Η παρουσία της τέχνης και η σχέση της με τα λογοτεχνικά κείμενα στα εγχειρίδια λογοτεχνίας της μέσης εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Περίληψη

Η κυριαρχία της εικόνας σε όλους σχεδόν τους τομείς της ζωής μας, αποτελεί γεγονός αδιαμφισβήτητο και θεωρείται δεδομένο ότι ο σύγχρονος άνθρωπος είναι και πρέπει να είναι σε θέση να ερμηνεύει και να αποκωδικοποιεί καθετί που ερεθίζει την οπτική του. Το σχολείο αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της καλλιέργειας του οπτικού γραμματισμού ο οποίος με τη σειρά του διευκολύνει την επικοινωνία μέσω των εικόνων.Η παρατήρηση των έργων τέχνης, αρχίζοντας από αυτά που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια, δημιουργεί για τους μαθητές ένα περιβάλλον διδασκαλίας αρκετά ευχάριστο και ελκυστικό που συμβάλλει στην οπτική εξοικείωση τους με σχήματα, φόρμες, χρώματα και μορφές. Παράλληλα οι μαθητές διαπραγματεύονται απλές ή σύνθετες έννοιες, καλλιεργούνται γλωσσικά και ασκούνται σε συλλογιστικές ολιστικού χαρακτήρα ενώ αποκωδικοποιούν τον πολιτισμό με εργαλείο την Τέχνη. Οι αισθήσεις κινητοποιούνται, το ενδιαφέρον αυξάνεται, η Τέχνη εντάσσεται στην εκπαιδευτική καθημερινότητα αλλάζοντάς την και η κατάκτηση της ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The dominance of the image in almost all areas of our lives is an indisputable fact and it is taken for granted that modern man is and must be able to interpret and decode everything that irritates his perspective. School is a key factor in cultivating visual literacy which in turn facilitates visual communication. Observing works of art, using those found in school textbooks, creates for students a teaching environment that is pleasant and attractive which contributes to their visual familiarization with shapes, figures, colors and forms. At the same time, students negotiate simple or complex concepts, cultivate them linguistically and practice holistic reasoning while decoding culture with art as a tool. By introducing Art to the educational daily reality, the students’ senses are being sharpened while their interest increases and their familiarization with visual language facilitates communication and delivery. This doctoral dissertation attempts to investigate the relationship that ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2025)
DOI
10.12681/eadd/54115
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/54115
ND
54115
Εναλλακτικός τίτλος
The presence of art and its relationship with literary texts in secondary education literature textbooks in Greece
Συγγραφέας
Μπίκα, Στυλιανή (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Μελεζιάδου-Δομπούλα Ευδοκία
Macri Gabriella
Κουρδής Ευάγγελος
Δομπούλας Κωνσταντίνος
Λεονταρίδη Ελένη
Μπουμπάρα Κωνσταντίνα
Δογορίτη Ελευθερία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΆλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες ➨ Ανθρωπιστικές επιστήμες, διεπιστημονική προσέγγιση
Λέξεις-κλειδιά
Οπτικός γραμματισμός; Κριτική σκέψη; Τέχνη; Λογοτεχνία; Εκπαίδευση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.