Περίληψη
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ του κου Χαράλαμπου Χάιτα με τίτλο«Οι όροι της μουσειακής επικοινωνίας: θεωρητικές θέσεις και η προοπτική του σύγχρονου σχεδιασμού» “The museum as a medium of communication: terms, theoretical propositions and the prospects of contemporary design” 1. Η ερευνητική πρόθεση της διατριβής: Βασικός στόχος της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι ο προσδιορισμός και η αναλυτική αναγνώριση των όρων επικοινωνίας του ευρύτερου κοινού αναφοράς με τις διεργασίες μουσειακής παρουσίασης. Επίσης η συσχέτιση των διεργασιών αυτών με άλλες συζυγείς λειτουργίες, συνοδευτικές-υποστηρικτικές ή επιχειρησιακής ανάπτυξης και τέλος το χωρικό τους αποτύπωμα. Πρόκειται για συνθήκες οι οποίες καθορίζουν την εξέλιξη του μουσείου από τις αρχές της εμφάνισής του έως και σήμερα και οι οποίες καθορίζουν επίσης τους στόχους και τις κατευθύνσεις της εξέλιξής του στο μέλλον.Η παρούσα διατριβή επιλέγει να εξετάσει το χωρικό αποτύπωμα του μουσείου και τις αλλαγές σ ...
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ του κου Χαράλαμπου Χάιτα με τίτλο«Οι όροι της μουσειακής επικοινωνίας: θεωρητικές θέσεις και η προοπτική του σύγχρονου σχεδιασμού» “The museum as a medium of communication: terms, theoretical propositions and the prospects of contemporary design” 1. Η ερευνητική πρόθεση της διατριβής: Βασικός στόχος της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι ο προσδιορισμός και η αναλυτική αναγνώριση των όρων επικοινωνίας του ευρύτερου κοινού αναφοράς με τις διεργασίες μουσειακής παρουσίασης. Επίσης η συσχέτιση των διεργασιών αυτών με άλλες συζυγείς λειτουργίες, συνοδευτικές-υποστηρικτικές ή επιχειρησιακής ανάπτυξης και τέλος το χωρικό τους αποτύπωμα. Πρόκειται για συνθήκες οι οποίες καθορίζουν την εξέλιξη του μουσείου από τις αρχές της εμφάνισής του έως και σήμερα και οι οποίες καθορίζουν επίσης τους στόχους και τις κατευθύνσεις της εξέλιξής του στο μέλλον.Η παρούσα διατριβή επιλέγει να εξετάσει το χωρικό αποτύπωμα του μουσείου και τις αλλαγές στην χρήση των χώρων, ως βασικά στοιχεια μελέτης της εξελικτικής διαδικασίας του μουσείου. Αντιμετωπίζει επιπλέον το μουσείο, ως δημόσιο οργανισμό ο οποίος επηρεάζεται άμεσα και έμμεσα από τις κοινωνικές, πολιτισμικές, οικονομικές και πολιτικές αλλαγές που συμβαίνουν γύρω του. Η σχέση δράση-αντίδραση ανάμεσα στον οργανισμό / μουσείο και τα νέα κάθε φορά περιβάλλοντα μέσα στα οποία αυτό ενυπάρχει, περιγράφει τις συνθήκες μέσα από τις οποίες το μουσείο μεταβάλει τον χαρακτήρα του. Πρόκειται για συνθήκες οι οποίες οδηγούν σε δημιουργία καινούργιων υπηρεσιών που υποστηρίζονται από νέες διοικητικές και οργανωτικές αλλαγές και επιπλέον από νέες ομάδες ειδικευμένων επαγγελματιών. 2.Το πεδίο έρευνας της διατριβής και η οργάνωση των επιμέρους κεφαλαίωνΗ διατριβή έχει μελετήσει ενδελεχώς το χωρικό αποτύπωμα και τις λειτουργίες 149 μουσείων ενώ έχει παραθέσει 20 μελέτες περίπτωσης που λειτουργούν συμπληρωματικά στην κατανόηση του θέματος.Από την άποψη της οργάνωσης του κειμένου της, η διατριβή αποτελείται από πέντε κεφάλαια τα οποία λειτουργούν μεν εν συσχετισμώ, ως προς τη συνολική ανάλυση και συγκρότηση του θέματος, ενώ διαθέτουν ταυτόχρονα αυτοτελές ερευνητικό ενδιαφέρον. Οι μεταξύ των επιμέρους κεφαλαίων συνδέσεις-συνάψεις επιτρέπουν τους απαραίτητους εγκάρσιους συσχετισμούς μεταξύ των επιμέρους ερευνητικών μερών - κεφαλαίων.Αναλυτικότερα τα πέντε επιμέρους κεφάλαια συγκροτούνται κατά την περιγραφή που ακολουθεί:-Το πρώτο κεφάλαιο περιγράφει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί η συνολική μελέτη της διατριβής και τοποθετεί τα βασικά ερωτήματα της έρευνας.