωνο συριστικό σε αρχική θέση. Οι λέξεις ήταν ενσωματωμένες σε φραστικό πλαίσιο. Αναλύθηκαν δεδομένα από 56 δίγλωσσα και 45 μονόγλωσσα παιδιά. Για τα κλειστά σύμφωνα επιλέχθηκε η ανάλυση ΧΕΦ (Χρόνος Έναρξης Φώνησης) ενώ για τα άηχα συριστικά η ανάλυση φασματικών στιγμών. Τα αποτελέσματα έδειξαν διάχυτη και κυρίως αμφίδρομη διαγλωσσική παρεμβολή. Ωστόσο, υπήρξαν και δίγλωσσα δεδομένα που ήταν παρόμοια με αυτά των μονόγλωσσων παιδιών. Οι κύριοι παράγοντες που προέκυψαν από την ανάλυση ήταν το εισερχόμενο και η συνδυαστική επίδραση του ΗτΕ και του εισερχόμενου. Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν τις θεωρίες της δίγλωσσης κατάκτησης που αναγνωρίζουν το εισερχόμενο ως κύριο παράγοντα επιρροής της δίγλωσσης κατάκτησης (π.χ. SLM-r (Flege & Bohn, 2021), NLM-e (Kuhl κ.α., 2008) και PAM-L2 (Best & Tyler, 2007)). Επίσης, τα αποτελέσματα υποδήλωσαν πως οι Γ1 κατηγορίες δεν ήταν πλήρως εδραιωμένες όταν παρουσιάστηκε η Γ2. Μετά τον περιορισμό του δείγματος ως προς το εισερχόμενο, οι διαφορές που παρατηρήθηκαν μεταξύ των ΤΔ (Ταυτόχρονων Δίγλωσσων) και των ΔΔ (Διαδοχικών Δίγλωσσων), επιβεβαίωσαν τα αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών και ήταν σύμφωνες με θεωρίες που υποστηρίζουν την ύπαρξη διαφορετικών νευρωνικών δομών στους ΤΔ και στους ΔΔ (π.χ. NLM-e) και συνεπώς διαφορετική επεξεργασία του εισερχόμενου (Berken κ.α. 2016). Τα αποτελέσματα των ΔΔ έδειξαν μια μετάβαση από ένα σύστημα Γ1 σε ένα σύστημα Γ2 ως αποτέλεσμα του αυξημένου εισερχόμενου στην Γ2. Τα αποτελέσματα αυτά δεν συμφωνούν με τις προβλέψεις των θεωριών κατάκτησης δεύτερης γλώσσας καθώς δεν βρέθηκαν ενδείξεις πως η ηχηροποίηση επηρεάστηκε από την μητρική γλώσσα (Γ1). Τα ευρήματα ερμηνεύτηκαν ως ένδειξη ότι η ΗτΕ καθορίζει τον τρόπο που τα περιβάλλοντα με κυρίαρχη την Γ2 επηρεάζουν την ηχηροποίηση στα δίγλωσσα συστήματα και ιδιαίτερα την ικανότητα των δίγλωσσων να έχουν διακριτά συστήματα. Τέλος, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι παραπάνω παράγοντες επηρέασαν τα χαρακτηριστικά ηχηρότητας (άηχα ή ηχηρά) και τον τύπο ηχηρότητας (short-lag, long-lag ή prevoiced) των κλειστών συμφώνων, καθώς και τον τόπο άρθρωσης των συριστικών. Εν κατακλείδι, η παραγωγή των δίγλωσσων κλειστών και των άηχων συριστικών φάνηκε να σχετίζεται με την ελαχιστοποίηση της προσπάθειας που χρειάζεται να καταβάλει ο ομιλητής (αρθρωτικά και γνωστικά) αλλά και παράλληλα με την ανάγκη των ακροατών για επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
There has been considerable research investigating bilingual phonological acquisition revealing its complexity and its multifactorial nature. However, a comprehensive theory that accounts for the contribution of different aspects of variability remains elusive. The study aimed to analyze bilingual production to gain insight into bilinguals’ phonological system(s). The main focus of the thesis was to examine stop and voiceless sibilant production by bilingual children aged 8-12 and determine how distinctive and monolingual-like their phonological categories are. The language pairs selected were Greek-German and Greek-English for stops and Greek-Albanian for voiceless sibilants due to their competing phonological categories. The factors under investigation were the amount of input, the Age of Onset of bilingualism (AoO) and their combined effect. The speech material consisted of word-initial stops and voiceless sibilants in real CVCV words (except for one nonsense word). The words were ...
There has been considerable research investigating bilingual phonological acquisition revealing its complexity and its multifactorial nature. However, a comprehensive theory that accounts for the contribution of different aspects of variability remains elusive. The study aimed to analyze bilingual production to gain insight into bilinguals’ phonological system(s). The main focus of the thesis was to examine stop and voiceless sibilant production by bilingual children aged 8-12 and determine how distinctive and monolingual-like their phonological categories are. The language pairs selected were Greek-German and Greek-English for stops and Greek-Albanian for voiceless sibilants due to their competing phonological categories. The factors under investigation were the amount of input, the Age of Onset of bilingualism (AoO) and their combined effect. The speech material consisted of word-initial stops and voiceless sibilants in real CVCV words (except for one nonsense word). The words were embedded in carrier phrases. Data from 56 bilingual children and 45 monolingual children were analyzed. VOT (Voice Onset Time) analysis was conducted for stops and spectral moment analysis for voiceless sibilants. The results revealed pervasive and mainly bidirectional cross-language interference. However, evidence of monolingual-like production was also present. Patterns in the data indicated as key factors the input and the combined effect of AoO and input. The results supported bilingual acquisition theories that recognize input as a major factor influencing bilingual acquisition (e.g. revised Speech Learning Model (SLM-r) (Flege & Bohn, 2021), Native Language Magnet extended (NLM-e) (Kuhl et al., 2008) and Perceptual Assimilation Model-L2 (PAM-L2) (Best & Tyler, 2007). They also suggested that the L1 categories were not fully established when the L2 was introduced. After filtering for input, the differences observed in the production of SiB (Simultaneous Bilinguals) and SeB (Sequential Bilinguals), supported previous findings and were in line with theories suggesting different neural structures for SiB and SeB (e.g. NLM-e) and consequently different processing of the input (Berken et al. 2016). Findings from SeB suggested a shift from an L1 to an L2 system as a result of the increased L2 input. These findings do not agree with the predictions of L2 acquisition theories as they showed no L1-strength effects on voicing. They were interpreted as indicating that the AoO determines the way the L2-dominant environment affects bilingual voicing systems and especially bilinguals’ ability to maintain distinct systems. Lastly, variation emerged in the results regarding the way the above factors influenced the voicing characteristics (i.e. voiceless vs. voiced) and the voicing types (i.e. short-lag, long-lag, prevoiced) of stops as well as the place of articulation of sibilants. In conclusion, bilingual stops and voiceless sibilants appeared to be produced in a manner that minimized the speaker’s effort (articulatory and cognitive) while satisfying listeners’ needs for communicative effectiveness.
περισσότερα