Περίληψη
Τα τελευταία χρόνια, το Κεντρικό Κράτος αποχωρεί όλο και περισσότερο από βασικές ρυθμιστικές πολιτικές προς όφελος των τοπικών διοικήσεων, με αποτέλεσμα να αναδύονται νέες οπτικές και ζητήματα αναφορικά με τον ρόλο του πολίτη. Σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την επέκταση της τριτογενοποίησης της οικονομίας, δημιουργούνται νέα αναδυόμενα τοπία της μεταμοντέρνας πόλης και εισάγονται νέες μορφές αστικής διακυβέρνησης μεταλλάσσοντας παράλληλα και τη συμμετοχική αντίληψη για την πόλη και τον δημόσιο χώρο, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με το Πρόγραμμα «Καλλικράτης», εισάγεται μια νέα αντίληψη που αντιμετωπίζει τον πολίτη ως «πελάτη – καταναλωτή» των δημοσίων υπηρεσιών στα πλαίσια ενός επιχειρηματικού προτύπου διοίκησης, ενσωματώνοντας παράλληλα νέες αρχές δημοκρατικής διακυβέρνησης που οδηγούν – ή επιχειρούν να οδηγήσουν - στην αναβαθμισμένη συμμετοχή του πολίτη στα κοινά. Η συνύπαρξη του επιχειρηματικού προτύπου και των ...
Τα τελευταία χρόνια, το Κεντρικό Κράτος αποχωρεί όλο και περισσότερο από βασικές ρυθμιστικές πολιτικές προς όφελος των τοπικών διοικήσεων, με αποτέλεσμα να αναδύονται νέες οπτικές και ζητήματα αναφορικά με τον ρόλο του πολίτη. Σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την επέκταση της τριτογενοποίησης της οικονομίας, δημιουργούνται νέα αναδυόμενα τοπία της μεταμοντέρνας πόλης και εισάγονται νέες μορφές αστικής διακυβέρνησης μεταλλάσσοντας παράλληλα και τη συμμετοχική αντίληψη για την πόλη και τον δημόσιο χώρο, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με το Πρόγραμμα «Καλλικράτης», εισάγεται μια νέα αντίληψη που αντιμετωπίζει τον πολίτη ως «πελάτη – καταναλωτή» των δημοσίων υπηρεσιών στα πλαίσια ενός επιχειρηματικού προτύπου διοίκησης, ενσωματώνοντας παράλληλα νέες αρχές δημοκρατικής διακυβέρνησης που οδηγούν – ή επιχειρούν να οδηγήσουν - στην αναβαθμισμένη συμμετοχή του πολίτη στα κοινά. Η συνύπαρξη του επιχειρηματικού προτύπου και των διαδικασιών άμεσης δημοκρατίας με στόχο μια περισσότερο δημοκρατική διοίκηση μέσω της ενίσχυσης της ουσιαστικής και ενεργούς συμμετοχής των πολιτών σε τοπικό επίπεδο, αλλά και το πώς κυρίως οι πολίτες αντιλαμβάνονται τη θέση τους, εντός αυτού του νέου, σχετικά για τη χώρα, προτύπου διοίκησης αποτελεί το βασικό προς διερεύνηση αντικείμενο της διατριβής. H διδακτορική διατριβή βασίστηκε σε θεωρητική και εμπειρική έρευνα. Η θεωρητική προσέγγιση αφορά στη μελέτη πρωτογενών και δευτερογενών πηγών πληροφόρησης αλλά και στην επιτόπια καταγραφή και συλλογή δεδομένων και πληροφοριών από το δήμο Ηλιούπολης (μελέτη περίπτωσης). Η εμπειρική έρευνα έγινε με δομημένα ερωτηματολόγια σε 3 ομάδες στόχους: πολίτες, εργαζόμενους και αιρετούς, εξετάζοντας μεταβλητές όπως: 1. Ποιότητα υπηρεσιών- Ικανοποίηση (έλεγχος με μοντέλο SERVQUAL), 2. Αντίληψη ρόλου εντός επιχειρηματικού πλαισίου διοίκησης 3. Συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες. Δυστυχώς, η εισαγωγή της νέας πολιτικής φιλοσοφίας που διέπει τη μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη» όσον αφορά την ενίσχυση της δημοκρατικής συμμετοχής και την ενεργοποίηση του πολίτη, δεν φαίνεται να αποδίδει τα αναμενόμενα ως προς την αξιοποίηση πραγματικών ευκαιριών προκειμένου να ασκηθεί ουσιαστική πολιτική επιρροή, ενώ τα χρόνια προβλήματα και οι παθογένειες στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παρά την εισαγωγή στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης του επιχειρηματικού προτύπου διακυβέρνησης, εξακολουθούν να υφίστανται. Το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο ελέγχου της σύνδεσης ποιότητας - ως την κατεξοχήν μεταβλητή του επιχειρηματικού προτύπου διοίκησης – ικανοποίησης του πολίτη και βαθμού συμμετοχής στην Τ.Α.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In recent years, the State Governance has increasingly withdrawn from key regulatory policies in favour of local administrations, resulting in new perspectives and issues regarding the citizen’s role. In combination with the development of technology and the expansion of the tertiary sector of the economy, novel emerging aspects of a postmodern city have been created and advanced forms of civil governance have been introduced, transforming, at the same time, the participatory perception of the city as well as the public sector at both an individual and collective level. At a Regional Governance level, the “Kallikrates Plan” has introduced an innovative concept treating the citizen as a “customer-consumer” of public services in the context of a business model of administration, while incorporating new principles of democratic governance that lead – or attempt to lead – to enhanced civic participation and involvement. In this light, the principal objective of the given thesis is to expl ...
In recent years, the State Governance has increasingly withdrawn from key regulatory policies in favour of local administrations, resulting in new perspectives and issues regarding the citizen’s role. In combination with the development of technology and the expansion of the tertiary sector of the economy, novel emerging aspects of a postmodern city have been created and advanced forms of civil governance have been introduced, transforming, at the same time, the participatory perception of the city as well as the public sector at both an individual and collective level. At a Regional Governance level, the “Kallikrates Plan” has introduced an innovative concept treating the citizen as a “customer-consumer” of public services in the context of a business model of administration, while incorporating new principles of democratic governance that lead – or attempt to lead – to enhanced civic participation and involvement. In this light, the principal objective of the given thesis is to explore the coexistence of this business model as well as the direct democratic processes that aim at a more democratic administration through the enhancement of the effective and active civic participation in a regional level, and, in turn, how citizens perceive their role within this relatively new administration model. This thesis was based on theoretical and empirical research. More analytically, the theoretical approach pertains to the study of primary and secondary sources of information as well as to the on-site recording and collection of data and information from the municipality of Ilioupolis (case study). The empirical research was conducted with structured questionnaires to three target groups: namely, to citizens, employees and elected officials, examining variables such as the quality of services / citizen satisfaction (using the SERVQUAL control model), the role perception within the business administration framework as well as civic participation in local processes. Unfortunately, concerning the strengthening of democratic participation and active citizenship, the implementation of this innovative political philosophy reflected through the reformations of “Kallikrates Plan” does not seem to yield the expected results in terms of exploiting real opportunities to exert substantial political influence. At the same time, chronic problems and pathogenies at a Regional Governance level still exist despite the introduction of the business administration model in local authorities. The present questionnaire could constitute a conducive tool to examine the association between quality – as the main variable of the business administration model – citizen satisfaction and the degree of involvement in local government.
περισσότερα