-Το δεύτερο κεφάλαιο μελετά την ανάπτυξη των μουσειακών χώρων ιστορικά, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον της μελέτης στην αποικιοκρατική στάση του Δυτικού πολιτισμού. Το δεύτερο αυτό κεφάλαιο επιμένει στην ιστορική μελέτη της δημιουργίας των εθνικών μουσείων, συσχετίζοντάς την με την εξέλιξη του Δυτικού πολιτισμού, ως βασικού μοχλού εξέλιξης του μουσειακού χώρου. -Το τρίτο κεφάλαιο επικεντρώνεται σε τρία βασικά πεδία, προσπαθώντας να δομήσει ένα πλαίσιο κατανόησης του μουσειακού χώρου. Το πρώτο από τα πεδία αυτά μελετά την οικειοποίηση του χώρου, μέσα από τη βιωματική εμπειρία και τη διαφορετική κατανόηση από διαφορετικές ομάδες χρηστών. Το δεύτερο πεδίο αναφοράς του τρίτου κεφαλαίου αφορά στην κατανόηση του μουσειακού χώρου, μέσα από την οπτική των επαγγελματιών των μουσείων, ερμηνεύοντας τον ορισμό του μουσείου του ICOM και αναλύοντας εγχειρίδια περιγραφής των λειτουργιών του μουσείου. Το τρίτο πεδίο μελετά το οικονομικό και επιχειρηματικό μοντέλο προσέγγισης του μουσείου, ως στοιχεία καθοριστικά για τις αλλαγές του μουσειακού χώρου. -Το τέταρτο κεφάλαιο συνιστά το κυρίως τμήμα της διατριβής. Σε αυτό περιγράφεται η μεθοδολογία της έρευνας εφαρμογής που θα ακολουθήσει και προλέγονται τα αποτελέσματά της. Παρέχονται πληροφορίες για τη σχέση των παλαιότερων συμβατικών προσεγγίσεων των μουσειακών χώρων, με την αποικιοκρατική δομή των κεντρικών Δυτικών κοινωνιών και παρουσιάζονται, σε διαλεκτική σύγκριση, οιθ πλησιέστερες σε εμάς σύγχρονες τάσεις κτιριολογικού προγράμματος και προγραμμάτων παρουσίασης τα οποία επιλέγονται από τα σύγχρονα μουσεία.-Το πρώτο τμήμα του τελευταίου πέμπτου κεφαλαίου, αναφέρεται σε ιδιαίτερα είδη μουσείων τα οποία δεν συμπεριελήφθησαν στα προηγούμενα κεφάλαια της έρευνας. Σε μουσειακούς δηλαδή χώρους οι οποίοι εντάσσονται σε κτίρια άλλης χρήσης, όπως και στα ‘διαχεόμενα’ μουσεία, σε μουσεία δηλαδή που δεν αντιστοιχούν, δεν περιορίζονται σε μια κτιριακή δομή μόνο. Ακολουθεί το δεύτερο καταληκτικό τμήμα του πέμπτου κεφαλαίου το οποίο αφιερώνεται στον τρόπο με τον οποίο οι επαγγελματικές κοινότητες όσων ασχολούνται με τον προγραμματισμό και τον σχεδιασμό των μουσείων, προβλέπει τη μελλοντική τους εξέλιξη στην εποχή μετά τη σημερινή πανδημία του Covid-19.3.Ζητήματα πρωτοτυπίας της διατριβήςΗ διδακτορική διατριβή του κου Χάιτα αποτελεί αναλυτικότατη μελέτη του μουσειακού χώρου και των συναφών με τη μουσειακή παρουσίαση λειτουργιών, τόσο με όρους διαχρονικής εξέλιξης όσο και με λεπτομερή εξέταση των σύγχρονων παραδειγμάτων.Επιχειρεί έτσι να συνεισφέρει στην κάλυψη του σημαντικού κενού που πολλοί σύγχρονοί μας μελετητές διαπιστώνουν στην παγκόσμια βιβλιογραφία (ενδεικτικά: Susan McLeond, McTravish, Hooper-Greenhill, Ambrosio κ.ά), σε θέματα που αφορούν τη μελέτη του φυσικού χώρου του μουσείου τόσο από την άποψη των χρήσεων όσο και από την άποψη μεταβολών και στοιχείων εξέλιξης. Πρόκειται για κενό που δεν επιτρέπει τη σαφή παρακολούθηση και κατανόηση των παραγόντων που συνδέονται με την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα των μουσείων, είτε ως μη-κερδοσκοπικών κοινωνικών φορέων είτε ως δομών επιχειρησιακής επέκτασης.Η διατριβή του κου Χάιτα επιχειρεί να καλύψει το προηγούμενο κενό προτείνοντας μια κατά το δυνατόν, σφαιρική, ολιστική προσέγγιση μελέτης του μουσειακού χώρου μέσα από τέσσερεις διαδοχικά παρουσιασμένες και αλληλοσυνδεόμενες κατευθύνσεις εξέτασης: Α. Μέσα από την αποικιοκρατική και μετα-αποικιοκρατική ιστορία διάγνωσης του πολιτισμού, επιμένοντας στα στοιχεία που επηρεάζουν τον μουσειακό χώρο.Β. Μέσα από τη σχέση του αφαιρετικά θεωρούμενου ‘χώρου’ και του άμεσα βιωμένου ‘τόπου’, όπως αυτός γίνεται αντιληπτός από τους διαφορετικούς άμεσους και έμμεσους χρήστες του μουσειακού χώρου. Στο σημείο αυτό αναφοράς, αξίζει να επισημανθεί, ως ένα ακόμα ιδιαίτερο στοιχείο της συγκεκριμένης μελέτης, η προσπάθειά της να μην περιοριστεί - επικεντρωθεί στους μουσειακούς επισκέπτες μόνο, όπως τα περισσότερα συνήθη ανάλογα συγγράμματα, αλλά να αναγνωρίσει ισότιμα, ως σημαντικές ομάδες ερευνητικού ενδιαφέροντος, τους εργαζόμενους του μουσείου (άμεσα μετέχοντες ), τους διοικητικούς