Περίληψη
Η παρούσα διατριβή διερευνά μέσα από μια εθνομουσικολογική-εθνογραφική προσέγγιση τις εμπειρίες παιδιών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δύο δημοτικών σχολείων από ένα πρόγραμμα με Μουσικές του Κόσμου, το οποίο καταρτίστηκε με εθνομουσικολογικά κριτήρια και διδάχθηκε στα παιδιά από την ερευνήτρια-δασκάλα. Στόχος είναι η ανάδειξη των τρόπων με τους οποίους η ενασχόληση των παιδιών με τις μουσικές του προγράμματος –μια ενασχόληση που περιελάμβανε τόσο τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες μουσικής επιτέλεσης όσο και τη γνωριμία τους με το ιστορικό/πολιτισμικό πλαίσιο της κάθε μουσικής– βιώθηκε και αξιολογήθηκε από αυτά και ενδεχομένως τα επηρέασε σε γνωστικό, μουσικό, διαπροσωπικό-κοινωνικό ή άλλο επίπεδο. Οι απόψεις, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι δράσεις των παιδιών αποτελούν κεντρικό αντικείμενο της διερεύνησης. Το εθνογραφικό υλικό, που συγκεντρώθηκε μεταξύ Οκτωβρίου του 2016 και Ιουνίου του 2017, προέρχεται από τη συμμετοχική παρατήρηση, από τις συνεντεύξεις/συζητήσεις με τα παιδιά και από τα πολ ...
Η παρούσα διατριβή διερευνά μέσα από μια εθνομουσικολογική-εθνογραφική προσέγγιση τις εμπειρίες παιδιών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δύο δημοτικών σχολείων από ένα πρόγραμμα με Μουσικές του Κόσμου, το οποίο καταρτίστηκε με εθνομουσικολογικά κριτήρια και διδάχθηκε στα παιδιά από την ερευνήτρια-δασκάλα. Στόχος είναι η ανάδειξη των τρόπων με τους οποίους η ενασχόληση των παιδιών με τις μουσικές του προγράμματος –μια ενασχόληση που περιελάμβανε τόσο τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες μουσικής επιτέλεσης όσο και τη γνωριμία τους με το ιστορικό/πολιτισμικό πλαίσιο της κάθε μουσικής– βιώθηκε και αξιολογήθηκε από αυτά και ενδεχομένως τα επηρέασε σε γνωστικό, μουσικό, διαπροσωπικό-κοινωνικό ή άλλο επίπεδο. Οι απόψεις, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι δράσεις των παιδιών αποτελούν κεντρικό αντικείμενο της διερεύνησης. Το εθνογραφικό υλικό, που συγκεντρώθηκε μεταξύ Οκτωβρίου του 2016 και Ιουνίου του 2017, προέρχεται από τη συμμετοχική παρατήρηση, από τις συνεντεύξεις/συζητήσεις με τα παιδιά και από τα πολυάριθμα γραπτά τους. Στο κείμενο της διατριβής η πυκνή αφήγηση της επιτόπιας έρευνας στα δύο σχολεία φωτίζει την καθημερινότητα και το περιεχόμενο των μαθημάτων, τις προσωπικότητες των παιδιών και τις σχέσεις μεταξύ όλων των εμπλεκομένων. Η ερμηνεία του εθνογραφικού υλικού αναπτύσσεται σε τρεις θεματικές, που αποκαλύπτουν τις διάφορες πτυχές της εμπειρίας των παιδιών με τις Μουσικές του Κόσμου. Η θεματική «Ανακάλυψη, γνώση, επίγνωση» συζητά τα όσα ανακάλυψαν και κατάλαβαν τα παιδιά για τη μουσική και τις άλλες κουλτούρες, αναδεικνύοντας τους τρόπους με τους οποίους οι ανακαλύψεις και οι κατανοήσεις αυτές τα οδήγησαν στο να συνειδητοποιήσουν τις προκαταλήψεις τους, να δουν με νέους τρόπους τον εαυτό τους και τον κόσμο και να αναθεωρήσουν πολλές πρότερες απόψεις τους. Η θεματική «Μουσικές συγκινήσεις» εξετάζει τα συναισθήματα που ένιωσαν τα παιδιά με αφορμή τα τραγούδια του προγράμματος, το πώς βίωσαν την ενσώματη και ενεργητική εμπλοκή τους με αυτά μέσα από ποικίλες δραστηριότητες επιτέλεσης, καθώς και το πώς η όλη εμπειρία κινητοποίησε την επιθυμία τους να γνωρίσουν κι άλλες μουσικές κουλτούρες του κόσμου. Τέλος, η θεματική «Σχέσεις και συνδέσεις» επικεντρώνεται στην ενωτική επίδραση που είχε μεταξύ των παιδιών η από κοινού συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, στην αίσθηση σύνδεσης που βίωσαν με τους ανθρώπους από άλλες κουλτούρες, καθώς και στη δυνατή σχέση που ανέπτυξαν με την ερευνήτρια-δασκάλα. Η έρευνα δείχνει ότι η εμπλοκή με τις Μουσικές του Κόσμου, όταν είναι εμποτισμένη με τις εθνομουσικολογικές αξίες, αποτελεί μια συνάντηση με τον Άλλον, που μπορεί να έχει ισχυρότατη μετασχηματιστική επίδραση στα παιδιά.