Από τις έξυπνες συσκευές στις έξυπνες κατασκευές: ο ανασχεδιασμός επιχειρησιακών λειτουργιών μέσω της τεχνολογίας του 3D printing (προσθετική κατασκευή)

Περίληψη

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Η τεχνολογική ανάπτυξη ώθησε τις επιχειρήσεις στην παραγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών, αναζητώντας στρατηγικές που θα τους προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας δημιουργεί νέες ανάγκες στη ζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών, προϊόντα με μικρότερο κύκλο ζωής και καταναλωτές που ολοένα και επιδιώκουν εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες που θα σχεδιαστούν ειδικά για τις ανάγκες τους. Η παραγωγή αυτών των προϊόντων βασίζεται στην ύπαρξη πόρων και στην καταγραφή διαδικασιών παραγωγής. Το βασικό τρίπτυχο «Σχεδιασμός - Κατασκευή - Πώληση» προϊόντων αναδιαμορφώνεται, αλλάζει περιεχόμενο αλλά και μορφή και δημιουργεί το πλαίσιο έρευνας για την υιοθέτηση των νέων τεχνολογικά προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και τις αλλαγές που επιφέρει η ψηφιακή εποχή στις παραγωγικές διαδικασίες. Σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η μελέτη και ο ανασχεδιασμός της παραγωγικής διαδικασίας των ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών που αναπτύσσονται στη σημερινή εποχή των τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών, των έξυπνων προϊόντων-συσκευών και των τρισδιάστατα εκτυπωμένων προϊόντων, τα οποία παράγονται μέσω της έξυπνης κατασκευής. Στόχος είναι η καταγραφή του τρόπου ανάπτυξής τους, ο προσδιορισμός των αλλαγών που φέρνουν στην παραγωγική διαδικασία και στις οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις, όπως και η διερεύνηση της αποδοχής των εν λόγω τεχνολογικών προϊόντων από τους καταναλωτές. Στην παρούσα έρευνα προσδιορίζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν την υιοθέτηση ή μη των νέων τεχνολογικών εφαρμογών από τους χρήστες του Διαδικτύου. Αναπτύσσεται ένα μοντέλο πρόβλεψης της συμπεριφοράς των καταναλωτών σχετικά με τη χρήση έξυπνων συσκευών και τις παρεχόμενες μορφές εξυπηρέτησης, ενώ στο μοντέλο τεχνολογικής αποδοχής (ΤΑΜ) προσθέτεται μία ακόμη συνιστώσα, η οποία περιγράφει την ένταση της χρήσης των έξυπνων συσκευών (Smart Intense of Use). Ακολούθως μελετάται η υιοθέτηση της τεχνολογίας της τρισδιάστατης εκτύπωσης από τους ιδιώτες για προσωπική χρήση. Παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές συνειδητοποιούν την εν λόγω τεχνολογία και προσδιορίζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά κάποιου να χρησιμοποιεί ή όχι τους τρισδιάστατους εκτυπωτές αλλά και η ευαισθητοποίηση (κοινωνικά και οικονομικά) που η καινοτομία αυτή προσφέρει στην κοινωνία. Στη συνέχεια μελετώνται οι αλλαγές στην αλυσίδα αξίας και στο σύστημα αξίας των τρισδιάστατα εκτυπωμένων προϊόντων και παρουσιάζεται ένα δίκτυο διεργασιών προσθετικής κατασκευής, με πολλαπλές οντότητες και συνδέσεις μεταξύ οντοτήτων. Το προτεινόμενο δίκτυο περιλαμβάνει όλους τους φυσικούς και μη φυσικούς ενδιαφερόμενους φορείς (πελάτες, βιομηχανίες προσθετικής κατασκευής) και παρουσιάζει όλες τις φάσεις αυτού του δικτύου. Το προτεινόμενο δίκτυο εφαρμόζεται στις πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν από τους πάροχους και ιδιώτες τρισδιάστατων εκτυπωτών κατά της πανδημίας COVID-19. Οι ανωτέρω πρωτοβουλίες μελετώνται ως προς τη δομή των εργασιών, το κόστος και την απόδοση των προϊόντων. Ακολούθως, προσδιορίζεται το κόστος κατασκευής των τυπωμένων αντικειμένων. Η μελέτη επικεντρώνεται στο κόστος εγκατάστασης «ενός μικρού έξυπνου εργοστασίου», του εργοστασίου τρισδιάστατης εκτύπωσης και στο κόστος της στερεάς παραγωγής. Μελετάται το οριακό κόστος παραγωγής και το συνολικό κόστος κατασκευής (κόστος επένδυσης, λειτουργικό κόστος, κόστος ενέργειας) ενώ διερευνάται η ταχύτητα παραγωγής και η ποιότητα των εκτυπωμένων προϊόντων σε σχέση με τα χαρακτηριστικά των τρισδιάστατων εκτυπωτών. Τέλος, αναπτύσσεται ένα γραμμικό μοντέλο προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το κόστος παραγωγής ενός τυπωμένου προϊόντος αφού καθοριστούν οι παράμετροι που επηρεάζουν την τιμή του προϊόντος. Το πρόβλημα διατυπώνεται μέσω ενός μοντέλου μικτού ακέραιου γραμμικού προγραμματισμού (MILP).
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Technological development has pushed businesses to produce new products and services while using strategies that will give them a competitive advantage. The development of technology creates new needs in the demand for products and services, products with a shorter life cycle and consumers who increasingly seek customized products and services that will be designed specifically for their needs. The production of these products is based on the existence of resources and the recording of production processes. The basic tripartite "Design - Manufacture - Sale" of products is being reshaped and creates the research framework for the adoption of these new technological products and services as well as the changes brought about by the digital era in the production processes. The purpose of this PhD thesis is to study and redesign the production process of digital products and services that are developed in today's era of information and communication technologies, smart products-devices and ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/52644
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/52644
ND
52644
Εναλλακτικός τίτλος
From smart devices to smart manufacturing: redesigning operations management through 3D printing technology (additive manufacturing)
Συγγραφέας
Φρονιμάκη, Ευγενία (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Επιστημών της Διοίκησης. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Εξεταστική επιτροπή
Μαύρη Μαρία
Κωνσταντέλου Αναστασία
Κούτσικος Κωνσταντίνος
Μπεκιάρης Μιχαήλ
Πλατής Αγάπιος
Τριβέλλας Παναγιώτης
Χονδροκούκης Γρηγόριος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΟικονομικά και Επιχειρήσεις ➨ Διαχείριση Τεχνολογίας και Καινοτομίας
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΟικονομικά και Επιχειρήσεις ➨ Διοικητική Επιστήμη και Επιχειρησιακή Έρευνα
Λέξεις-κλειδιά
Τρισδιάστατη εκτύπωση (3D printing); Προσθετική κατασκευή; Έξυπνες συσκευές; Διαχείριση λειτουργιών; Τεχνολογική αποδοχή; Κόστος τρισδιάστατης εκτύπωσης; Ένταση χρήσης έξυπνων συσκευών
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., γραφ.