παράγοντες, κρατικούς ή μη που λαμβάνουν αποφάσεις για το μουσειακό χώρο (έμμεσα μετέχοντες), όπως και τους κατοίκους της πόλης στην οποία το μουσείο εντάσσεται. Γ. Μέσα από τη βασική παγκόσμια μουσειολογική βιβλιογραφία η οποία δίνει κατευθύνσεις και υποδεικνύει τις βασικές δομές του μουσειακό χώρο και τέλος…Δ. …μέσα από τις κοινωνικό-οικονομικές επιπτώσεις τις οποίες φαίνεται να έχει το μουσείο στο κοινωνικό σύνολο και οικονομικό σύστημα, στο οποίο ανήκει. Η προηγούμενη συγκρότηση της διατριβής, επιχειρεί και επιτυγχάνει να συγκροτήσει μια στιβαρή θεωρητική βάση, ώστε να υποστηρίξει στη συνέχεια το ερευνητικό μέρος της εργασίας, αυτό που αναφέρεται ειδικότερα σε πραγματοποιημένα παραδείγματα. Η διδακτορική διατριβή αναλύει διεξοδικά μεγάλο αριθμό από τα πλησιέστερα σε εμάς πρόσφατα μουσεία, απ’ όλο τον κόσμο, παρουσιάζοντας επίσης κάποιες προτάσεις μελλοντικής εφαρμογής και προσφέροντας, όπως είναι προφανές, επαρκή στοιχεία για την τεκμηρίωση των ερευνητικών της συμπερασμάτων. Με τις προσεγγίσεις αυτές, τις καταγραφές και ερμηνευτικές διαπιστώσεις, η διδακτορική διατριβή επιχειρεί να απαντήσει στα κενά της σύγχρονης επαγγελματικής βιβλιογραφίας τα οποία έχει εξ αρχής επισημάνει, προσφέροντας σύγχρονες πληροφορίες και προσεγγίσεις του μουσειακού χώρου.Ας προστεθεί επιπλέον, στα στοιχεία πρωτοτυπίας της συγκεκριμένης μελέτης, η επιτυχής αναφορά, παρουσίαση και ανάλυση θεμάτων εξαιρετικά σύγχρονου ενδιαφέροντος, με τη συμμετοχή της στον διεθνή διάλογο για την βιώσιμη ύπαρξη των μουσείων στην μετά την πανδημία εποχή.Ολοκληρώνοντας ας συμπληρώσουμε πως η διδακτορική διατριβή υποστηρίζεται με περισσότερες από 300 βιβλιογραφικές αναφορές στο κυρίως σώμα κειμένου και παραπάνω από 600 πηγές στο παράρτημα που συνυποβάλλεται. Η εκτενέστατη αυτή υποστήριξη, μαζί με όλα τα στοιχεία ενδιαφέροντος και πρωτοτυπίας που προηγούμενα αναφέρθηκαν, αποτελούν τεκμήρια για την ερευνητική επιτυχία της διατριβής.Με βάση τα προηγούμενα, η διατριβή εμφανίζεται ως πρωτότυπη σημαντική συμβολή στη γνωστική περιοχή της διερεύνησης των όρων της μουσειακής επικοινωνίας, με επιτυχή προσπάθεια συγκρότησης τεκμηριωμένου ερευνητικού υποβάθρου και διατύπωσης γενικότερων θεωρητικών θέσεων. Με επιτυχή εντέλει περιγραφή και διεξοδικότατο σχολιασμό των προοπτικών του σύγχρονου μουσειακού σχεδιασμού.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
SUMMARY IN ENGLISH LANGUAGE OF THE DOCTORAL DISSERTATION of Mr. Charalampos Chaitas with title "The museum as a means of communication: terms, theoretical propositions and perspectives of modern design"1. The research intention of the dissertation: The main goal of this doctoral dissertation is to identify and analyze in detail the terms of communication of the general public with the museum presentation processes. Also the correlation of these processes with other conjugate functions, accompanying-supportive or business developments and finally their spatial imprint. These are conditions that determine the evolution of the museum from the beginning of its appearance until today and which also determine the goals and directions of its evolution in the future. The present dissertation chooses to examine the spatial imprint of the museum and the changes in the use of countries, as a basic study of the evolutionary process of the museum. It also treats the museum as a public body that is ...