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The present thesis explores through an ethnomusicological-ethnographic perspective the experience of fifth- and sixth-grade children from two elementary schools with a World Musics program created on the basis of ethnomusicological considerations and taught to the children by the researcher-teacher. The aim is to identify how the children’s engagement with the musics offered in the program –an engagement that included their participation in performance activities as much as their learning about the historical/cultural context of the music– was experienced and evaluated by them, and possibly affected them on a cognitive, musical, interpersonal-social or other level. The views, thoughts, feelings and actions of the children constitute a central axis of the study. The ethnographic data, collected between October 2016 and June 2017, come from participant observation, interviews with the children, and their numerous texts. In the thesis, the dense narrative of the field research carried out ...
The present thesis explores through an ethnomusicological-ethnographic perspective the experience of fifth- and sixth-grade children from two elementary schools with a World Musics program created on the basis of ethnomusicological considerations and taught to the children by the researcher-teacher. The aim is to identify how the children’s engagement with the musics offered in the program –an engagement that included their participation in performance activities as much as their learning about the historical/cultural context of the music– was experienced and evaluated by them, and possibly affected them on a cognitive, musical, interpersonal-social or other level. The views, thoughts, feelings and actions of the children constitute a central axis of the study. The ethnographic data, collected between October 2016 and June 2017, come from participant observation, interviews with the children, and their numerous texts. In the thesis, the dense narrative of the field research carried out in the two schools reveals the every-day routine and the content of the lessons, the personalities of the children, and the relationships between all involved. The interpretation of the ethnographic data unfolds over three thematic sections that illustrate the various aspects of the children's experience with World Musics. The "Discovery, knowledge, awareness" section focuses on what the children discovered and learned about music and other cultures, showing how these discoveries and understandings led them to become aware of their own prejudices, to see themselves and the world in new ways, and to revise many views they had previously held. The "Moved by music" section examines the children’s emotions occasioned by the songs presented in the program, how they felt about their embodied and active engagement with these songs through various performance activities, as well as how the overall experience filled them with a desire to explore more musical cultures of the world. Lastly, the "Relationships and connections" section focuses on how their joint participation in the program unified the children, on the sense of connection they felt with people from other cultures, and on the strong bond they formed with the researcher-teacher. The study shows that engagement with World Musics, when imbued with ethnomusicological values, constitutes an encounter with the Other that can have a powerful transformative effect on children.
περισσότερα