SUMMARY IN ENGLISH LANGUAGE OF THE DOCTORAL DISSERTATION of Mr. Charalampos Chaitas with title "The museum as a means of communication: terms, theoretical propositions and perspectives of modern design"1. The research intention of the dissertation: The main goal of this doctoral dissertation is to identify and analyze in detail the terms of communication of the general public with the museum presentation processes. Also the correlation of these processes with other conjugate functions, accompanying-supportive or business developments and finally their spatial imprint. These are conditions that determine the evolution of the museum from the beginning of its appearance until today and which also determine the goals and directions of its evolution in the future. The present dissertation chooses to examine the spatial imprint of the museum and the changes in the use of countries, as a basic study of the evolutionary process of the museum. It also treats the museum as a public body that is directly and indirectly influenced by the social, cultural, economic and political changes that take place around it. The action-reaction relationship between the organization / museum and the new environments in which it exists, describes the conditions through the other times that the museum conveys its character. These are conditions that lead to the creation of new services supported by new administrative and organizational changes and in addition by new teams of professionals.2. The field of research of the dissertation and the organization of the individual chapters. The dissertation has thoroughly studied the spatial footprint and functions of 149 museums and has listed 20 studies that complement the understanding of the subject. In terms of the organization of its text, the dissertation consists of five chapters that operate in correlation, in terms of the overall analysis and composition of the topic, while at the same time having an independent research interest. The connections-synapses between the sub-chapters are the necessary cross-correlations between the individual research parts - chapters. In detail, the five sub-chapters are composed according to the following description:- The first chapter describes the context in which the overall study of the dissertation will move and places the key questions of the research.- The second chapter studies the development of my countries historically, focusing the study's interest on the colonial attitude of Western civilization. This second chapter insists on the historical study of the creation of national museums, relating it to the evolution of Western civilization, as a key lever for the evolution of the museum space.- The third chapter focuses on three main areas, trying to structure a framework for understanding the museum space. The first of these fields studies the appropriation of space, through experiential experience and different understanding by different groups of users. The second field of reference of the third chapter concerns the understanding of the museum space, through the perspective of the professions of the museums, interpreting the definition of the ICOM museum and analyzing manuals describing the functions of the museum. The third field studies the economic and economic model of approach of the museum, as decisive for the changes of the museum space.- The fourth chapter is the main part of the dissertation. This describes the research methodology that will follow and the results will be predicted. Information is provided on the relationship of the older conventional approaches of museum countries with the colonial structure of the central Western societies and presents, in dialectical comparison, the closest to us modern trends of building program and projection selected by modern museums.- The first part of the last fifth chapter, refers to particular types of museums that were not included in the previous chapters of the research. In other words, in museum spaces that are part of buildings of other uses, as well as in the 'diffuse' museums, in museums that do not correspond, are not limited to a building structure only. Following is the second catalytic section of the fifth chapter, which is devoted to the way in which professional communities are involved in the planning and design of museums, predicts the future development in the era after the current Covid-19 pandemic.3. Issues of originality of the dissertation Mr. Chaita's doctoral dissertation is a detailed study of the museum space and the functions related to the museum operation, both in terms of time evolution and a detailed examination of modern examples. He thus attempts to contribute to the coverage of an important gap that many of our contemporary scholars find in the world literature (for example: Susan McLeond, McTravish, Hooper - Greenhill, Ambrosio, etc.), in matters concerning the study of the natural space of the museum both in terms of uses and view of changes and evolution. This is a gap that does not allow for a clear monitoring and understanding of the factors related to the financial and operational viability of museums, either as non-profit social actors or as structures of business expansion. Mr. Chaita's dissertation attempts to fill the previous gap by proposing a possible, holistic, holistic approach to the study of the museum space through four successively presented and interconnected examination directions :A. Through the colonial and post-colonial history of civilization, insisting on the elements that influence the museum space .B. Through the relationship of the abstractly considered 'space' and the immediately experienced 'place', as it is perceived by the different direct and indirect users of the museum space. At this point of reference, it is worth noting, as another special element of this study, its effort not to be limited - it focuses on museum visitors only, like most common analogous books, but to recognize them equally, as important research interest groups, museum employees (direct participants), administrators, government or not, who make decisions about the museum space (indirect participants), as well as the residents of the city in which the museum is located. C. Through the basic world museum bibliography that gives directions and indicates the basic structures of the museum space and finally…D. Through the socio-economic cases that the museum seems to have in the social whole and the economic system, to which it belongs. The previous composition of the dissertation, attempts and succeeds in establishing a solid theoretical basis, in order to support the research part of the work, the one that refers specifically to realized examples. The doctoral dissertation thoroughly analyzes a large number of recent museums of the last 25 years, from around the world, also presenting some proposals for future application and offer, as are obvious, satisfactory elements for the substantiation of its research conclusions. With these approaches, recordings and interpretive findings, the doctoral dissertation attempts to address the gaps in the modern professional literature that it has pointed out from the beginning, offering up-to-date information and additions to the museum space. In addition, to the original elements of this study, the successful reporting, presentation and analysis of topics of extremely contemporary interest, with its participation in the international dialogue on the sustainable existence of museums after the pandemic era. Additionally, the doctoral dissertation is supported by more than 300 bibliographic references in the main body of text and more than 600 sources in the appendix that is included. This extensive support, together with all the elements of interest and originality that preceded it, are evidence for the research success of the dissertation. Based on the above, the dissertation appears as an original important contribution to the cognitive area of exploring the terms of museum communication, with the successful attempt to establish research background evidence and formulate general theoretical positions. With a successful description and a thorough commentary on the perspectives of modern museum design.
περισσότερα